فضا

سفر ۶ گردشگر به فضا با “نیو شپرد”

شش گردشگر فضایی قرار است بعدازظهر امروز به وقت ایران توسط شرکت “بلو اوریجین“(Blue Origin) به فضا بروند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، سومین پرواز سرنشین‌دار فضاپیمای “نیو شپرد”(New Shepard) موسوم به “NS-۱۹” متعلق به شرکت “بلو اوریجین”، اولین پروازی خواهد بود که با پر شدن هر شش صندلی این فضاپیما به انجام خواهد رسید.

مسافران این سفر شامل “لورا شپرد چرچلی” دختر “آلن شپرد” نخستین فضانورد آمریکایی در ماموریت “مرکوری ۳” و پنجمین انسان روی ماه در ماموریت “آپولو ۱۴”، “ایوان دیک” عضو هیئت مدیره شرکت “دیک هولدینگز”، “دیلان تیلور” مدیر شرکت “وویجر اسپیس”، “مایکل استراهان” مجری برنامه تلویزیونی مشهور “صبح بخیر آمریکا” و اولین پدر و پسری که همزمان به فضا می‌روند به نام‌های “لین بس”(پدر) و “کامرون بس”(پسر) است.

در ابتدا قرار بود این پرواز در تاریخ ۹ دسامبر(۱۸ آذر) انجام شود، اما به دلیل وزش باد شدید تا امروز به تعویق افتاد و البته انجام پرتاب امروز ۱۱ دسامبر(۲۰ آذر) نیز به آمادگی مسائل فنی و شرایط آب و هوا بستگی دارد.

قرار است سومین ماموریت سرنشین‌دار “بلو اوریجین” که شش گردشگر فضایی را به فضای زیر مداری می‌فرستد، اوایل صبح به وقت محلی و ساعت ۱۸:۱۵ به وقت ایران آغاز شود.

این پرواز از وبسایت شرکت “بلو اوریجین” به طور زنده پخش خواهد شد.

همانطور که گفته شد این بار شش نفر صندلی‌های “نیو شپرد” را پر می‌کنند و این اولین باری است که این فضاپیما با ظرفیت کامل خود به پرواز درمی‌آید.

“لورا شپرد چرچلی” ۷۴ ساله دختر بزرگ “آلن شپرد” اولین فضانورد ناسا است که به فضا پرواز کرد و فضاپیمای “نیو شپارد” نیز به نام او نامگذاری شده است.

“دیلان تیلور” ۵۱ ساله، رئیس و مدیر عامل شرکت اکتشاف فضایی “وویجر اسپیس”، بنیانگذار سازمان غیرانتفاعی “فضا برای بشریت”(Space for Humanity) و یکی از بنیانگذاران فدراسیون پروازهای فضایی تجاری است.

“ایوان دیک” که سنش اعلام نشده، یک مهندس و سرمایه‌گذار است که خلبان داوطلب پرواز با هواپیمای مافوق صوت “F-۱۰۴” است.

“لین بس” که او هم سنش اعلام نشده، مدیر و بنیان‌گذار یک صندوق خطرپذیر متمرکز بر فناوری به نام “Bess Ventures and Advisory” است.

“کامرون بس” نیز با سن نامشخص، فرزند “لین بس” است.

هنگامی که این پرتاب انجام شود، یک ماموریت کوتاه خواهد بود. پروازهای گردشگری فضای “بلو اوریجین” معمولاً از زمان پرتاب تا فرود تنها حدود ۱۱ دقیقه طول می‌کشد.

پس از پرتاب، نقطه عطف کلیدی که باید مراقب آن بود، زمانی است که موشک به طور مستقل در محل پرتاب فرود می‌آید و کپسول حاوی سرنشینان نیز پس از گذراندن دو یا سه دقیقه در شرایط ریزگرانش، با چتر نجات فرود می‌آید.

موشک و کپسول “نیو شپرد” در سفرهای گردشگری فضایی، مسافران خود را به لبه فضا می‌برد و برای چند دقیقه بی‌وزنی و منظره بی‌نظیری از زمین را برای آنها فراهم می‌کند و سپس سرعت کپسول حاوی مسافران در بازگشت به زمین با چترها کُند می‌شود و در صحرای تگزاس غربی فرود می‌آید.

این پرتاب سومین پرواز فضایی انسانی “بلو اوریجین” و سومین پرواز فضایی این شرکت در سال جاری است. دو پرواز سرنشین‌دار قبلی هر کدام حاوی چهار نفر بود که اولین آنها شامل “جف بزوس” بنیان‌گذار شرکت “آمازون” و “بلو اوریجین” بود. پرواز دوم نیز که در ماه اکتبر انجام شد، شامل “ویلیام شاتنر” بازیگر مشهور هالیوود، “گلن دی وریس” بنیانگذار شرکت “مدیتاتا”، “کریس بوشویزن” از شرکت “DCVC” و “آدری پاورز” از “بلو اوریجین” بود که متأسفانه “دی وریس” چند هفته پس از این که فضانوردی را تجربه کرد، در یک حادثه هوایی درگذشت.

اغلب ۱۸ پرواز “بلو اوریجین” تا به امروز بدون سرنشین بوده است، اما این شرکت به دنبال افزایش فرصت برای گردشگران یا افرادی است که می‌خواهند در شرایط ریزگرانش آزمایش انجام دهند یا محموله‌های خود را در فضا به پرواز درآورند.

“بلو اوریجین” هنوز قیمت پروازهای خود را اعلام نکرده است، اما رقیبش شرکت “ویرجین گلکتیک” در حال حاضر صندلی‌های هواپیمای فضایی زیرمداری خود را به قیمت ۴۵۰ هزار دلار می‌فروشد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *