سازه‌های آبی شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر؛ بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی

سازه‌های آبی تاریخی شوشتر از عجایب معماری ایران و جهان است که در خوزستان قرار دارد و گردشگران را به‌ سمت خود جذب می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین، با توجه به آب و هوای مناسب خوزستان در ایام نوروز این استان می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری در برنامه سفرتان باشد. در سفر به خوزستان شوشتر را از دست ندهید؛ زیرا این شهر پایتخت سازه‌های آبی جهان است. این سازه‌ها اوج نبوغ و خلاقیت معماری ایران باستان محسوب می‌شوند. سیستم آبی تاریخی شوشتر از ۱۳ اثر تاریخی شامل پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌های دست‌کند و تونل‌های عظیم هدایت آب تشکیل شده است. این ۱۳ اثر به‌صورت یک سیستم واحد کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، برای استفاده بهینه از آب ساخته شده‌اند. ساخت این سازه‌ها به زمان پادشاهانی چون اردشیر اول و شاپور می‌رسد و در دوره‌های مختلف کامل‌تر نیز شده است. حتی در عهد قاجار هم مرمت و بازسازی شده‌اند.

در واقع سازه‌های آبی شوشتر عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی را بر خود دارد. البته باید بدانید این وصف را مادام دیولافوا از سازه‌های آبی شوشتر در سفرنامه خود آورده است. این سازه‌ها نیاز هخامنشیان به آب را برای کشاورزی تامین می‌کردند. سیستم این سازه‌ها طوری طراحی شده که سد گرگرمسیر رودخانه کارون را مسدود می‌کند و سطح آب را برای آب‌گیری سه تونلِ حفرشده در تخته‌سنگ‌ها بالا می‌آورد. تونل‌های سه‌گانه آب را به کانال‌های متعددی تقسیم می‌کنند که بعد از گرداندن چرخِ آسیاب‌ها، آب به‌صورت آبشارهایی زیبا و خیره کننده به سمت حوضچه سرازیر می‌شود.

سازه‌های آبی شوشتر در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

در سفر خود بازدید از بخش‌های مختلف مجموعه شوشتر شامل آسیاب آبی، بند میزان، کلاه فرنگی، رودخانه گرگر، پل بند برج عیار، پل شاه علی، پل بند شادروان، بند ماهی بازان و بند دختر را هم در برنامه خود قرار دهید.

مسیر دسترسی به سازه‌های آبی تاریخی شوشتر

اگر به خوزستان سفر می‌کنید این شاهکار مهندسی جهان را از دست ندهید؛ به‌ویژه که دسترسی به آن آسان است، زیرا این سازه‌ها در کنار بافت تاریخی شهر قرار دارند. اگر از سمت تهران حرکت می‌کنید می‌توانید از مسیر آزادراه خرم آباد- اندیمشک به‌سمت شوشتر بروید.

► پیش از سفر به مکان‌های گردشگری حتما با متصدیان آن تماس بگیرید و از باز بودن مجموعه مطمئن شوید.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *