شوشتر

مرمت خانه تاریخی مقدم شوشتر

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر از مرمت بخش‌هایی از خانه تاریخی مقدم در این شهرستان خبر داد.

علی‌محمد چهارمحالی اظهار کرد: باتوجه به این‌ که راه‌پله گالری شوادون خانم تاریخی مقدم شوشتر به مرمت احتیاج داشت و بخش‌هایی از آن بر اثر تردد گردشگران دچار آسیب شده بود، مرمت این قسمت در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، برپایه اعلام اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان، او با بیان این ‌که تعمیر دیواره‌ها و پله‌های شوادون این‌ خانه از جمله اقداماتی بودند که مدنظر ما قرار داشت گفت: مرمت این خانه با هزینه صادق خلیفه مالک بنا و با نظارت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر انجام شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر در توصیف این خانه تاریخی عنوان کرد: خانه مقدم از خانه‌های ارزشمند و تاریخی شوشتر به شمار می‌رود که در یکی از محله‌های قدیمی این شهرستان به نام عبدالله‌بانو واقع شده است؛ این خانه در دوره قاجار متعلق به تاجری شوشتری به نام مقدم بود که از خانواده‌های شناخته‌شده در شوشتر هستند و املاک زیادی از جمله کاروانسرای مقدم از این خانواده در محله عبدالله‌بانو وجود دارد.

او اضافه کرد: خانه مقدم در مجاورت ساباط ‎مقدم که به ثبت ملی رسیده، قرار دارد؛ این خانه دارای چهار طبقه است که دو طبقه آن در زیرزمین قرار گرفته است و دو طبقه دیگر آن شامل طبقات همکف و اول هستند.

چهارمحالی با اشاره به این ‎که طبقات زیرزمین این خانه تاریخی شامل شبستان و شوادون است که بخش شوادون به نگارخانه تبدیل شده است افزود: این نگارخانه از جمله نگارخانه‌های دارای مجوز از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان است که در سال ۹۶ افتتاح شد.

او خاطرنشان کرد: این نگارخانه طی فعالیت خود میزبان جشنواره‌های هنری و فرهنگی متعدد و نیز هنرمندانی از سراسر کشور بوده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر تأکید کرد: این نگارخانه در دل زمین و در عمق ۱۰ متری از سطح زمین (خانه تاریخی مقدم)  با مدیریت صادق خلیفه از هنرمندان تجسمی استان خوزستان و شهرستان شوشتر، مکانی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود که پذیرای هنرمندان از سراسر کشور است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *