آرامگاه شیخ احمد جامی

ثبت مجموعه آرامگاه شیخ احمد جامی در فهرست میراث جهان اسلام

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از ثبت مجموعه آرامگاه و خانقاه شیخ احمد جامی در فهرست میراث جهان اسلام خبر داد.

سیدجواد موسوی با بیان اینکه این مجموعه به شماره ۱۷۴ در تاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، اظهار کرد: همچنین مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جامی در شهر تربت‌جام در فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته است.

وی در خصوص بخش‌های مختلف این مجموعه اضافه کرد: این مجموعه شامل مقبره شیخ احمد، گنبد خانه، مسجد کرمانی، گنبد سفید، مسجد عتیق، مدرسه جلال‌الدین فیروزشاهی، مسجد جامع نو، آب انبار و مسجد زیرزمینی است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ آیسسکو (ICESCO) سازمانی تخصصی است که تحت حمایت سازمان همکاری اسلامی (OIC) فعالیت می‌کند و در زمینه‌های آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در کشورهای اسلامی و به منظور حمایت و تقویت روابط بین کشورهای عضو به فعالیت مشغول است، دفتر مرکزی این سازمان در رباط کشور مراکش قرار دارد.

موسوی تصریح کرد: آیسسکو برای شناسایی، معرفی و حفاظت بهتر میراث جهان اسلام چند سالی است که در حال تدوین فهرستی از آثار شاخص فرهنگی و تاریخی جهان اسلام است.

بر اساس گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، وی خاطرنشان کرد: این فهرست اختصاص به جهان اسلام داشته و غیر از فهرست میراث جهانی یونسکو است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *