مشهد

گردشگری مشهد به رونق گذشته خود باز می‌گردد؟

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: آمارها نشان می‌دهد در سال جاری نسبت به سال گذشته درصد اشغال واحدهای اقامتی بهتر بوده است. درصد اشغال هتل‌ها در نوروز به ۵۰ و در نیمه نخست تیر ماه به ۷۰ درصد نیز رسیده بود.

یوسف بیدخوری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت فعالیت و بازگشایی صنعت گردشگری خراسان رضوی نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته، اظهار کرد: در دو ماه ابتدایی سال گذشته به استناد مصوبات ستاد کرونای استانی تمامی واحدهای اقامتی تعطیل بودند. پس از ماه رمضان سال ۹۹، تاسیسات گردشگری با ۵۰ درصد ظرفیت بازگشایی شدند و درصد اشغال هتل‌ها نیز از ۱۰ تا ۱۵ درصد آغاز شد و تا انتهای سال نیز تقریبا به همین صورت ادامه پیدا کرد.

وی افزود: با توجه به وضعیت زرد مشهد در نوروز ۱۴۰۰ از همان زمان درصد اشغال واحدهای اقامتی رو به رشد بوده است، اما این به معنی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست. در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی همیشه سخت‌گیرانه عمل کرده‌ایم و نظارت‌های زیادی در این خصوص به عمل آوردیم. خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع ویروس کرونا در هیچ یک از واحدهای اقامتی مشهد نداشته‌ایم.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: آمارها نشان می‌دهد در سال جاری نسبت به سال گذشته درصد اشغال واحدهای اقامتی بهتر بوده است. درصد اشغال هتل‌ها در نوروز به ۵۰ و در نیمه نخست تیر ماه به ۷۰ درصد نیز رسیده بود. با توجه به وضعیت قرمز مشهد ممکن است درصد اشغال واحدهای اقامتی کمی کاهش داشته باشد، اما همچنان ۴۰ درصد از تاسیسات گردشگری خراسان رضوی غیرفعال هستند و هنوز بازگشایی نشدند؛ البته درصد اشغالی که نیز اعلام شده مربوط به واحدهای فعال است.

بیدخوری ادامه داد: میانگین درصد اشغال در هتل‌ها تا نیمه نخست تیرماه ۶۰ درصد، برای هتل‌ آپارتمان‌ها ۷۳.۳ درصد، برای مهمان‌پذیرها ۷۶ درصد، برای خانه‌ مسافرها ۷۰ درصد و به طور میانگین برای تمام واحدهای اقامتی مشهد ۶۹.۸ درصد گزارش شده است.

وی اضافه کرد: تمام این‌ موارد یک نوع تمرین محسوب می‌شود تا در دوران پساکرونا وضعیت بهتری داشته باشیم. اگر واکسیناسیون کرونا با سرعت بیشتری انجام شود قطعا صنعت گردشگری وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد. با توجه به افزایش بازگشایی واحدهای اقامتی، وضعیت شاغلین این رسته نیز کمبی بهبود پیدا کرده است.

خسارت ۵۷ میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری  

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در خصوص میزان خسارت وارده به صنعت گردشگری خراسان رضوی از بحران شیوع کرونا یادآور شد: از ابتدای اسفند ۹۸ تا پایان خرداد ۱۴۰۰، هتل‌ها بیش ۲ هزار میلیارد تومان، هتل‌ آپارتمان‌ها ۱۳۰۰ میلیارد تومان، مهمان‌پذیرها ۶۵۰ میلیارد تومان، خانه‌ مسافرها بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان، دفاتر خدمات مسافرتی بیش از ۵۳۰ میلیارد تومان، شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری سلامت بیش از ۴۴ میلیارد تومان، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی بیش از ۱۰۸ میلیارد تومان، راهنمایان گردشگری بیش از ۱۹ میلیارد تومان، موسسات آموزشی گردشگری ۶ میلیارد تومان، مجتمع‌های گردشگری، مراکز رفاهی و پذایریی ۶۵۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند. در مجموع در این بازه زمانی بیش از ۵۷ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از شیوع کرونا به صنعت گردشگری خراسان رضوی وارد شده است.

بیدخوری با اشاره به افتتاح یک هتل چهار ستاره در جریان سفر وزیر میراث فرهنگی به مشهد، در شرایطی که بسیاری از واحدهای اقامتی به دلیل آسیب وارده از شرایط شیوع ویروس کرونا هنوز موفق به بازگشایی نشده‌اند، خاطرنشان کرد: حداقل تقاضای ایجاد این هتل به چهار تا پنج سال گذشته بازمی‌گردد. این هتل در یک پروسه زمانی افتتاح شد و پروژه‌های مشابه نیز در آینده افتتاح خواهند شد.

وی عنوان کرد: متقاضیان ایجاد هتل در مشهد زیاد نیستند و عمده تقاضاها مربوط به شهرستان‌های خراسان رضوی بوده است که ما در زمینه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی که به ماندگاری بیشتر گردشگر می‌توانست کمک کند، کار کردیم.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: در سال ۹۸ بهترین و در ادامه بدترین وضعیت گردشگری را تجربه کردیم. هتل‌ها و واحدهای اقامتی تا آبان سال ۹۸ ظرفیت بیش از ۸۰ درصد اشغال را تجربه کردند. در آبان ماه به سبب گرانی بنزین و ایجاد تنش و در ادامه سقوط هواپیمای اوکراینی و شیوع کرونا تا انتهای سال وضعیت بدی را سپری کردیم.

بیدخوری گفت: کل ظرفیت‌های رسمی در مشهد و خراسان رضوی ۱۱۹ هزار تخت است. اگر فضای بین‌المللی در کشورهای حاشیه خلیج فارس بهبود یابد و در ارتباطات جدید با کشور عربستان در دولت جدید به نتیجه برسد، ظرفیت بسیار بالایی برای خراسان رضوی ایجاد خواهد شد که مستلزم وجود واحدهای اقامتی متناسب با نوع گردشگر است. برخی هتل‌ها که اغلب مسافران آنان گردشگران خارجی هستند، قراردادهایی منعقد کرده‌اند که ظرفیت اشغال آنان تکمیل شده و به دنبال فضای جدیدی هستند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *