گنجنامه

کتیبه‌های گنجنامه یادگاری از میراث هخامنشیان در دل کوههای الوند

کتیبه های گنجنامه یادگاری از میراث هخامنشیان در دل کوههای الوند جلوه خاصی به این منطقه بخشیده و در این روزهای بهاری گردشگران زیادی را به سوی خود کشانده است.

به گزارش ایرنا، کتیبه های گنجنامه یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین آثار تاریخی دیار هگمتانه است، این ۲ کتیبه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل صخره‌های الوند در فاصله پنج کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره سبز و خرم حکاکی شده ‌است.

به اذعان کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، کتیبه های گنجنامه در اواسط قرن نوزدهم میلادی توسط اوژن فلاندن نقاش و جهانگرد فرانسوی و پاسکال کست مورد بررسی و گرته برداری قرار گرفت.

سپس سرهنری راولینسن انگلیسی توانست با استفاده از این سنگ نوشته ها، اقدام به رمز گشایی خط میخی پارسی باستان کند که کلیدی برای مطالعه خطوط میخی عیلامی و بابلی شد.

سنگ نوشته های باستانی گنجنامه در مسیر یکی از شعبات اصلی راه شاهی قرار داشته که در عهد هخامنشیان، هگمتانه پایتخت تابستانی شاهان هخامنشی را به غرب و جنوب کشور مرتبط می ساخت و از راه های پر رفت وآمد و امن دوران باستان محسوب می شده است.

در این مکان سنگ نوشته داریوش کبیر در سمت چپ و کتیبه خشایارشا در سمت راست آن و کمی پائین تر از کتیبه نخست قرار دارد.

این کتیبه ها که در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید به سه زبان پارسی باستان ، ایلامی و بابلی هر کدام در ۲۰ سطر و از چپ به راست و به خط میخی حکاکی شده اند.

کتیبه‌های تاریخی گنجنامه در صدر بازدید مسافران نوروزی

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان همدان گفت: کتیبه‌های تاریخی گنجنامه، بعد از غار علیصدر بیشترین بازدید کننده را در ایام نوروز به خود اختصاص داده و مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار گرفته است.

به گفته «علی مالمیر» از ۲۶ اسفند سال گذشته تا هفتم فروردین امسال ۴۴ هزار و ۱۳۷ گردشگر از کتیبه های تاریخی گنجنامه دیدن کردند.

به گفته «علی مالمیر» از ۲۶ اسفند سال گذشته تا هفتم فروردین امسال ۴۴ هزار و ۱۳۷ گردشگر از کتیبه های تاریخی گنجنامه دیدن کردند.وی خاطرنشان کرد: آرامگاه بوعلی‌سینا و آرامگاه باباطاهر نیز در ایام نوروز امسال بیشترین مسافران نوروزی را پذیرا بوده‌اند.

مالمیر اظهار داشت: ۴۰۰ هزار نفر از ابتدای تعطیلات نوروزی تا هفتم فروردین امسال از جاذبه‌های گردشگری این استان بازدید کردند که جاذبه‌های تاریخی استان همدان با حدود ۲۰۰ هزار نفر بیشترین تعداد بازدید کننده‌ها را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه از اسکان ۷۵ هزار و ۶۰۴ نفر در مراکز اقامتی استان در ایام نوروز خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۰ هزار و ۹۵۳ مسافر در هتل‌ها، یک هزار و ۸۰۰ نفر در میهمان‌پذیرها، یک هزار و ۲۷۰ نفر در هتل‌آپارتمان‌ها اسکان یافتند.

مالمیر تصریح کرد: همچنین یک هزار و ۵۸۵ نفر در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ۱۴ هزار و ۵۰۷ نفر در خانه‌مسافرها، هفت هزار و ۸۰۸ نفر در اقامتگاه‌های موقت، ۳۱ هزار و ۸۲۵ نفر در تأسیسات اقامتی وابسته به آموزش‌وپرورش و سه هزار و ۳۵۷ نفر در سایر اقامتگاه‌های استان همدان حضور داشتند.

استان همدان با داشتن یک هزار و ۸۵۰ اثر تاریخی، تفریحی و توریستی از جمله آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی، باغ نظری، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی و آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) همه ساله مورد بازدید گردشگران نوروزی قرار گرفته است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *