یزد

امکان ایجاداولین رصدخانه خورشیدی جهان در یزد

ظرفیتهای بکر استان کویری یزد، تنوع نامحدود صنعت گردشگری را در این استان رقم زده اما بخشی از این ظرفیت‌ها از جمله گردشگری طبیعی نجوم و خورشید، مورد غفلت واقع شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان یزد با کویری سوزان، آسمانی زیبا و پرستاره در شب و روزهای آفتابی بسیار، ظرفیتی کم‌نظیر برای گردشگری طبیعی به شمار می‌رود اما تاکنون اقدامی برای معرفی و بهره‌برداری از آین ظرفیت‌ها صورت نگرفته است.

معرفی آسمان بکر بهاباد برای ثبت در یونسکو

یزد می‌تواند با ایجاد رصدخانه‌های نجوم و خورشیدی، به برندی در کشور و حتی خاورمیانه تبدیل شود و با توجه به اینکه این ظرفیت‌ها بکر و دست نخورده هستند و با اندک سرمایه گذاری قابلیت بهره برداری بالایی دارند، باید بیش از این معرفی شده و مورد بهره برداری قرار گیرند.

گردشگری نجوم در آسمان تاریک و زیبای شهرستان بهاباد همیشه نقل محافل است اما برای بهره برداری از این ظرفیت و فرصت اقدام خاصی صورت نگرفته و در حد معرفی باقی مانده است.

شهرستان بهاباد در زمره تاریک‌ترین نقاط رصدی خاورمیانه با دارا بودن مزایایی از قبیل وجود راه دسترسی، مناطق گردشگری طبیعی زیاد، نبود منابع آلودگی نوری زیاد در منطقه، وجود غبار بسیار ناچیز در هوا و … محل مناسبی برای مقصد گردشگران نجومی است.

بهره برداری گاه و بی‌گاه از آسمان کویر برای رصد

گاه گداری تورهای گردشگری محدود و بیشتر یزدی‌ها ساعاتی را در کویر این شهرستان حضور یافته و به رصد ستارگان می‌پردازند در صورتی که می‌توان با ایجاد سایتی مجهز و معرفی شده، حتی فرصت حضور گردشگران خارجی علاقمند به علم نجوم را در این شهرستان فراهم کرده و درآمدزایی کرد.

البته سایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد سال گذشته در خبری اعلام کرده بود که زیرساخت‌های مربوط به رونق گردشگری نجوم در این شهرستان استقرار اساتید این حوزه فراهم شده است.

حال آنکه گردشگری نجومی ظرفیتی در اماکن تاریخی و طبیعی است که با راه انداختن تورهای نجومی و استفاده از توانمندی و خلاقیت، گروه‌های طبیعت‌گرد و منجم و دوستداران آسمان شب را به خود جذب کرده است.

این شاخه از گردشگری در برگیرنده مجموعه‌ای از فعالیت‌های تفریحی و آموزشی برای دیدن سیارات با چشم غیرمسلح یا با استفاده از ابزارهای نجومی است، گردشگری نجوم در قالب برگزاری تورهای رصد و … اجرا می‌شود و به دلیل برخورداری از جذابیت برای تمامی گروه‌های سنی، روز به روز به علاقمندان آن افزوده می‌شود.

ظرفیتی که یزد را به رصدخانه خورشیدی دنیا تبدیل می‌کند

این از رصد ستارگان، اما رصد خورشید در استان کویری یزد با خورشید سوزان و روزهای آفتابی بسیار، خالی از لطف نیست و این ظرفیت نیز می‌تواند یزد را در دنیا به برندی در حوزه رصدخانه خورشیدی تبدیل کند، برندی که در هیچ جا ثبت نشده و وجود ندارد.

تنها بهره برداری استان از انرژی خورشیدی به ایجاد تعداد محدودی نیروگاه خورشیدی کوچک و بزرگ محدود شده در حالی که این انرژی پاک، ارزان و پایان ناپذیر، یکی از ظرفیت‌های شاخص و ظرفیت ساز در حوزه گردشگری طبیعی است که صنعت گردشگری یزد را دگرگون خواهد کرد، ظرفیتی که بارها و بارها عدم بهره برداری از آن مورد انتقاد قرار گرفته است.

ظرفیت های گردشگری نجوم در بهاباد

استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه یزد درباره گردشگری نجوم در استان یزد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان یزد موقعیت ممتازی در حوزه گردشگری نجوم دارد؛ یکی از این امتیازات تاریکی آسمان است که بر اساس اندازه گیری‌های فوتومتری در خاورمیانه بی‌نظیر است.

محمدعلی حداد ادامه داد: در نقاطی از شهرستان بهاباد، هنوز طبیعت آسمان بکر باقی مانده و آلودگی نوری کمی وجود دارد که معرفی و بهره‌برداری از آنها در حوزه علم نجوم و رصد ستارگان، موقعیت ایران را در خاورمیانه ممتاز می‌کند و می‌توان به عنوان یکی از جاذبه‌های استان برای ثبت در سازمان جهانی یونسکو معرفی شود.

وی افزود: این منطقه از استان یزد با داشتن تاریکی بکر و نور کم، می‌تواند بهترین فرصت را در حوزه گردشگری نجومی برای استان ایجاد کرده و برندی برای یزد باشد تا برای اقداماتی مربوط به رصد ستارگان در حد نجوم آماتوری و ترویج علم مورد بهره برداری قرار گیرد.

این استادیار فیزیک دانشگاه یزد گفت: البته علم نجوم بسیار گسترده است و حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد و باید هدف از توجه به هر منطقه برای کارهای نجومی مشخص باشد.

حداد ادامه داد: باید مطالعات در حوزه گردشگری نجوم در شهرستان بهاباد انجام شود و با جذب سرمایه‌گذار نسبت به شناسایی ظرفیت‌های منطقه برای ایجاد رصد خانه نجوم اقدام شود.

تعریف مدل تجاری برای ظرفیت تاریکی آسمان بهاباد

این محقق حوزه اختر فیزیک آزمایشگاهی و بیناسنجی لیزری، بهره‌برداری از این ظرفیت را مستلزم تأمین نیروی انسانی و جذب اساتید در دانشگاه یزد دانست و افزود: شهرستان بهاباد در استان یزد می‌تواند بیزینس پلن و مدل تجاری گردشگری برای کسب درآمد مردم منطقه باشد.

وی ادامه داد: حفاظت و بهره‌برداری از این ظرفیت نیازمند نقشه راهی است که می‌تواند هم مردم بومی را بهره‌مند کند و هم برند شاخصی را در دنیا برای یزد به ثبت برساند.

بهره‌برداری از انرژی خورشیدی یزد

استادیار فیزیک دانشگاه یزد به دیگر ظرفیت استان در حوزه گردشگری طبیعی اشاره کرد و افزود: موقعیت دیگر شاخص استان یزد، تعداد روزهای آفتابی زیاد است چرا که ابر در آسمان یزد نسبت به سایر استان‌های کشور کمتر است.

وی تاکید کرد: به این ترتیب توسعه فیزیک خورشید و ایجاد رصدخانه‌های خورشیدی از مزایای منطقه‌ای و ملی استان به شمار می‌رود.

حداد، پیگیری، برنامه ریزی و بهره برداری از این شاخص استان در سطح وزارت علوم را ضروری دانست و افزود: با توجه به ظرفیت‌های طبیعی که در بسیاری از استان‌ها به ویژه در استان یزد وجود دارد باید سند پایش کشور با این موضوع تدوین شده و فرصت سرمایه گذاری علمی و تجهیزاتی فراهم شود.

این محقق حوزه اختر فیزیک آزماییگاهی و بیناسنجی لیزری بیان کرد: باید یزد را در حوزه بهره‌برداری از انرژی خورشیدی و ایجاد رصدخانه خورشیدی در حوزه بین المللی برند کنیم و ظرفیت‌های این استان در حوزه فیزیک خورشید مورد معرفی و توجه قرار بگیرد.

ظرفیت های بی نظیر گردشگری طبیعی در یزد

وجود ظرفیت‌های گردشگری طبیعی در استان یزد بر کسی پوشیده نیست اما طرح گردشگری در حوزه نجوم و خورشید یکی از مباحث مدرن در حوزه گردشگری است که در دنیا به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

زمانی که این ظرفیت‌ها مغفول مانده و مورد بهره برداری قرار نگیرند در حالی که پاک‌ترین ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند، هیچ بازتابی در دنیای گردشگری نخواهند داشت.

ایجاد زیرساخت‌ها امر مهمی است اما مهمتر از آن حفاظت از این ظرفیت‌های بکر و بی‌نظیر همچنین معرفی آنها به جهانیان است تا توجه سرمایه گذاران حوزه گردشگری را جذب کرده و در نهایت به ایجاد زیرساخت‌ها منجر شود.

ضرورت ایجاد سایت‌های تخصصی

ایجاد سایت‌های تخصصی در این حوزه می‌تواند استان یزد را در دنیا به برندی تخصصی در حوزه نجوم و خورشید تبدیل کند و توجه بسیاری از علاقمندان به این علوم را به خود جلب کند، ظرفیت‌هایی که کمتر در دنیا دیده شده است.

مسئولان در کنار فعالان حوزه گردشگری رسالت اصلی را بر عهده دارند و رسانه‌ها نیز باید در این اقدام همکاری کنند تا این ظرفیت‌ها مورد توجه و بهرهبرداری قرار گیرند تا محور توسعه در مسیر گردشگری‌های نوین و نوپا پیش برود.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *