خراسان جنوبی

۲ پرونده پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس خراسان جنوبی به ثبت رسید

 مسوول حوزه پژوهش اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت:‌ ۲ پرونده پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس این استان در اولین همایش پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس کشور مطرح شد و به ثبت رسید.

سید احمد برآبادی روز یکشنبه به رسانه‌ها بیان کرد: این همایش بهمن‌ امسال در شهرستان ماهشهر استان خوزستان برگزار شد و از ۴۰ پرونده‌ای که استان‌های مختلف کشور به اداره کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی ارسال کرده بودند، ۶ پرونده به ثبت رسید.

وی افزود: ۲ پرونده “پاسداری از مراسم کوزه‌شکنی شهرستان قاینات” و “پاسداری و حمایت از استاد ذوالفقار بیتانه در دوتارسازی شهرستان فردوس” از جمله این ۶ پرونده است که در این همایش مطرح شد و جزء اولین پرونده‌های پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

مسوول حوزه پژوهش اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی تنها استان کشور است که ۲ پرونده در این همایش به ثبت رساند.

بتازگی با ثبت پنج اثر طبیعی و یک بنای واجد ارزش، تعداد آثار ثبت شده استان خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ۹۷۳ اثر رسید.

این آثار شامل کال سردر و پدیده زمین‌شناسی چین جعبه‌ای طبس، درخت چنار کهنسال مهوید فردوس، درخت کهنسال بادامک قاین، درخت کهنسال شاه توت روستای افین زیرکوه و بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند است که اخیرا ثبت ملی شدند.

۷۹۰ بنا و محوطه تاریخی و فرهنگی، ۲ اثر میراث معماری صنعتی، ۸۰ اثر طبیعی، ‌۸۸ اثر معنوی و ۱۳ شیی تاریخی در خراسان جنوبی ثبت ملی شده است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *