اسب سفالی

کشف پیکرک اسب سفالی در شهرستان شوش

 فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از کشف پیکرک اسب سفالی در شهرستان شوش خبر داد.

به‌گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سرهنگ رامین مکناوی با تاکید بر موضوع آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی جوامع محلی در زمینه اهمیت و لزوم حفاظت از آثار تاریخی گفت: یکی از ساکنان روستای “جریه سیدراضی” شوش هنگام کشاورزی در زمین زراعی خود با یک شیء سفالی به شکل اسب برخورد می‌کند و پس از رویت با پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی شوش تماس می‌گیرد.

وی ادامه داد: به‌دنبال این موضوع، ماموران پایگاه حفاظت با قید فوریت به منزل این دوستدار میراث‌فرهنگی مراجعه کردند و ضمن صورتجلسه، شیء مکشوف را از او تحویل گرفتند.
وی افزود: شیء کشف شده پس از سیر مراحل اداری به امین‌ اموال اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صمایع دستی شوش تحویل داده می‌شود.
لازم به ذکر است که براساس کارشناسی مقدماتی، شیء کشف شده دارای اصالت تاریخی تشخیص داده شد و نظر نهایی درباره آن اعلام می‌شود.

۲ اثر معبد چغازنبیل و محوطه باستانی شوش که شامل (شامل کاخ شائور، آپادانا، دروازه شرقی، هدیش، شهر پانزدهم، روستای هخامنشی، مسجد جامع شوش و مجموعه بناهای دوره اسلامی، تپه های آکروپول و قلعه فرانسوی ها) است در این شهرستان ثبت جهانی هستند.

شهر باستانی شوش، پایتخت تمدن چندهزار ساله عیلامیان بوده که در دوره‌ای نیز پایتخت زمستانی هخامنشیان به شمار می‌رفت.

شهر باستانی شوش با داشتن ۲ اثر ثبت جهانی و آثار تاریخی متعدد از چند تمدن، هدف گردشگران داخلی و خارجی است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *