گردشگری

دستیابی به توسعه پایدار گردشگری با بازگشایی فرودگاه کاشان

شهرستان تاریخی کاشان در محور گردشگری و تاریخی شمال استان اصفهان واقع شده و با بیش از ۷ هزار سال قدمت متمدنانه، یکی از بزرگ‌ترین مراکز تمدنی فلاتی مرکزی ایران به شمار می‌رود. این شهرستان پس از اصفهان تنها شهری است که در استان دارای فرودگاه است، لکن تا کنون هیچ گونه برنامه خواصی برای استفاده بهینه از این مجموعه که می‌تواند نقش مهمی در رونق گردشگری شمال استان اصفهان داشته باشد، به عمل نیامده بود. لذا در این مقال به بررسی چگونگی راه اندازی این فرودگاه از منظر صنعت گردشگری که در دو ماه اخیر صورت گرفت، پرداخته می‌شود.

در حدود دو ماه پیش یعنی در اواسط آذرماه سال جاری خوشبختانه پروازهای مسافرتی از فرودگاه کاشان با پرواز به مقصد مشهد و بالعکس راه اندازی شد. یکی از ارگان‌هایی که در این زمینه تلاش قابل توجهی انجام داد، شهرداری کاشان بود که با انعقاد قرارداد با هواپیمایی معراج به منظور اجرای این پروازها، مقدمه آغاز پروازهای این فرودگاه را فراهم کرد.

با هماهنگی‌هایی که با مدیران دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و جهانگردی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل انجام شده بود، تورهای هوایی مشهد در یک ماه اول توسط شرکت هواپیمایی تابان و پس از آن توسط شرکت هواپیمایی معراج انجام می‌شود.

در شهرستان کاشان و آران و بیدگل بیش از ۳۰ دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی فعالیت می‌کنند که اولین قدم در راستای توسعه صنعت گردشگری و همچنین اجرای تورهای هوایی زیارتی و سیاحتی، برداشتن انحصار بعضی از دفاتر و همچنین فروش تور و بلیط بود که از این پس توسط تمامی این دفاتر و شرکت‌های مجاز و معتبر، این سرویس‌ها به گردشگران ارایه می‌شود.

با توجه به هماهنگی‌های انجام شده توسط میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان و ارگان‌های مرتبط تلاش برای اجرای پروازهای متنوع دیگری به مقاصد جدید و همچنین ورود پروازهای فرهنگی و مذهبی از شهرها و کشورهای دیگر به این فرودگاه در حال انجام است که امید می‌رود به زودی شاهد اجرای پروازهای جدید در تورهای ورودی و در کشورهای حوزه خلیج فارس به‌عنوان تورهای فرهنگی و مذهبی باشیم.

در راستای ارائه سرویس به گردشگران و مشتاقان حضور در تورهای گردشگری و همچنین تهیه بلیط، تمامی تمهیدات به منظور جلوگیری از هرگونه سواستفاده اشخاص حقیق و حقوقی غیرمجاز اندیشیده شده و از فروش تورهای بی‌کیفیت و خارج از نرخ‌های مصوب و بدون بیمه و سایر خدمات توسط عاملین غیرمجاز در سطح شهرستان جلوگیری خواهد شد و فقط این تورها و بسته‌های سفر در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل توسط دفاتر و شرکت‌های معتبر که دارای مجوز بند «ب» هستند امکان‌پذیر خواهد بود.

شهرستان کاشان با نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر جمعیت یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های استان اصفهان از نظر وسعت و جمعیت پس از شهرستان اصفهان به شمار می‌رود.

کاشان به دلیل قرار گرفتن در مسیر شاه‌راه بزرگ تاریخی شمال به جنوب کشور از یک‌سو و قرار گرفتن در مسیر استان‌هایی همچون تهران، سمنان و دسترسی به مناطق مرکزی کشور از طریق استان اصفهان و همچنین بدلیل پیشینه تاریخی ارزشمند، از موقعیت مناسبی در راستای توسعه بر مبنای صنعت گردشگری برخوردار است.

منبع:میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *