گردشگری

گردشگری مذهبی مازندران، چشم انتظار شکوفایی

نقطه تلاقی مذهب و گردشگری به ویژه در مازندران بیش از صدها عنوان و مثال دارد اما رونق این صنعت درآمدزا در استان به ویژه در شاخه مذهبی هم‌چنان نهفته مانده و شکوفا نشده است. کم توجهی متولیان به این امر، کمبود امکانات رفاهی و زیرساختی و همچنین فاصله اماکن متبرکه با معیارها و استانداردهای گردشگری از دلایل اصلی و عمده مغفول و مهجور ماندن این ظرفیت کم‌نظیر در مازندران محسوب می شود. موضوعی که درباره یک امامزاده با بنای تاریخی و کهن در شهرستان بابل نیز مصداق پیدا کرده است.

یکی از شاخه های گردشگری که به ویژه در کشور کاربرد فراوانی دارد، گردشگری مذهبی است که متاسفانه علیرغم ظرفیت ها و پتانسیل های متعدد موجود، کم فروغ مانده و جز در چند شهر بزرگ ایران نظیر مشهد، قم و شیراز در سایر استان ها و شهرها آن طور که شایسته بوده مورد توجه قرار نگرفته است.

استان مازندران نیز با داشتن بیش از ۱۳۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه در بسیاری از شهرها و روستاها، رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده و از این منظر بیش از همه مستعد اجرای گردشگری مذهبی است. به گفته حجت الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، برخی از این اماکن مقدس به دلیل قرار گرفتن در مناطقی خوش آب و هوا موجب جذب گردشگران به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی می‌شوند.

در این بین، برخی بقاع متبرکه نیز در مازندران وجود دارند که به لحاظ معماری، ساخت بنا و قدمت در ردیف آثار ملی ثبت شده اند. یکی از این اماکن مذهبی مستعد گردشگری بقعه «امامزاده سلطان محمدطاهر» بابل در روستای سلطان محمدطاهر (با نام قدیم «سعیدکاشت») در سه کیلومتری شمال شرقی شهر بابل قرار دارد که مرقد یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. این روستا در دهستان فیضیه بخش مرکزی شهرستان بابل به عنوان مرکز دهستان فیضیه نیز شناخته می شود.

ساخت بنای امامزاده مربوط به قرن نهم و سال ۸۷۵ هجری قمری بوده که در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۶۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بقعه از نظر سبک معماری به بنای امامزاده یحیی در شهر ساری شباهت بسیاری دارد. ساختمان آن برج کثیرالاضلاعی است که با آجر ساخته شده، برج بقعه با طرح هشت‌ضلعی با ارتفاع ۲۲ متر در نمای خارجی و بر روی هر ضلع طاق نمایی در پایین و قاب مستطیل شکلی در بالا دیده می شود.

ساختمان این بقعه توسط «امیر مرتضی الحسینی» فرزند سید «علی» از نوادگان میر بزرگ مرعشی آغاز شد و بعد از وی توسط فرزندانش «امیرمحمد» و «امیر عبدالکریم» و «امیر عبدالرحیم» و در نهایت به دست «امیر ضیاالدین الحسینی» به اتمام رسید. معمار بقعه این بنا نیز «شمس الدین ابن نصرالله المطهری» و همچنین سازنده درهای این امامزاده استاد «علی بن فخرالدین نجار رازی» بوده است.

در این بقعه چهار لِنگه در بسیار نفیس چوبی منقش کاری شده وجود داشت که بر اثر بی توجهی این درهای نفیس به سرقت رفته اما دو لنگه از این درها بعدها پیدا و مجدداً در محل اصلی آنها نصب شد. سازنده درهای این امامزاده استاد «علی بن فخرالدین بخار رازی» در سال ۸۹۷ هجری قمری بوده است.

بر روی قبر امامزاده صندوق چوبی مشبک، متعلق به تاریخ ۷۸۵ هجری قمری، قرار دارد، داخل صحن نیز یک سنگ قبر نفیس قدیمی وجود داشت که اطراف آن با آیات قرآنی به خط نسخ ممتاز نوشته شده بود که متاسفانه سنگ به سرقت رفته است.

در گذشته بازار بزرگ و شلوغی همزمان با مناسبت های مختلف هم‌چون عید قربان در کنار این امامزاده بر پا می شد که مردم علاوه بر زیارت، از امکانات و کالاهای این بازار نیز بهره مند می شدند که این بازار نیز هم اکنون دایر نمی شود.

برای بازدید از این جاذبه تاریخی و مذهبی به دیدار رئیس هیات امنای امامزاده سلطان محمدطاهر بابل رفتیم و پای درد و دل این متولی نشستیم. او که کنیه خود را نیز برگرفته از نام متبرک امامزاده معرفی می کند با اشاره به ارزش و اهمیت فراوان آماده سازی زیرساخت مناسب گردشگری در جذب توریست می گوید: این امامزاده یکی از اماکن مذهبی و زیارتی مهم شهرستان بابل است که هنوز زیرساخت مناسب برای پذیرش مسافر و حتی جای پارک مناسب برای خودرو ندارد.

حجت الاسلام رضا متولی طاهر در گفت و گو با ایسنا به ظرفیت های متنوع این مکان اشاره و خاطرنشان کرد: فارغ از اینکه امامزاده سالانه پذیرای بسیاری از مسافران و گردشگران بوده، در مناسبت های مختلف به خصوص ایام تاسوعا و عاشورا پذیرای عاشقان اهل بیت از هشت روستای اطراف است.

رئیس هیئت امنای امامزاده سلطان محمدطاهر بابل از فقدان شبستان و امکانات اقامتی برای زائران در این مکان یاد کرد و افزود: موقعیت مکانی این امامزاده به شکلی است که امکان پارکینگ برای زائران و مسافران فراهم نیست.

متولی طاهر، از خرید زمینی به مساحت ۶۰۰ متر مربع برای ساخت حسینیه و اقامتگاه برای این زیارتگاه خبر داد و گفت: این زمین با مشارکت مردم محل خریداری شد که در صورت تخصیص اعتبار با احداث شبستان، امکانات اقامتی و زیارتی برای زائران و حتی مسافران فراهم خواهد شد.

وی خواستار احداث میدان مناسب برای مسیر این امامزاده شد و تصریح کرد: با توجه به حضور زائران و مسافران در ایام مختلف سال، ضروری است بهبود وضعیت راه و مسیر امامزاده در اولویت کار مسئولان باشد تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

وی با اشاره  به اینکه این مکان زیارتی به سبب نزدیکی با حوزه علمیه فیضیه مازندران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، یادآور شد: روستای سلطان محمدطاهر از نظر مذهبی از شرایط خاصی برخوردار است و توجه به زیرساخت های مورد نیاز آن در جذب گردشگر بسیار اهمیت دارد.

به گزارش ایسنا، همان گونه که متولی این امامزاده به آن اشاره می کند، بقاع متبرکه به ویژه بناهای تاریخی و کهن مذهبی نه تنها ظرفیت های بی بدیل دینی و آیینی مازندران به شمار می روند بلکه می توانند در راستای اشتغال و رونق اقتصادی با بهره گیری مناسب از صنعت گردشگری، به بازوان توانمند فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی استان تبدیل شوند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *