باغ شازده - ماهان - کرمان

باغ نوه ناصرالدین شاه ؛ شاهزاده‌ای در قلب کویر کرمان

باغ شاهزاده ماهان از باغ‌های تاریخی ایران در نزدیکی کرمان است که سرسبزی و فواره‌های این باغ هوش از سر گردشگران می‌برد.

به گزارش همشهری آنلاین، باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان از باغ‌های تاریخی کرمان است که در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان قرار گرفته است. این باغ مربوط به پایان دوره قاجاریه است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است.

در سفر به کرمان بازدید از این باغ بسیار سرسبز را از دست ندهید. معماری بی‌نظیر این باغ هوش از سرتان می‌برد. دستور ساخت باغ از سوی محمدحسن خان، سردار ایروانی و حاکم وقت کرمان صادر شده بود. سپس در زمان حاکم بعدی، عبدالحمید میزرا ناصرالدوله، بناهایی به آن اضافه و تکمیل شد. شاهزاده همان عبدالحمید میزرا ناصرالدوله فرمانفرمایان، نوه دختری ناصرالدین شاه و حاکم کرمان است که این باغ را تکمیل کرد و ساخت‌.

باغ-شاهزده-ماهان

آنچه این باغ را از دیگر باغ‌های معروف ایرانی منحصر به فرد کرده، شیبدار بودن آن است. عبور آب از میان جوی‌های دست‌ساز این باغ حدود ۶ هکتاری آن را بسیار باصفا کرده است. ۱۲ سطح پلکانی آن به‌ دلیل داشتن فواره‌ و حوضچه‌های آب در آب و هوای کویری کرمان حالتان را خوش می‌کند. منبع این نهر، قنات تیگران است که از ارتفاعات جوپار سرچشمه می‌گیرد و بعد از آبیاری کرت‌ها و مسیرها به‌صورت آبشارهایی در سطح پلکانی روی سطح شیب‌دار جاری می‌شود و تا بیرون باغ به‌ سمت ماهان ادامه دارد.

در انتهای باغ کوشک با بالاخانه قرار دارد. در ورودی این بنا هم کاشی‌های بسیار زیبایی کار شده است. این عمارت ۴۸۷ مترمربع مساحت دارد و مکانی برای پذیرایی و سکونت صاحب باغ بوده است. در پشت این ساختمان باغی کوچک با درختان میوه وجود دارد که باغچه‌ای اختصاصی برای اهالی باغ بوده است. نهر باغ ابتدا از آبراهه‌هایی این قسمت عبور می‌کند و سپس وارد مجراهای اصلی می‌شود.

مسیر دسترسی به باغ شاهزاده ماهان

برای دیدن باغ شاهزاده ماهان باید جاده کرمان به بم را در پیش بگیرید. در ۳۵ کلیومتری این جاده و ۶ کیلومتر مانده به شهر ماهان، می‌توانید این باغ تاریخی و تماشایی را ببینید.

منبع:همشهری

مقالات مرتبط:

بازار بزرگ تاریخی کرمان

فرش کرمان، نگین برجسته قالی‌بافی در جنوب شرق ایران

باغ عمارت فتح آباد کرمان

جای آریزونای آمریکا به کرمان ایران سفر کنید

ارگ راین کرمان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *