موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان

موزه هنرهای معاصر صنعتی

موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان یکی از دیدنی ترین و بزرگترین موزه های جنوب شرق ایران است که در حدود 1500 اثر هنری شامل مجسمه ‌هایی از جنس برنز، گچ، مرمر، چوب و تابلوهای نقاشی سیاه قلم، رنگ روغن و آبرنگ متعلق به برترین هنرمندان ایرانی و خارجی را در خود جای داده است .

 موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان به افتخار استاد علی اکبر صنعتی، نقاش و مجسمه ساز بزرگ، به این نام خوانده می شود و در حدود نیمی از آثار موزه متعلق به وی می باشد. علاوه بر آثار استاد علی اکبر صنعتی، آثارِ بیش از 90 نقاش و تندیسگر ایرانی و خارجی در آن به نمایش گذاشته شده است. از معروف ترین این هنرمندان می توان به آگوست رودن (تندیسگر فرانسوی)، هنری مور (تندیسگر انگلیسی)، امیل نولده (نقاش آلمانی)، بن نیکلسن (نقاش انگلیسی)، واسیلی کاندینسکی (نقاش روس)، آلبر مارکه (نقاش فرانسوی)، جاکوب اپشتاین (تندیسگر آمریکایی)، تام فیلیپس (نقاش انگلیسی) و هنرمندان ایرانی همچون کمال‌الملک، علی‌محمد حیدریان (نقاش)، رسام ارژنگی (نقاش)، پرویز تناولی (مجسمه ساز /نقاش)، ژازه تباتبایی (مجسمه ساز /نقاش) و سهراب سپهری اشاره کرد.

 

استاد علی اکبر صنعتی کیست؟

استاد علی اکبر صنعتی در سال 1295 در کرمان به دنیا آمد و در سن 8 سالگی پس از فوت پدر، مادرش که از عهده سرپرستی وی بر نمی آمد او را به “پرورشگاه صنعتی کرمان” سپرد. موسس پرورشگاه صنعتی کرمان فردی خیر به نام “حاج علی اکبر صنعتی زاده” بود و  از آنجا که در آن دوران بسیاری از کودکان پرورشگاه فاقد شناسنامه بودند، بنا به درخواست  حاج علی اکبر صنعتی زاده نام خانوادگی وی بر روی کودکانِ بدون شناسنامه گذاشته شد و بدین ترتیب تعداد کثیری از کودکان پرورشگاه با نام خانوادگی صنعتی دارای شناسنامه شدند و استاد علی اکبر صنعتی نیز یکی از این کودکان بود.

استاد علی اکبر صنعتی در دوران کودکی استعداد زیادی از خود نشان داد و در جوانی زیر نظر اساتید بزرگی همچون طاهرزاده، حسین بهزاد (مینیاتوریست)، ابوالحسن صدیقی (مجسمه‌ ساز) و حیدریان آموزش دید. استاد علی اکبر صنعتی در طول مدت فعالیت هنری خود بیش از ۲۰۰۰ تابلوی نقاشی و حدود ۴۰۰ مجسمه از خود به یادگار گذاشت که در دو موزه به نام وی در کرمان و تهران و سایر موزه‌ های داخل و خارج از کشور و مجموعه ‌های خصوصی نگهداری می ‌شود. همچنین جالب است بدانید استاد علی اکبر صنعتی تنها هنرمند ایرانی است که دو موزه به نامش ثبت شده‌ است: موزه صنعتی (کرمان) و موزه صنعتی (تهران) یا همان موزه هلال‌احمر. یکی از مشهورترین آثار استاد علی اکبر صنعتی “فرشته عدالت” است که در ورودی کاخ دادگستری تهران به همراه ابوالحسن صدیقی و ارژنگ رحیم زاده آن را طراحی و ساخته اند. استاد علی اکبر صنعتی  در سیزدهم فروردین ۱۳۸۵ در سن ۹۰سالگی درگذشت و پیکر وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

بنای موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان

بنای موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان در واقع همان پرورشگاهی هست که حاج علی اکبر صنعتی زاده، نیکوکار کرمانی، در سال ۱۲۹۶ خورشیدی برای نگهداری کودکان بی سرپرست کرمان بنیان نهاد و استاد علی اکبر صنعتی دوران کودکی خود را در آنجا سپری کرد. این محل از آن زمان تا حدود 40 سال پرورشگاه بود و اگر هنگام ورود به موزه به سردر زیبا و آجری موزه بنگرید، عبارت “پرورشگاه صنعتی” را در زمینه ای سفید زیر نام موزه خواهید یافت. در سال 1340 کتابخانه ای به همت عبدالحسین صنعتی زاده، فرزند مرحوم حاج علی اکبر، در سمت چپ ورودی پرورشگاه بنا شد و سرانجام در سال 1356 موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان با همکاری بنیاد فرهنگ ایران و خانواده مرحوم صنعتی زاده در محل این پرورشگاه گشایش یافت و آثار استاد علی اکبر صنعتی و سایر هنرمندان ایران و جهان در آن به نمایش گذاشته شد.

 

 

آدرس: کرمان، خیابان شریعتی  حد فاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *