میراث فرهنگی

میراث فرهنگی باید از جنبه نمایشی خارج شود

معاون عمرانی استاندار مازندران در مراسم افتتاح نمایشگاه ملی صنایع دستی نوشهر گفت: میراث فرهنگی باید از جنبه صرفا نمایشی دور شود و مانند صنعت، معدن و تجارت، جنبه تولید و درآمدزایی داشته باشد و زمینه رشد اقتصادی را فرآهم کند.

نمایشگاه ملی صنایع‌دستی نوشهر با حضور معاون عمرانی استاندار مازندران، سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران، معاون صنایع‌دستی اداره‌کل، شهردار نوشهر، نماینده چالوس و کلاردشت و نوشهر در مجلس، فرماندار و رییس اداره میراث فرهنگی نوشهر افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم گروه‌های موسیقی “کرمانج” از استان خراسان جنوبی و گروه دو نفره نوروزخوانی “ککّی” مازندران به اجرای برنامه پرداختند.

معاون عمرانی استاندار مازندران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ملی صنایع دستی نوشهر، ضمن بازدید از غرفه‌ها در جمع خبرنگاران گفت: برای این که بتوانیم صنایع‌ کوچک دستی را متناسب با نیازهای روز، رشد دهیم نیازمند مراکزی مانند پارک علم و فناوری هستیم که در واقع به‌ عنوان مراکز رشد شناخته می‌شوند.

رضا علیخانی ادامه داد: باید برای مراکزی که هنوز رشد مناسبی نداشته اما ظرفیت و استعداد را دارند بستر لازم فراهم کنیم و پس از این که به مرحله مطلوب رسیدند، سطح به سطح طبقه‌بندی کنیم تا به مرحله صادرات برسند.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد را تقویت کنیم از وابستگی به نفت نیز رها می‌شویم، گفت: در واقع میراث فرهنگی باید از جنبه صرفا نمایشی دور شود و مانند صنعت، معدن و تجارت، جنبه تولید و درآمدزایی داشته باشد و زمینه رشد اقتصادی را فرآهم کند.

علیخانی بر ایجاد اشتغال در حوزه صنایع‌دستی تاکید کرد و گفت: ما باید زمینه کسب‌ و کار را فرآهم کنیم تا عرضه و تقاضا با هم هماهنگ شوند، وقتی تقاضا وجود داشته باشد عرضه هم توسعه پیدا می‌کند، کارهایی که تاکنون انجام شده بیشتر جنبه تشریفاتی داشته اما برای محصولات فرهنگی و گردشگری باید طرح جامع، چشم‌انداز و هدف داشته باشیم که به آن تاثیرمحوری و اثربخشی گفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تولید محصولات میراث فرهنگی و گردشگری باید ۲ هدف داشته باشیم افزود: یک هدف جنبه ظاهری و نمایش محصول است، اما هدف دیگر باید درآمدزایی محصولات باشد تا این حوزه بتواند در درآمد خالص و ناخالص سهم داشته باشد، این امر باید در چشم‌انداز گنجانده و برای آن طرح جامع تدوین شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مازندران نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ضمن بازدید از غرفه‌ها و گفت و گو با هنرمندان، بر لزوم نوآوری در صنایع‌دستی تاکید کرد و گفت: نمایشگاه ملی صنایع‌دستی نوشهر، با ۱۱۵ غرفه صنایع‌دستی، سوغات و گل‌وگیاه در زمینی به مساحت ۱۸۰۰ متر و با شرکت ۲۶ استان در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی برگزار و پس از ۲ سال فرصت مناسبی برای حضور دوباره هنرمندان و صنعتگران کشور در مازندران فراهم شده‌ است.

مهدی ایزدی ادامه داد: از ۲۶ استان حاضر؛ ۱۸ استان در زمینه صنایع‌دستی شامل عروسک‌سازی، آثار چوبی، فرش و گلیم، خوراک، زیورآلات، فلزکاری و مانند آن و ۹ استان در زمینه سوغات و گل‌وگیاه مشغول تولید، عرضه و فروش در این نمایشگاه هستند.

به گزارش ایسنا، از شاخص‌ترین هنرمندان شرکت‌کننده در نمایشگاه می‌توان از استاد کلبانی هنرمند لاک‌تراش از نوشهر، استاد سلطان‌زاده بافنده گلیم از قزوین، استاد حسن‌پور ورنی‌باف از آذربایجان‌شرقی، استاد رجبی تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از تهران و استاد پوری نمدمال و کارباف استان سمنان نام برد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *