گردشگری مذهبی

محور گردشگری مذهبی در شیراز در قالب تور طراحی می‌شود

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اعلام کرد که یک محور گردشگری مذهبی در قالب یک مدل تور در این کلانشهر طراحی می‌شود.

مصطفی مشفقیان شنبه ۲۷ آذر در آیین اختتامیه «دهه گردشگری مذهبی» که در حرم مطهر حضرت سید علاالدین حسین (ع) شیراز برگزار شد، گفت: گردشگری مذهبی یکی از مهمترین موضوعاتی که همواره مورد توجه شهرداری قرار دارد.

او یکی از اولویت‌های شهرداری را توجه ویژه به گردشگری مذهبی عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر در ابتدای کار قرار داریم و امیدواریم که سال‌های آینده به هدف اصلی برسیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز عنوان کرد: فردی که به عنوان گردشگر مذهبی وارد شیراز می‌شود باید یک زمینه مذهبی داشته باشد، لذا نحوه برخورد و تشریفات از این گردشگر باید آموزش داده شود.

مشفقیان همچنین با اشاره به گستردگی شیراز و وجود ساکنین زیاد در حاشیه این کلانشهر، بیان کرد: برخی از افراد که در حواشی شهر زندگی می‌کنند از زیارت حرمین مطهر محروم هستند که باید در این رابطه کارهای اساسی انجام شود.

او اظهار کرد: ما این امکان را داریم که اهالی هر محل یا افرادی که در مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند ، دو بار در سال  به صورت تور یک روزه با همکاری شهرداری به حرم مطهر مشرف شوند.

مدیر امور زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این مراسم با اشاره به شاخص ترین فعالیت‌های دهه گردشگری مذهبی در این شهر که از ۱۷ تا ۲۷ آذرماه جاری برگزار شد، گفت: در این مدت ۲ هزار و ۹۴۰ نفر ساعت آموزش در حوزه گردشگری با عناوین آموزش گردشگری ویژه خدام محترم حرم‌های مطهر (ع) و بقاع متبرکه شیراز، آموزش گردشگری و تشریفات زیارتی ویژه خادمان اماکن مذهبی و زائرسراها، آموزش گردشگری مذهبی ویژه فعالین گردشگری و صنوف وابسته در استان فارس و آموزش گردشگری الگوهای رفتاری و آداب معاشرت ویژه رانندگان تاکسی زائر برگزار شد.

امیرحسین حکمت‌نیا در این نشست ادامه داد: طراحی و اجرای مدل تورهای گردشگری و مذهبی مساجد به تعداد ۵۴۰ نفر ساعت تور با عناوین «گوهران صدف» شامل ۲ تور تخصصی گردشگری مذهبی در محور امام‌زادگان واجب‌التکریم (ع)، «نگین شهر»، شامل ۲ تور تخصصی گردشگری مساجد در محور بافت تاریخی شیراز و «خانه علما»، شامل تور تخصصی بافت گردی ویژه خانه و مقبره علما و مشاهیر مذهبی نیز در این مدت برگزار شد.

او همچنین با اشاره به اینکه ایجاد ایستگاه تورهای زیارتی برای حضور در آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) و حضرت علی ابن حمزه (ع) در روزهای زیارتی پنج‌شنبه و شنبه هر هفته از شهرک‌های غرب شیراز به سمت حرم‌های مطهر، از دیگر برنامه‌های ما برای نیل به گردشگری مذهبی است، گفت: پنج ایستگاه تاکسی زائر با همکاری سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر، شهرداری بافت تاریخی، معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز، شهرداری منطقه سه در محل‌های «باب الرضا (ع)» حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) پایانه «شهید دستغیب» (ورودی صحن)، سه راه احمدی، و حرم های مطهر سید علاالدین حسین (ع) و علی ابن حمزه (ع) برای هدف دسترسی بهتر به حرم‌ها شکل گرفته است.

حکمت‌نیا بر لزوم تربیت عملی راهنمایان گردشگری مذهبی در مسیرهای مرتبط با جاذبه های زیارتی و مسجد محوری تاکید کرد و گفت: کتاب راهنمای تخصصی مسجد جامع عتیق و جایگاه آن در گردشگری مذهبی و کتاب آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) در گذر زمان در دست چاپ است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *