کاشمر

نمایش هویت تاریخی، طبیعی و مردم‌شناسی کاشمر در موزه‌ها

ارتباط فرهنگی میان موزه‌ها یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که می‌توان از رهگذر آن به بررسی و شناخت فرهنگ‌ها پرداخت و موزه‌ها را از سکون و رکود خارج کرده و آن‌ را غنی ساخت. چه خوب است هر از گاهی آثار موزه‌های مختلف کشور نزد یکدیگر به امانت گذاشته شود. این مهم باید تا جایی که به صورت چرخه تبادلات فرهنگی موزه درآید، ادامه پیدا کند.

موزه شهید مدرس کاشمر در سال ۱۳۸۳ هجری تأسیس شد. آثار این موزه به طور کلی در سه بخش به نمایش درآمده است. بخش اول معرفی شهید آیت‌الله مدرس، بخش دوم وسایل شهید مدرس و بخش سوم اشیای اهدایی به این موزه را شامل می‌شود.

بخش اول سیر تاریخی این مجاهد از خانه محل تولد، ایام تحصیل، ادوار حضور در مجلس، تبعیدگاه، خانه محل شهادت، همچنین مراحل مختلف بازسازی قبر همراه با اسناد، دست‌نوشته‌ها و مکاتبات ایشان در مجلس به نمایش درآمده است.

بخش دوم اختصاص دارد به اشیا، وسایل زندگی و کاری شهید مدرس که بر جای مانده و شامل قرآن، پیراهن کرباس سفید، عصا، قلم تحریر، سجاده، قبا، عبا، مهر نماز و چراغ روشنایی می‌شود. در بخش آخر نیز اشیای اهدایی به موزه نمایش داده می‌شود که علاقه‌مندان به موزه و میراث فرهنگی به این موزه اهدا کرده‌اند.

بیشتر این اشیا هم‌دوره با زندگی شهید مدرس بوده و بیان‌گر شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه آن زمان است. شهید آیت‌الله مدرس در سال ۱۲۴۹ هجری شمسی در استان اصفهان متولد شد و در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی به دستور رضاشاه در کاشمر به شهادت رسید. هم‌اکنون آرامگاه وی تبدیل به مجتمعی فرهنگی تاریخی شده که علاوه بر موزه کتابخانه‌ای تخصصی هم دارد که یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های تخصصی کشور محسوب می‌شود.

موزه تاریخ طبیعی کاشمر در سال ۱۳۸۷ به همت اداره‌ کل محیط زیست خراسان رضوی در محل اداره محیط زیست شهرستان در خیابان امیر کبیر شکل گرفته است. آثار موزه در ۲ طبقه به نمایش درآمده‌ است. گونه‌هایی از پستانداران از قبیل قوچ و میش اوریال، پلنگ، گرگ، آهو، جبیر، گونه‌های پرندگان آبزی منطقه، انواع پرندگان خشک‌زی، انواع عقاب، جغد، هوبره و انواع گنجشک‌سانان به نمایش در آمده است.

این موزه با هدف معرفی تنوع زیستی و تاریخ طبیعی شهرستان و آشنایی بازدیدکنندگان با این تاریخ طبیعی شکل گرفته است.

موزه‌ مردم‌شناسی روستای فروتقه‌ کاشمر به همت ده‌یاری روستا در سال ۱۳۹۷ در محل آب‌انبار قدیمی روستا افتتاح شده است. در این موزه آثار و وسایل مردم‌شناسی و تاریخ معاصر روستای فروتقه شامل صنایع‌دستی و هنرهای سنتی روستا، بافته‌ها، لحاف‌دوزی، وسایل کشاورزی و باغ‌داری، خرمن‌کوب چوبی و… به نمایش درآمده است.

این موزه با حضور مسئولان شهرستان به صورت رسمی افتتاح شده است.

منبع:

پهلوان، مهرآسا؛ ۱۳۹۸؛ کتاب موزه‌ها و مجموعه‌داران خراسان رضوی؛ انتشارات درج سخن

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *