کوه خواجه

کوه خواجه زابل، کوهی شگفت آور به وسعت سیستان و در دل هامون

یکی از دیدنی ترین مکانهایی که در ایام نوروز کوهنوردان وگردشگران بسیاری را به سمت خود جذب میکند کوه ها هستند؛ کوه هایی با پیشینه و مناظر گوناگون و منحصر به فرد که چشم هر بیننده ای را مبهوت تماشای خود می کنند، در این مطلب قصد داریم تا شما را با یکی از کو ه های دیدنی ایران به نام کوه خواجه زابل آشنا کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان گفت: در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر زابل کوهی زیبا و باستانی با نام خواجه زابل واقع شده که به تنها پدیده مرتفع طبیعی دشت سیستان نیز معروف بوده و در ارتفاع ۶۰۹  متری از سطح دریا قرار دارد.

علیرضا جلالزایی در گفت وگو با ایسنا افزود: این کوه در جوار دریاچه هامون قرار گرفته و در زمانی که این دریاچه پرآب بوده است کوه خواجه زابل همچون جزیره ای درمیان آبهای این دریاچه دیده می شد.

وی بیان کرد: بربلندای کوه خواجه زابل مقبره خواجه مهدی که یکی از پیروان خاندان علوی بوده قرار داشته و نام این کوه نیز برگرفته از همین آرامگاه است.

وی اظهار کرد: کوه خواجه زابل یکی از باستانی ترین و قدیمی ترین کوه های ایران بوده و آثار باستانی مربوط به دوره های گوناگون تاریخی نظیر اشکانیان و ساسانیان در آن سندی بر این گفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان در ادامه افزود: همانطور که گفته شد آثار باستانی بسیاری از دوره های تاریخی مختلف در این کوه وجود داشته که می توان از آن ها به آتشکده، زیارتگاه خواجه مهدی و قبرستانی باستانی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در این کوه همچنین سه دیوار دفاعی، دروازه اصلی، راهرو های جانبی، حیاط مرکزی و آتشکده ای باستانی وجود داشته که در شیب شرقی کوه واقع و به عنوان مهمترین آثار باستانی این منطقه شناخته شده و از آن با نام قلعه کافرون نام برده میشود. دومین مجموعه که در بلندترین نقطه و مشرف بر قلعه کافرون ساخته شده اشت، کک کهزاد است که در باورهای اسطوره‌ای فرمانروای دیوهای منطقه بوده و توسط رستم دستان به قتل می‌رسد. این مکان می‌تواند محل شاه‌نشین ارگ نیز باشد. شواهدی نیز از راه پله‌های سنگی منظمی که ارتباط قلعه کافرون را با کک کهزاد برقرار می‌کرده، در قسمتی از این کوه قرار دارد.

جلالزایی گفت: با توجه به ظرفیتهای موجود در حوزه سیستان در زمینه گردشگری زیارتی، این حوزه می تواند به عنوان یک پتانسیل بسیار با ارزش در این زمینه مطرح باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به قداست، محبوبیت و اهمیت کوه خواجه (اوشیدا)، برای باورمندان و هموطنان زرتشتی و به ویژه پارسیان هندوستان که قرنها پیش از ایران کوچ کرده اند ازظرفیت گردشگری زیارتی به عنوان بازاری بی همتا برای جذب مسافران خارجی یاد کرد و افزود: پارسیان هندوستان در حال حاضر به خاطر شرایط اقتصادی و فرهنگی خاصی که دارند از جایگاه خوبی در این کشور برخوردارند و می توانند به عنوان گردشگران خارجی جذب منطقه سیستان شوند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *