گیلان

با وجود ماه رمضان، ضریب اشغال هتل‌های گیلان ۸۰ درصد

معاون گردشگری استان گیلان از ضریب اشغال ۸۰ درصدی هتل‌های این استان حتا بعد از اتمام تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: در نوروز ۱۴۰۱ با رشد ۷۴ درصدی بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی و تمرکز ۷۰ درصدی مسافران گیلان در ۹ شهرستان ساحلی روبه رو شدیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با آزاد شدن و برداشته شدن محدودیت‌های سفر، در نوروز ۱۴۰۱ با حجم عظیمی از سفر روبه رو شدیم چنانکه به گفته مسئولان گردشگری، آمار اقامت مسافران نوروزی در مراکز اقامتی رسمی و غیررسمی کشور از تاریخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین به بیش از ۵۰ میلیون نفر شب رسید. استان‌های مازندران، خراسان رضوی، گیلان، هرمزگان، فارس، اصفهان، بوشهر، یزد، خوزستان و تهران در صدر استان‌ها با بیشترین ضریب اقامت در مراکز رسمی قرار گرفتند و بیشترین رشد در جذب مسافر را در استان‌های بوشهر، هرمزگان، گیلان، لرستان، تهران و البرز شاهد بودیم.

با وجود سرمای هوا در نخستین هفته تعطیلات نوروزی در گیلان بازهم ضریب اقامت در این استان به بیش از ۱۰۰ درصد رسید و حتا ظرفیت‌های مازاد مراکز اقامتی نیز پر شد. حمید آذرپور (معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان) در این خصوص گفت: نوروز امسال با استقبال بسیار زیاد مسافران روبه رو شدیم. چنانکه هتل‌هایی که اتاق‌های دو تخته داشتند، ناچار می‌شدند برای خانواده‌ها تخت اضافه نیز در اتاق بگذارند و حتا می‌توان گفت با ظرفیت مازاد خود پذیرای گردشگران بودند.

او ادامه داد: ۷۰ درصد تمرکز مسافران استان گیلان در ۹ شهرستان ساحلی از جمله، انزلی، لاهیجان، تالش، آستارا، لنگرود، رودسر و… بود. در این میان فومن و لاهیجان بسیار مورد استقبال قرار گرفتند. با وجود آنکه مراکز اقامتی استان با دو سال محدودیت سفر و کاهش مسافر روبه رو بودند اما موفق شدند نوروز ۱۴۰۱ را بدون چالش سپری کنند. در جلساتی که داشتیم نظرات کارشناسی تاکید داشت که امسال با تراکم شدید مسافران روبه رو خواهیم شد از این رو علاوه بر واحدهای رسمی درصدد فعال کردن ظرفیت‌هایی که قابلیت اسکان اضطراری دارند برآمدیم. در برخی از شهرستان‌ها تعداد گردشگران به اندازه‌ای بود که ناچار بودیم از ظرفیت اضطراری استفاده کنیم. البته هفته نخست تعطیلات نوروزی به دلیل سرمای هوا تعداد مسافران کمتر از هفته دوم بود. با این وجود از تمام ظرفیت‌های اقامتی استان استفاده کردیم.

آذرپور درخصوص آخرین وضعیت موجود مراکز اقامتی گیلان گفت: هرچند اکنون و پس از پایات تعطیلات نوروز و با آغاز ماه مبارک رمضان با کاهش تعداد مسافران روبه رو هستیم اما اتاق‌های مراکز اقامتی همچنان پر هستند و ضریب اشغال در حدود ۸۰ درصد است. این درحالی است که در ماه رمضان سال‌های گذشته تا این اندازه مسافر در استان گیلان نبود.

به گفته معاون گردشگری استان گیلان، طی تعطیلات نوروز شاهد ورود ۱۴۵۳۲۸۶ اتومبیل به استان بودیم که نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد افزایش داشت. تعداد مسافران ورودی به استان نیز ۷۱۷۸۲۷۶ نفر بود که با رشد ۲۹.۵ درصد روبه رو بود. تعداد اقامت‌های ثبت شده نیز ۳۷۲۰۴۶۵ نفر شب است که ۲۰۷ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. ۳۷۱ گردشگر خارجی نیز داشتیم که رشد ۳۰درصدی داشت. این گردشگران از آذربایجان، هلند، پاکستان، افغانستان، ترکیه، عربستان، سوریه، عراق، لبنان، عمان، روسیه و چین بودند و بیشترین تعداد گردشگران از هلند بود. تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌ها و بناهای تاریخی نیز به ۷۲۲۶۱۴ نفر رسید که با رشد ۷۴ درصدی همراه بود. بیشترین بازدید نیز از موزه میراث روستایی، شهر تاریخی ماسوله، قلعه رودخان و موزه نظامی و موزه چای بود. ۶۰۰ غرفه صنایع دستی نیز برپا شد.

آذرپور خاطرنشان کرد: بیشترین شکایت مسافران درخصوص هنگ بودن عابربانک‌ها در انجام عملیات بانکی، تمام شدن بنزین پمپ بنزین‌ها، تعویض شیفت‌ها و انجام نشدن امور، گران فروشی‌ها و… بود. شکایت از مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری بسیار محدود بود. اما نظارت‌های ما وجود داشت.

منبع:ایلنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *