توسعه گردشگری

توسعه گردشگری یکی از حوزه‌های مهم اقتصاد فرهنگ کشور است

 رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر به‌کارگیری ظرفیت‌ شهرهای خلاق و زمینه‌سازی همکاری و تعامل در حوزه فرهنگی بین‌الملل، گفت: توسعه گردشگری یکی از حوزه‌های مهم اقتصاد فرهنگ کشور است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست هم‌اندیشی با شهرهای جهانی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، شهرداران شهرهای خلاق ایران و مدیران ارشد فرهنگی کشور، معاونان و مدیران وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا(س) این سازمان، برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان مرکز دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۴ برای یکپارچه‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و انسجام فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی ایران در خارج از کشور تأسیس شد تا تصویری روشن از فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی را به جهانیان عرضه کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: این سازمان از آغاز حیاتش تاکنون فراز و فرودهایی داشته است که ما تمام زحمات این سال‌ها را ارج می‌نهیم و باید برای تحقق دیپلماسی فرهنگی از ظرفیت‌های بالقوه، استفاده و رو به جلو قدم برداریم.

وی به نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عرصه دیپلماسی فرهنگی و تأکید و فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی در خصوص بازسازی انقلابی در ساختارهای فرهنگی و ایجاد تحول در عرصه امور بین‌المللی و فرهنگی اشاره کرد.

ایمانی‌پور اظهار کرد: براین اساس در نظر داریم تحولی را در روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنیم که در ابتدا، این تحول را از سازمان فرهنگ و ارتباطات شروع خواهیم کرد تا مدیریت امور فرهنگی ـ بین‌المللی از مدیریت سازمانی به مدیریت قرارگاهی تبدیل شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: در سطح سازمانی به دنبال این هستیم تا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه مشترک فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی کشور معرفی کنیم و در سطح ملی، ظرفیت‌های موجود در استان‌ها و شهرها خصوصا جهان شهرها را برای پشتیبانی دیپلماسی فرهنگی و روابط فرهنگی ایران بسیج خواهیم کرد.

وی ضمن تشریح فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دفاتر شهر مقدس مشهد و قم مطرح کرد: با هدف استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دیگر شهرها در تقویت و پشتیبانی رایزنی‌های فرهنگی منطقه، درصدد آن هستیم تا در برخی از شهرها که دارای ظرفیت بالایی در زمینه‌های ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و علمی هستند، دفاتر نمایندگی ایجاد کنیم.

ایمانی‌پور تأکید کرد: این سازمان علاوه بر استفاده از توانمندی‌های موجود در مرکز، به ظرفیت و پتانسیل‌های سایر شهرها و استان‌های کشور توجه جدی دارد و مایل به بهره‌گیری از حضور و مشارکت نمایندگان شهرهای خلاق است.

وی با تأکید بر اینکه خواهرخواندگی باعث رشد توسعه پایدار شهرها و ارتقاء تعاملات فرهنگی و بین‌المللی می‌شود، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌تواند بستر و زمینه‌های لازم برای ارتباطات شهری و خواهرخواندگی با همتایان خود، گفت‌وگوی مستقیم شهرداران با همتایان خود، اجرای فعالیت‌های پژوهشی و علمی، برگزاری نشست‌های مشترک و همایش‌های بین‌المللی بین شهرهای ایران و دیگر کشورها را ایجاد کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، گردشگری را یکی از حوزه‌های مهم اقتصاد فرهنگ دانست و بر ضرورت بکارگیری ظرفیت‌های استان‌ و شهرها و زمینه‌سازی همکاری و تعامل در حوزه فرهنگی  بین‌المللی تأکید کرد.

نقش گردشگری پایدار در توسعه شهرها

حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران با اشاره به اهمیت برگزاری نخستین مجمع هم‌اندیشی جهان شهرهای ایرانی گفت: یونسکو از سال ۲۰۰۴ میلادی به این نتیجه رسید که شهرها محور توسعه و قلب تپنده مسائل اقتصادی، اجتماعی، شهرسازی و در عین حال فرهنگ هستند و زمان طولانی طی شد تا دولتمردان دریافتند که کالای فرهنگی بخشی از کالاهای اساسی یک جامعه است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران اظهار کرد: در واقع، بدون فرهنگ، جامعه قابل ارائه نیست. کالای فرهنگی می‌تواند اقتصاد و گردشگری یک کشور را متحول کند و امروز، صنایع خلاق به عنوان منبع مالی ارزشمند در دنیای امروز مطرح است.

ایوبی با اشاره به شبکه شهرهای خلاق یونسکو و شهرهای خلاق ایران گفت: شبکه شهرهای خلاق یونسکو برای ترویج همکاری میان شهرهایی به راه افتاد که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند.

وی در ادامه، بیان کرد: شهرهای خلاق در ادبیات، موسیقی، فیلم و معماری خلاقیت دارند و سفیران فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در دنیا هستند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران افزود: شهرداران شهرهای خلاق باید ظرفیت‌های فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در زمینه‌های مختلف نوروز، راه ابریشم، آداب و رسوم، گردشگری و … را به اقصی نقاط دنیا معرفی کنند.

ایوبی پیشنهاد داد: بسته‌ای با محتوای معرفی تاریخ، تمدن، فرهنگ و آداب و رسوم شهرهای ایران تهیه و با همکاری رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور توزیع شود.

 

ظرفیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی

علی‌اصغر شالبافیان‌ معاون گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: گردشگری ابزار مؤثری برای دفاع از تصویر واقعی کشور است و همچنین، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایجاد کند.

معاون گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی با اشاره به ظرفیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی، عنوان کرد: خوشبختانه رایزنان فرهنگی ایران و پایگاه‌هایی که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند، می‌توانند به مثابه یک قرارگاه مردمی برای توسعه گردشگری باشند.

شالبافیان‌ اظهار کرد: تلاش ما بر این است تا انسجام بخشی در حوزه گردشگری در نهادهای ایرانی در خارج از کشور را داشته باشیم. رایزنان فرهنگی ایران به جهات موضوعی می‌توانند به عنوان نقطه ثقل محوری ایجاد این هماهنگی، عمل کنند.

وی نقش کلیدی حوزه گردشگری در رشد و توسعه شهرها و معرفی داشته‌های فرهنگی ایران به جهانیان را یادآور شد و گفت: حوزه گردشگری در شناساندن داشته‌های فرهنگی ما در سراسر جهان نقش‌آفرینی خواهد کرد.

در ادامه این نشست، شهرداران، رؤسای شورای شهر و رابطین شهرهای خلاق شهرهایی همچون اصفهان، رشت، بندرعباس، سنندج، کرمانشاه، تهران، مشهد مقدس، شیراز، یزد، اراک، کاشان، بندرخمیر، هشتگرد، تبریز، لاهیجان، کرج، همدان، کرمان و کلاردشت  نیز به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *