اکسپوی دبی

بودجه‌ی اکسپوی دبی به موقع نرسید

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تزریق نشدن به موقع بودجه برای برگزاری اکسپوی ۲۰۲۰ دبی خبر داد و گفت: هیچ پولی نداشتیم و به اعزام راهنمایان گردشگری و معرفی دیجیتالی جاذبه‌ها بسنده کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکسپوی ۲۰۲۰ دبی بالاخره بعد از گذشت شش ماه از برگزاری آن در تاریخ ۱۱ فروردین به کار خود پایان داد. ۵۱ کشور از جمله یمن و سوریه و حتا پاکستان و فلسطین در این اکسپو در بخش‌های مختلف موفق به دریافت مدال‌های طلا، نقره و برنز شدند اما نامی از ایران در هیچکدام از این بخش‌ها دیده نمی‌شود.

با وجود آنکه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی موفق شد تا ۲۳ میلیون نفر بازدیدکننده را جذب کند اما بازهم ایران به عنوان یکی از نزدیک‌ترین همسایه‌های دبی نتوانست سهم کوچکی از جذب این بازدیدکنندگان داشته باشد.

مسئولان گردشگری ایران قبل از برگزاری اکسپو دبی رویاهای خاصی برای این رویداد بین‌المللی داشتند. لیلا اژدری (مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) با اشاره به آنکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور ایران در اکسپوی دبی انجام شده، گفته بود: یک غرفه در حدود ۶۰ متر به عنوان پاویون وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در دومین سالن که مربوط به ایران است، برپا خواهد شد. برنامه‌ریزی شده است تا استان‌ها به صورت گردشی در این نمایشگاه حضور داشته باشند و هر دو استان ۱۰ روز در اکسپو حضور خواهند داشت. حضور استان‌ها به صورت زنده با حضور هنرمندان و گروه‌های فرهنگی هنری محقق خواهد شد.

او حتا از برنامه‌هایی که برای جذب تعدادی از بازدیدکنندگان و گردشگران اکسپوی دبی در نظر داشتند، صحبت و عنوان کرده بود: این رویداد در طول ۶ ماه اتفاق خواهد افتاد. اینطور پیش‌بینی شده که ۲۵ میلیون نفر از این اکسپو دیدن می‌کنند. با توجه به نزدیکی کشور ما به امارات بهترین موقعیت خواهد بود تا بتوانیم ایران را بیشتر معرفی کنید و بتوانیم بخشی از این بازدیدکنندگان را جذب کنیم. این مهم می‌تواند در قالب برنامه‌های ضربتی، کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته شود. برنامه‌های ضربتی و کوتاه‌مدت اینگونه خواهد بود که گردشگران به صورت سفر ۲۴ساعته به ایران بیایند و از مناطق آزاد مانند کیش و قشم دین کنند. کیش و قشم به لحاظ فاصله زمانی و مکانی به دبی نزدیک است و با توجه به اینکه از جمله مناطق آزاد ایران به شمار می‌رود برای سفر به آن ویزا نیاز نیست. این برنامه‌ریزی‌ها می‌تواند در قالب بلند مدت و چند هفته‌ای نیز اتفاق بیافتد. هماهنگی‌های لازم با مناطق آزاد برای جذب گردشگران انجام شده است.

اما درنهایت هیچیک از این برنامه‌ها اجرایی نشد. نه تنها ایران نتوانست غرفه‌ای در خور فرهنگ، هنر، اقتصاد و تکنولوژی خود ارائه دهد بلکه حتا نتوانست معرفی درستی از جاذبه‌های گردشگری داشته باشد. این معرفی تنها به اعزام چند راهنمای گردشگری و تولید محتوای دیجیتال از معرفی جاذبه‌های گردشگری محدود شد.

لیلا اژدری (مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) در این خصوص به ایلنا گفت: مسئولیت برگزاری اکسپو به سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاهی واگذار شد. غرفه گردشگری نیز بخشی از ماجرای برگزاری اکسپو بود و سعی کردیم با اعزام راهنمایان گردشگری از استان‌های مختلف به معرفی ایران و پاسخگویی به سئوالات بازدیدکنندگان بپردازیم. طی گزارش‌های دریافتی، شاهد بازخوردهای مثبت از سوی بازدیدکنندگان، برگزارکنندگان و مدیر غرفه بودیم. با توجه به اختیارات و بودجه‌ای که در اختیار داشتیم، این تمام کاری بود که می‌توانستیم انجام دهیم.

او ادامه داد: حضور ما در این غرفه در قالب تولید محتوا بود که به صورت دیجیتال انجام گرفت. از این رو سعی کردیم تمام جاذبه‌های ایران را بدون در نظر گرفتن محوریتی خاص، به نوعی معرفی کنیم. درعین حال، قرار بود گروه‌های هنری به اکسپو اعزام کنیم که این بخش به وزارت فرهنگ و ارشاد واگذار شد. بازدید از غرفه ایران نیز از روزی ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر شروع و تا روزی ۱۵ هزار نفر متغیر بود.

به گفته اژدری، در پایان ماه مبارک رمضان جلسه‌ای با حضور راهنمایان گردشگری برای جمع‌بندی و نقاط ضعف و قوت برگزار خواهد شد تا بتوانیم برنامه ریزی‌های لازم برای حضور در اکسپو بعدی را انجام دهیم.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در پاسخ به این سئوال که آیا فعالیت غرفه ایران در اکسپوی دبی را قابل دفاع می‌داند یا خیر، گفت: با توجه به بودجه و اختیاراتمان، تمام تلاشمان را کردیم.

او درخصوص میزان بودجه‌ای که در اختیار داشتند، نیز گفت: هیچی نداشتیم. اسپانسر هم نمی‌توانستیم بگیریم و حتا مسئول برپا کردن غرفه گردشگری از جیب هزینه کرد. اعزام راهنمایان و… با سختی‌های زیادی همراه بود. دلیل هم آن بود که بودجه‌ای در نظر گرفته نشده بود. هرچند قبل از برگزاری اکسپو می‌دانستیم که این رویداد برگزار خواهد شد اما از آنجایی که پول‌ها وقتی می‌رسند که کارها تمام شده، از این رو با چنین اتفاقای روبه رو می‌شویم. در بیشتر موارد پیش‌بینی‌های لازم برای بودجه انجام می‌شود اما به طور مثال، ۲۸ اسفند ماه به یکباره مطرح می‌شود که پول به حساب آمده و اگر استفاده نکنید، به خزانه بازگردانده خواهد شد. این مشکلی است که همیشه با آن دست به گریبان هستیم. در خصوص برگزاری اکسپوی دبی نیز، پول‌ها به موقع به دست ما نرسید.

منبع:ایلنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *