مریوان

معرفی کلاش؛ میراث جهانی مریوان در نمایشگاه گردشگری تهران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از معرفی رشته صنایع‌دستی کلاش‎بافی، بە عنوان میراث جهانی مریوان در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران خبر داد.

یعقوب گویلیان امروز (۱۲بهمن) در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، اظهار کرد: در این نمایشگاه علاوه بر غرفه‌های اصلی، ظرفیت‌های منحصربه‌فرد برخی از رشته‌های صنایع‌دستی استان در هفت غرفه معرفی می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، با اشاره به معرفی کلاش مریوان در این نمایشگاه که به عنوان شهر جهانی در کشور به ثبت رسیده، عنوان کرد: کلاش مریوان به دلیل دارا بودن شاخصه‌های لازم، شهریورماه سال 96 در شورای ثبت جهانی صنایع‌دستی یونسکو به عنوان پنجمین شهر ثبت شده ایران، جهانی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، افزود: مریوان بعنوان یکی از شهرهای پرجمعیت کردستان، با قدمت و پیشینه تاریخی فراوان در بسیاری از حرفه‌های صنایع‌دستی، دارای شهرت و اعتبار جهانی است.

گویلیان، عنوان کرد: یکی از این حرفه‌های خاص و پردرآمد مردان و زنان سخت‌کوش و هنرمند این دیار که از طریق آن امرار معاش خود را تامین می‌کنند، بافت کفش‌های محلی با نام “کلاش” یا همان گیوه محلی است.

وی یادآور شد: این شهر با بیش از چهارهزار هنرمند بیشترین بافنده کلاش را در استان دارد، به طوری که بیشترین آموزشگاه‌های کلاش‌بافی، کارگاه‌های تولید کلاش و فروشگاه‌های کلاش در این شهرستان فعال است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، خاطرنشان کرد: قدمت بافت این کلاش در بین مردم مریوان به یک‌هزار سال پیش برمی‌گردد و زنان و مردان این شهرستان با میل و رغبتی خاصی آن را از موادی کاملا طبیعی، دست‌ساز و بدون استفاده از هرگونه مواد صنعتی و آلاینده می‌بافند.

گویلیان، گفت: کلاش از زمان‌هایی قدیم متناسب با نوع آب و هوای کوهستانی کردستان طراحی شده و حین اینکه بسیار زیبا و با ظرافت خاصی از دو لایه اصلی زیرین و لایه رویه با نخ‌های مخصوص و الیاف طبیعی دوخته می‌شود بسیار خنک، سبک و استحکام بالایی برخوردار است.

وی افزود: این نوع کفش پای چپ و راست آن مشخص نیست و می توان پس از مدتی پاهای آن را تعویض کرده و از فرسوده شدن آن جلوگیری کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، اظهار کرد: ثبت جهانی کلاش باعث شد این صنعت در جهان به برندی تبدیل و مورد توجه بیش از پیش  مردم و مسئولان قرار گیرد و در جذب گردشگر و کسانی که تمایل به خرید صنایع‌دستی دارند تأثیرگذار باشد.

گویلیان عنوان کرد: پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری از ۹ لغایت ۱۲ بهمن ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری و غرفه استان کردستان در سالن ۳۸B میزبان علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *