خراسان رضوی

موزه‌های خراسان رضوی در ایام نوروز فعال خواهند بود

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: موزه‌ها و اماکن تاریخی خراسان رضوی بدون تعطیلی تا پایان سال جاری فعال خواهند بود، همچنین این اماکن در ایام تعطیل نوروز میزبان زائران و گردشگران خواهند بود.

احسان زهره‌وندی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص برنامه‌ها و نحوه فعالیت موزه‌ها در نوروز ۱۴۰۱ اظهار کرد: موزه‌ها هرروزه از ساعت ۹ الی ۱۹ فعال خواهند بود، تعطیلات رسمی موزه‌ها تنها در ۵ روز از سال بوده و شامل روزهای عاشورا و تاسوعا، رحلت امام خمینی، شهادت امام جعفرصادق(ع)، رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام علی(ع) می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس موزه‌ها و اماکن تاریخی تا پایان سال ۱۴۰۰ و از ابتدای سال ۱۴۰۱ فعال خواهند بود، همچنین واحدهای اطلاع‌رسانی فعال بوده و اطلاعات گردشگری استان در اختیار زائران و مسافران قرار خواهد گرفت. امسال در برخی از پایگاه‌ها برنامه‌هایی برای استقبال از نوروز برگزار خواهد شد. همچنین برنامه‌های معمول مانند سفره هفت‌سین یا برنامه‌های فرهنگی در بسیاری از موزه‌ها و مجموعه‌ها برگزار می‌شود.

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی بیان کرد: در سال‌های گذشته برنامه‌هایی چون نوروزگان برگزار می‌شد که با توجه به محدودیت‌های کرونایی برخی از برنامه‌ها لغو شد. در حال حاضر نیز با توجه به شرایط کرونایی ممکن است محدودیت‌هایی وجود داشته باشد که برخی از برنامه‌ها با در نظر گرفتن شرایط هر شهر توسط ستاد مقابله با کرونا استان تبیین خواهد شد.

زهره‌وندی خاطرنشان کرد: بخشنامه‌ای نوروزی ابلاغ شده است که برای استقبال از نوروز، طبق آیینی در این بخشنامه موزه‌تکانی انجام شده و تمهیداتی برای جلوگیری از آسیب به فضای سبز مجموعه‌ها در نظر گرفته شده است، بنابراین دستورالعمل‌هایی صادر شده است که بر اساس آن موزه‌ها آماده استقبال از بازدیدکنندگان در ایام نوروز باشند.

وی اضافه کرد: از جمله برنامه‌های موزه‌ها و اماکن تاریخی در ایام نوروز می‌توان به برگزاری جشن نوروزگان در ۱۵ روستا، ۲۰ شهرستان، ۵۰ اقامتگاه، سه منطقه نمونه گردشگری ملی و چهار پایگاه پژوهشی ملی اشاره کرد. علاوه بر جشن‌های نوروزگان، در بسیاری از شهرستان‌ها، جشن‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی تولید و عرضه خواهد شد.

برگزاری نوروزگاه در پایگاه توس با تکیه بر هنر نقالی

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: در پایگاه توس، نوروزگاهی با تکیه بر هنر نقالی و مرشدخوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای خواهیم داشت، در پایگاه مزار جام تربت نیز که ثبت میراث جهان اسلام شده است، جشنواره‌ای با موضوع خوشنویسی که ثبت یونسکو شده است، برگزار خواهد شد. در قنات قصبه گناباد، جشنواره‌ای با حضور متخصصین و کارشناسان حوزه قنات و در پایگاه پژوهشی آسبادهای نشتیفان خواف نیز جشنواره دوتارنوازی برگزار خواهد شد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *