کتیبه هیراتیک

کتیبه هیراتیک در خطر نابودی است

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بیجار در رابطه با یکی از قدیمی‌ترین کتیبه‌های سنگی ایران که در بیجار واقع است، گفت: کتیبه هیراتیک در روستای قمچقای، یکی از قدیمی‌ترین کتیبه‌های نیمه تصویری ایران است که به دلیل کمبود بودجه مطالعاتی و عدم زیر ساخت‌های لازم گردشگری اعم از اقامتگاه، کمپ توریستی تفریحی، جاده با دسترسی مناسب و… متأسفانه مورد بی مهری قرار گرفته است.

محمد ابراهیم الیاسوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اقدامات در دست اجرای میراث فرهنگی و گردشگری بیجار، اظهار کرد: در مجموعه موزه صنایع دستی بیجار که به موزه فرش معروف است، ابتدایی‌ترین اقدامات تولید فرش دستباف، از پشم چینی و ریسندگی تا تولید محصول نهایی یعنی فرش آهنین بیجار را ایجاد خواهیم کرد که این خود می‌تواند زمینه ورود گردشگران بسیاری از جمله گردشگران خارجی را فراهم کند.

وی طبیعت بیجار را بکر و قابلیت‌های طبیعی شهرستان بیجار را فوق العاده خواند و تصریح کرد: با توجه به این ظرفیت‌ها می‌توان در برگزاری ورزش‌های مختلف، از جمله ورزش‌های هوایی، راه اندازی پیست موتور سواری، دوچرخه سواری کوهستان، اسکی و برگزاری برخی اردوهای تیم ملی اقدام کرد که البته این امر مستلزم همکاری تمام ادارات و ارگان‌هاست.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری بیجار ادامه داد: ما در اکثر روستاهای هدف و گردش پذیر بناهای تاریخی متعدد داریم و این آمادگی وجود دارد که از تمام افرادی که مرمت بناهای تاریخی را برعهده بگیرند حمایت و طی قراردادهای طولانی مدت امکان بهره برداری به عنوان اقامتگاه های موقت یا سراهای بوم گردی را برای آنان فراهم کنیم.

الیاسوند یکی از اهداف مرمت و بازسازی بناها و مکان های تاریخی را بهره برداری از آنها عنوان کرد و افزود: از سیاست های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در وهله اول مرمت بنا و در وهله دوم حفظ و نگهداری از آنهاست که بخش خصوصی می تواند با بهره برداری مفید از این بناها و تبدیل آنها به مکان های تفریحی، گردشگری و بوم گردی در جهت حفظ آن موثر باشند.

وی عنوان کرد: علاوه بر تمام این برنامه‌ها پروژه‌های متعدد گردشگری و احداث کمپ‌های گردشگری در روستاهای گردشگر پذیر مانند روستای قمچقای را نیز در برنامه داریم.

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بیجار در رابطه با یکی از قدیمی‌ترین کتیبه‌های سنگی ایران اینگونه عنوان کرد: کتیبه هیراتیک روستای قمچقای یکی از قدیمی‌ترین کتیبه‌های نیمه تصویری ایران است که برای اولین بار مطالعات سطحی آن در سال ۵۴ انجام شد و در سال ۹۷ نیز بررسی های باستان شناسی مقدماتی بر روی آن صورت گرفت اما به دلیل  کمبود بودجه مطالعات آن متوقف شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به عدم وجود زیر ساخت‌های لازم گردشگری اعم از اقامتگاه، کمپ توریستی تفریحی، جاده با دسترسی مناسب و… متأسفانه این کتیبه ارزشمند مورد بی مهری قرار گرفته است.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری بیجار در ادامه توضیحاتی در رابطه با اقدامات یک سال اخیر این مجموعه در حوزه مرمت، حفظ و نگهداری آثار باستانی و حوزه صنایع دستی داد و گفت: مرمت و بازسازی بخشی از دیوار قلعه صلوات آباد با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیون تومان، خاک برداری حمام مدفون شده ی قلعه صلوات آباد با اعتبار ۱۳۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دهیاری و رفع تملک برخی از خانه های قدیمی همچون خانه خان احمدی با اعتبار ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان از پروژه های انجام شده میراث فرهنگی شهرستان بیجار در سال ۱۴۰۰ بود.

وی همچنین به مرمت و بازسازی بخشی از تیمچه امیر تومان و اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان جهت مطالعات اولیه برای احیای قنات‌های شهرستان بیجار اشاره کرد و افزود: قنات علیرضا خان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قنات‌های شهرستان بیجار است و چون ما تجربه‌ای در زمینه قنات و احیای آن نداشتیم به همین جهت از یک تیم مطالعاتی از استان یزد دعوت به عمل آمد تا در این امر مهم ما را یاری کنند.

الیاسوند در حوزه صنایع دستی با بیان این مطلب که برگزاری دوره‌های آموزش رایگان صنایع دستی سنتی و در حال فراموشی از دیگر اقدامات این اداره بوده است، گفت: ما به متقاضیانی که قصد دارند این سنت‌ها را احیا کنند و یا از این طریق کسب درآمد داشته باشند مجوز کسب و کار و تسهیلات کم بهره جهت راه اندازی کسب و کار اعطا می‌کنیم.

وی همچنین اضافه کرد: در سال‌های قبل از کرونا سالانه حدود صد نفر آموزش‌های رایگان دریافت می‌کردند اما متأسفانه در تبدیل این آموزش‌ها به کسب و کار و تولید محصول نهایی به هدف خود نرسیده‌ایم.

الیاسوند این نوید را نیز داد که در مجموعه موزه صنایع دستی بیجار که به موزه فرش معروف است ابتدایی‌ترین اقدامات تولید فرش دستباف، از پشم چینی و ریسندگی تا تولید محصول نهایی یعنی فرش آهنین بیجار را ایجاد خواهیم کرد که این خود می‌تواند زمینه ورود گردشگران بسیاری از جمله گردشگران خارجی باشد.

وی در پایان به برنامه‌های تسهیلات سفرهای نوروزی نیز اشاره کرد و گفت: برخلاف دو سال اخیر که به دلیل شیوع ویروس کرونا ستاد سفرهای نوروزی تعطیل بود خوشبختانه امسال با کاهش آمار مبتلایان در سطح کشور، آماده خدمات رسانی به مردم و مسافرین نوروزی هستیم.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *