کلره پزی

سومین جشنواره نان محلی و کلره پزی چشمه قنداب اسدآباد

پس از دو سال از شیوع کرونا  انتظار چشمه قندابی ها به سر  آمد و سومین جشنواره نان محلی و کلره پزی چشمه قنداب اسدآباد با حضور گرم  و پرشور و حال اهالی روستا و برخی از مسئولین شهرستان اسدآباد برگزار شد.

به گزارش ایسنا، معاون فرماندار اسدآباد در این جشنواره با اشاره به اهمیت اینگونه جشنواره ها در احیا روستاها و جذب گردشگران افزود: توجه ویژه به جشنواره فوق و نیز پخت نان سنتی روستا زمینه لازم برای ایجاد مشاغل جدید اهالی روستا را فراهم خواهد آورد و  بازگشت منافع اقتصادی این فعالیت برای بالابردن سطح زندگی اهالی بسیار موثر خواهد بود.

رشید آبیار  هدف از برگزاری این جشنواره را  حفظ سنت های قدیمی و انتقال این فرهنگ به نسلهای بعدی دانست و تصریح کرد: پخت نان سنتی و کلره محلی روستای چشمه قنداب تنها نباید منحصر به سال نو باشد چرا که با توجه به تمایل مجدد جامعه به مصرف نان سنتی می توان از این امر برای اشتغال و درآمد زایی زنان روستایی و اقتصاد مقاومتی روستا به نحو احسن استفاده کرده و دوباره در سر سفره های خود نان سالم سنتی را استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر با دید تجاری و تولید انبوه به پخت نان و کلوچه این روستا نگاه کنیم با ایجاد کارگاه های کوچک خانگی و پخت نان در تنور های خانگی می توان بازار فروش مطلوبی را برای این امر ایجاد کرد.

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان اسدآباد هم از پیگیری ثبت آیین پخت نان محلی و کلره پزی(کلوچه پزی) چشمه قنداب در آثار ناملموس کشور  خبر داد و خاطر نشان کرد:تلاش بر این است تا با ثبت ملی این میراث معنوی که به نوعی برکت سفره خانواده‌ها است برای نسل‌های بعدی این آیین ماندگار شود تا آیندگان نیز آن را بپذیرند که به همین منظور در جشنواره امسال با همکاری استان نسبت به مستند کردن این مراسم و آیین در این روستا اقدام شد تا  برای ثبت آن در آثار ناملموس کشور پیگیری لازم انجام گیرد.

کامران اکبری شایگان با اشاره به اینکه ثبت نان‌ها در میراث ناملموس نوعی هویت بخشی و شناسنامه‌دار کردن این خوراکی محسوب می‌شود، بیان کرد: شناسایی نان‌ها، خوراکی‌ها و غذاهای محلی به شناخت هر چه بیشتر این روستا در کشور کمک بسیاری خواهد کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر غذای آش خیار اسدآباد در آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده و قصد داریم علاوه بر پیگیری به ثبت رسیدن پخت نان سنتی و کلره محلی چشمه قنداب، آیین سنتی شکرگزاری برداشت محصول در کنار تالاب پیرسلمان نیز به عنوان یکی از مراسم و آیین‌ها با قدمت ۴۰۰ساله نیز به ثبت آثار ناملموس کشور برسد.

دهیار روستای چشمه قنداب هم با اشاره به پیگیری اداره میراث فرهنگی شهرستان برای ثبت پخت نان سنتی و کلره این روستا  در  آثار ناملموس کشوری تصریح کرد: این اقدام قطعا کار بسیار خوبی است اما انتظار و مطالبه اهالی روستا بر آن بوده که با این اقدام و  با برگزاری سالیانه جشنواره، تنها  نان محلی و کلره پزی روستا در حد یک اسم باقی نماند و به برگزاری جشنواره محدود نشود.

جمال مومیوند افزود: انتظار می‌رود با ایده‌های مختلف و با جذب سرمایه‌گذاران نسبت به برندسازی نان محلی و کلوچه این روستا  و بازار فروش آن  با ایده‌های نو اقدام و به نحوی در این زمینه برای جوانان روستا اشتغال مناسبی ایجاد شود، ضمن اینکه حمایت مسئولین مرتبط از پخت نان محلی و کلوچه چشمه قنداب در قالب اشتغال خانگی از نقش موثری در اقتصاد  خانواده های روستا بویژه  برای زنان  برخوردار خواهد بود .

در این جشنواره، بازی‌های محلی این روستا نیز برگزار و به برندگان مسابقه بازی های محلی نیز  جوایزی اهدا شد.

به گزارش ایسنا؛روستای چشمه قنداب با ۳۰۵ نفر جمعیت و ۷۸ خانوار واقع در ۲۴ کیلومتری شهر اسدآباد بوده که بیش از ۹۵ درصد زنان روستا هر ساله به عنوان یک آئین سنتی و دیرین بانزدیک شدن به عید نوروز به عنوان یک رسم قدیمی با مشارکت یکدیگر  با شور و حال خاصی  اقدام به پخت نان وکلوچه محلی  یا به گویش مردم روستا کلره  می‌کنند که از کیفیت بالایی برخورداراست.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *