مسجد گنجعلی خان

مسجد گنجعلی خان

مسجد گنجعلی خان یکی از آثار دوره صفوی است که به دستور گنج علی خان، حاکم وقت کرمان، احداث گردید. گنج علی خان در زمان شاه عباس صفوی بر کرمان حکومت می کرد و آبادانی این شهر را سرلوحه ی کار خود قرار داده بود، به گونه ای که آثار و بناهای زیادی از خود به یادگار گذاشت. یکی از آثار باقی مانده از دوران گنجعلی خان، مجموعه گنجعلی خان می باشد.

مجموعه گنجعلی خان با حدود یازده هزار متر مربع مساحت در بافت تاریخی شهر کرمان قرار دارد و از بازار، مسجد، حمام، مدرسه، ضرابخانه، کاروانسرا و آب انبار تشکیل شده است که همگی پیرامون یک میدان بزرگ (میدان گنجعلی خان) قرار دارند؛ این مجموعه ی کم نظیر ما بین سال های 1005 تا 1024 هجری قمری توسط “سلطان محمد معمار یزدی”، معمار برجسته ی عصر صفوی، طراحی و اجرا شد. در واقع میدان گنجعلی خان همانند میدان نقش جهان اصفهان و میدان میر چخماق یزد مرکز تجمع مردم بوده است و مهمترین رویدادهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن دوران در این میدان و بناهای اطراف آن به وقوع می پیوسته است.

مسجد گنجعلی خان در ضلع شمال شرقی میدان گنجعلی خان قرار دارد و بنا به روایت های تاریخی در سال 976 شمسی (1007 ه ق) احداث گردید. گفته می شود این مسجد کوچک محل عبادت گنج علی خان و نمازخانه کاروانسرای بزرگ مجموعه یا مدرسه مجاور بوده ‌است. در ساخت مسجد گنجعلی خان همچون بسیاری دیگر از مساجد عصر صفوی از هنرهای مقرنس کاری، کاشی کاری، نقاشی و گچبری استفاده شده است و معمار آن، سلطان محمد معمار یزدی، نهایت تلاش خود را به کار برده است تا اثری جاویدان و ماندگار از خود به یادگار گذارد.

 

آدرس: کرمان ، بازار بزرگ میدان گنجعلی خان

ساعت بازدید:  شش ماه اول سال ۹الی ۱۹ شش ماه دوم سال ۹ الی ۱۹
تعطیل :  ایام سوگواری رسمی
بهای بلیط:‌ رایگان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *