باغ عمارت فتح آباد کرمان

باغ عمارت فتح آباد کرمان (بیگلر بیگی) را می توان خواهر مسن تر و البته کمتر شناخته ی شده ی باغ شازده ماهان دانست که بر خلاف خواهر جوان تر و معروف ترش، کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در طول عمر خود شاهد ناملایمات و بی توجهی های بسیاری بوده است. این باغ قجری که با نام صاحب قدیمی آن به نام باغ بیگلربیگی نیز شناخته می شود، نمونه ای از باغ های ایرانی است که در فاصله ی ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر کرمان در روستای اختیار آباد قرار دارد.

 باغ بیگلر بیگی یکی از آثار تاریخی ارزشمند در استان کرمان است که در بهمن ماه 1381 با شماره ثبت ۷۲۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این اثر تاریخی بعد از سالها بی توجهی و زمانی که بخش هایی از آن ویران شده بود در سال های 94-1393  به همت استانداری کرمان و سازمان میراث فرهنگی مرمت و به روی عموم بازگشایی شد. جالب است بدانید باغ شازده ی ماهان حدوداً 40 سال بعد از باغ فتح آباد و با الهام از این باغ ساخته شد.

 

تاریخچه  

باغ عمارت فتح آباد در زمان حکومت محمد شاه قاجار  به دستور فضل علی خان بیگلربیگی، حاکم کرمان، پی ریزی شد و توسط فرزند او حسینعلی خان به اتمام رسید. این باغ که در آن دوران مکانی بسیار پر رونق و شکوفا بود، محلی برای استراحت و تفریح فضل علی خان و حاکمان بعد از او به شمار می رفت و زمین های اطراف آن پوشیده از باغ های پسته بود. آب این باغ از طریق یکی از پرآب ترین قنات های کرمان با نام قنات فتح آباد تأمین می شد و از این رو به آن باغ فتح آباد نیز می گفتند. سرانجام باغ عمارت فتح آباد بعد از دست به دست گشتن های متعدد در زمان پهلوی دوم به فردی به نام رستم خان امیری رسید. رستم خان امیری نیز باغ فتح آباد را در دی ماه 1352 وقف کرد. به مرور زمان و با کاهش بارندگی ها، آب قنات فتح آباد نیز خشک شد و روزهای رونق و آبادانی باغ بیگلربیگی نیز در سراشیبی فراموشی قرار گرفت؛ باغ فتح آباد که زمانی یکی از زیباترین و محبوب ترین باغ های کرمان به شمار می رفت، بر اثر بی توجهی ها و عدم رسیدگی به خرابه ای تبدیل شد و دیگر خبری از آن شکوه و سرسبزی سابق نبود. حتی ثبت ملی این باغ در بهمن ماه 1381 تاثیر چندانی در وضعیت اسفبار باغ ایجاد نکرد. سرانجام استاندار کرمان در سال 1393 دستور به بازسازی و مرمت بنا را داد و با جریان یافتن مجدد آب، باغ فتح آباد جانی دوباره گرفت.

معماری 

باغ عمارت فتح آباد کرمان در زمینی به وسعت 13هکتار و زیربنای 1500 متر بنا شده و از ۳ بخش نسبتاً مجزا از هم تشکیل شده است:

  1. خیابان اصلی با ورودی و کوشک اصلی که با درختان کاج، سرو و جوی هایی در دو طرف خیابان و حوض هایی در وسط محور خیابان در نهایت دقت کار و تزئین شده اند. در واقع می توان گفت این بخش از باغ نقش باغ بیرونی یا عمومی را داشته است و نما و چشم انداز کوشک اصلی باغ به سمت این خیابان می باشد.
  1. باغ اندرونی که در قسمت شرقی خیابان اصلی قرار دارد و از حیاط و جلوخان کوشک اصلی به آن دسترسی وجود دارد. عمارت چهار فصل در این قسمت قرار دارد.
  1. خیابان دوم باغ با عنوان خیابان پسته و همچنین باغ خیابان شناخته می شود و با خیابان اصلی یک L را تشکیل می دهد. هستۀ ارتباط دهندۀ این سه بخش کوشک اصلی است که به سمت خیابان اصلی و ورودی اصلی باغ می باشد.

 

دیدنی های باغ عمارت فتح آباد کرمان

 

کوشک اصلی

کوشک اصلی باغ عمارت فتح آباد در شمال خیابان اصلی باغ قرار دارد و از دو طبقه تشکیل شده است که با طاق نماهایی زیبا در دو طرف عمارت و اتاق های سه دری و پنج دری زینت یافته است. خشت خام و ملات گل مصالح به کار رفته در این ساختمان می باشد که با لایه ای از گچ پوشانده شده است. معماری سنتی قاجاری را در اتاق های کوشک اصلی شاهد هستیم که معروف ترین اتاق آن،‌ اتاق شاه نشین می باشد.

عمارت چهار فصل

عمارت یک طبقه ی چهار فصل در باغ اندرونی و در شرق کوشک اصلی قرار دارد و بعد از کوشک اصلی زیباترین ساختمان مجوعه می باشد که با نمای سفید رنگ و طاق نماهایی زیبا همچون مرواریدی سفید می درخشد.

موزه حکام

زندگی نامه و تصاویری از حاکمان و افراد برجسته کرمان در این بخش به نمایش گذاشته شده است.

اتاق نقاشی

این اتاق در کوشک اصلی قرار دارد و به علت وجود نقاشی و دیوار نگاره ای زیبا و نفیس به این نام شهرت یافته است. این اتاق در گذشته محل استراحت حاکم بوده است.

 

 

آدرس:  استان کرمان، شهر کرمان، بلوار جمهوری، بلوار هوانیروز، اختیار آباد، باغ عمارت فتح آباد

ساعت بازدید:  9 الی 22

مقالات مرتبط:

باغ نوه ناصرالدین شاه ؛ شاهزاده‌ای در قلب کویر کرمان

جای آریزونای آمریکا به کرمان ایران سفر کنید

ارگ راین کرمان

بازار بزرگ تاریخی کرمان

فرش کرمان، نگین برجسته قالی‌بافی در جنوب شرق ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *