قوری قلعه

غار ۶۵ میلیون ساله قوری قلعه میزبان گردشگران نوروزی

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان روانسر از آمادگی غار ۶۵ میلیون ساله قوری قلعه واقع در این شهرستان برای میزبانی از گردشگران نوروزی خبرداد.

سیف الله رنجبر در گفت و گو با ایسنا، روانسر را دروازه اورامانات خواند و اظهار کرد: پس از ثبت جهانی اورامانات، اهمیت این شهرستان با وجود جاذبه های زیادی که دارد و دروازه منظر جهانی اورامانات است، دوچندان شده است.

وی از غار قوری قلعه به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری این شهرستان یاد کرد و ادامه داد: یکی از ویژگی‌های قوری قلعه وسعت آن است که در بین دیگر غارهای آبی خاورمیانه در رتبه اول قرار گرفته است.

رئیس میراث فرهنگی روانسر با بیان اینکه قوری قلعه هفتمین اثر طبیعی ثبت ملی شده ایران است، اضافه کرد: مساحت این غار حدود سه کیلومتر است که در حال حاضر حدود ۵۰۰ متر آن برای بازدید گردشگران آماده شده است.

وی تصریح کرد: تالار مریم، تالار مسیر برزخ، تالار بلور و تالار عروس بخش های دیدنی و اعجاب انگیز غار قوری قلعه است.

رنجبر با بیان اینکه قوری قلعه این روزها برای بازدید از گردشگران نوروزی آماده است، گفت: نظافت، رنگ آمیزی، ساماندهی غرفه ها و پارکینگ و … از اقداماتی است که برای حضور گردشگران در این جاذبه طبیعی انجام شده است.

وی در ادامه از تپه موسایی، غار کاوات، کوه شاهو و سراب روانسر هم به عنوان جاذبه های مهم دیگر این شهرستان یاد کرد و افزود: سراب روانسر واقع در دل این شهر زیبایی خاصی به آن بخشیده و هر گردشگری که به روانسر سفر می کند، ساعاتی را در کنار آن می گذراند.

رئیس میراث فرهنگی روانسر به وجود یک گوردخمه تاریخی در کنار این سراب اشاره کرد و گفت: گوردخمه “تاق فرهاد” یا به تعبیر مردم محلی “کوشک” گوردخمه‌ای است که در دیواره شرقی کوه قله روانسر واقع شده که هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.

وی ادامه داد: این گور دخمه که در حاشیه شهر روانسر و در مجاورت قبرستان شهر قرار گرفته، در ارتفاع 35 متری از سطح قبرستان در دل کوه کنده شده و آنطور که برخی باستان شناسان گفته اند احتمالا مربوط به شاهزاده ای باستانی دوران ماد باشد.

رنجبر با پیش بینی اینکه شهرستان روانسر در نوروز امسال میزبان گردشگران زیادی خواهد بود، افزود: تا پیش از شیوع بیماری کرونا سالانه حدود ۷۰۰ هزار نفر در ایام نوروز وارد این شهرستان می شدند که باتوجه به اینکه هنوز محدودیت های کرونایی پابرجاست؛ انتظار می رود امسال حدود ۵۰۰ هزار نفر وارد شهرستان شوند.

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای اسکان مسافران نوروزی در این شهرستان، گفت: ظرفیت اسکان ۳۰۰ نفر در شبانه روز را در اماکن اقامتی شهرستان همچون اقامتگاه های بوم گردی، خانه مسافرها و… داریم.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *