قزاقستان

نوروز در قزاقستان

به گزارش میراث آریا و به نقل از فارس، نوروز آیین قدیمی است و وقتی می‌رسد با خود شادی توصیف‌ناپذیری می‌آورد. این شادی به ایرانیان محدود نمی‌شود و فرقی نمی‌کند کجای دنیا باشید. برخی از کشورهای آسیا و خاورمیانه هم نوروز را جشن می‌گیرند.

قزاق‌ها نیز هر سال آمدن بهار را جشن می‌گیرند و مراسم‌های مختلفی در آن روز برگزار می‌کنند. آن‌ها مارس را ماه نوروز می‌خوانند و معتقدند در دنیا این روز همه چیز نو و زمین شاد و شکفته می‌شود.

در قزاقستان همانند ایران روزهای پایانی سال را خانه تکانی می‌کنند و ظروف خانه را از شیر و دوغ پر می‌کنند و معتقد هستند با این کار سال جدید مملو از برکت خواهد شد.

آن‌ها روز اول فروردین (۲۱ مارس) را عید می‌دانند و آن روز را تعطیل هستند. مراسم‌های مختلفی برگزار می‌کنند و همانند ما ایرانیان لباس نو می‌پوشند و به دیدن اقوام خود می‌روند.

اهالی قزاقستان روز عید را دور هم جمع می‌شوند و بازی‌های سنتی و اسب سواری دارند. همچنین چند نوع غذای مخصوص برای این روز دارند و همه همان را می‌پزند. آن‌ها بر خلاف ما هفت سین ندارند و برای خداحافظی با فصل سرد و زمستان غذایی شبیه آش دارند که به آن کوژه می‌گویند. کوژه از ذرت، جو، ماست و… پخته می‌شود و از ۷ ماده غذایی تشکیل شده است.

اهالی قزاقستان همانند ما ایرانیان به هم عیدی می‌دهند. لباس، گل و پول مواردی است که معمولا بزرگترهای خانواده هر سال به عنوان عیدی به اعضای خانواده هدیه می‌کنند.

البته آداب و رسوم عید نوروز در تاجیکستان بیشتر شبیه ما ایرانیان است. تاجیکستانی‌های مقیم قزاقستان می‌گویند نوروز در کشور آن‌ها پر شورتر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *