گردشگری

نخستین گردهمایی ملی گردشگری با دوچرخه برگزار می‌شود

مسئول کمیته سایکل توریست فدراسیون دوچرخه‌سواری از برگزاری نخستین گردهمایی ملی گردشگری با دوچرخه، همراه با نشست‌های تخصصی، طی روزهای ۱۹ تا ۲۱ آبان‌ به میزبانی شهرداری شیراز خبر داد.

محمدجواد کشاورز یکشنبه ١٩ آبان در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت ورزش دوچرخه سواری، بیان کرد: در بسیاری از شهرهای در حال توسعه جهان، توسعه نامناسب فضاهای مختلف شهری، تراکم روبه گسترش کاربری‌های گوناگون به موازات رشد اقتصادی و به دنبال آن افزایش سفرهای درون شهری باعث بروز مشکلات ومعضلات متعددی شده است.

کشاورز ضمن اشاره به اینکه افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و به تبع آن افزایش تراکم در شریان‌های اصلی، منجر به نابسامانی‌های اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیست محیطی شده و این موضوع ضرورت توسعه پایدار و اهمیت روزافزون آن در مسائل شهری و اهمیت استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه پاک بیشتر نمایان شده است، ادامه داد: دوچرخه تنها درصد ناچیزی از کل جریان ترافیک را در شهرها به خود اختصاص می‌دهد اما مزایای بسیاری را در ابعاد مختلف برای جامعه دارد.

مسئول کمیته سایکل توریست فدراسیون دوچرخه‌سواری با بیان اینکه حمل ونقل سبز راهی به سوی دستیابی به شکل پایدارشهری است، بیان کرد: تغییر در زیرساخت‌های شهری باید با اولویت دهی به حمل و نقل عمومی انسان محور همراه باشد، در این صورت و با یکپارچه سازی و ترکیب بسترهای حمل و نقل انسان محور شهروندان به استفاده از حمل و نقل پاک ترغیب می‌شوند.

او بر ضرورت حرکت به سمت ایجاد و توسعه حمل و نقل پاک تاکید و اضافه کرد: کاهش ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی، افزایش سلامت جسمی و کمک به اقتصاد شهری بخشی از مزایای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در شهرها است.

کشاورز خاطرنشان کرد که توسعه دوچرخه سواری، توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه حمل و نقل ترکیبی، بازنگری در مقاطع عرضی خیابان و پیاده‌مداری از ساختارهای توسعه حمل و نقل پاک است که منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در بودجه عمومی کشور می‌شود و در این مسیر مطالبه گری و خواست شهروندان اهمیت زیادی دارد.

او با بیان اینکه تغییر نگرش و توجه به موضوعات فرهنگی و قانونی برای استفاده از وسایل و امکانات حمل و نقل عمومی پاک، زمان بر و نیازمند برنامه‌ریزی است، افزود: چنانچه ساختار حمل و نقل ترکیبی شهرها را توسعه دهیم، بیشترین تعداد سفرهای روزانه پاک در شهرها انجام می‌شود، اما متاسفانه تجهیزات حمل و نقلی شهرهای ما در ارتباط با یکدیگر نبوده و هماهنگ با یکدیگر عمل نمی‌کنند.

مسئول کمیته سایکل توریست و گردشگری فدراسیون دوچرخه سواری گفت: تغییر در زیرساخت‌های شهری باید با اولویت دهی به حمل و نقل عمومی انسان محور همراه باشد، در اینصورت و با یکپارچه سازی و ترکیب بسترهای حمل و نقل انسان محور شهروندان به استفاده از حمل و نقل پاک ترغیب می‌شوند.

کشاورز شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما و رسانه‌ها را از دستگاه‌های تاثیرگذار در توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه و فراهم کردن زیرساخت‌های آن دانست و با بیان اینکه حمایت قانونی از توسعه دوچرخه‌سواری یک ضرورت است، گفت: تدوین برنامه جامع توسعه گردشگری با دوچرخه، تدوین برنامه جامع توسعه پیاده‌مداری، انجام مطالعات شهری در حوزه حمل و نقل یکپارچه و ترکیب آن با سایر روش‌های حمل و نقل باید سرلوحه مدیریت شهری برای دستیابی به شهری با حمل و نقل پاک باشد.

او با یادآوری اینکه گردشگری با دوچرخه به عنوان صنعتی نوین، در حوزه‌های گردشگری و ورزش مطرح شده و نیازمند ایجاد و توسعه زیرساخت است، بیان کرد: امنیت، حمایت و هویت دادن به سایکل توریست‌ها می‌تواند در دستور برنامه‌ها قرار گیرد تا شاهد این مدل از گردشگری باشیم.

کشاورز با بیان اینکه مهمترین نیاز و قدم اول داشتن یک برنامه است و هر کمیته‌ای لازم است درگام اول، برنامه مسیر توسعه را چه در بخش گردشگری و چه در بخش پشتیبانی تدوین کند، ادامه داد: گام دوم پیاده سازی این برنامه است، اما نه به صورت موردی و سلیقه‌ای بلکه گام به گام منطبق با بخش‌های مختلف برنامه، تا بتوانیم آرام آرام شاهد رشد سفرهای دوچرخه باشیم.

او با اشاره به این موضوع که هر برنامه توسعه‌ای سه مولفه دارد، خاطرنشان کرد: بعد از زیرساخت، بخش دوم، کارهای نرم افزاری است. همایش ها، نمایشگاه ها، آموزش و اطلاع رسانی همه در این سرفصل قرار می‌گیرند و بسیار بسیار مهم تلقی می‌شود.

مسئول کمیته سایکل توریست فدراسیون دوچرخه سواری، سومین مولفه بعد از زیرساخت و اقدامات نرم افزاری را هماهنگی بین سازمان‌ها برشمرد و اضافه کرد: این موضوع خصوصاً در کشور ما که سازمان‌های مختلف دربخش‌هایی از شرح وظایفشان همپوشانی دارند، می‌تواند منجر به هماهنگی و تقسیم کار و تسریع در اجرای اقدامات و برنامه ها شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *