گردشگری

گردشگری همدان نفس کشید

پس از دو سال رکود اجباری گردشگری به دلیل شیوع کرونا، روند رو به رشد این صنعت از نیمه دوم سال گذشته و همزمان با کاهش  مرگ‌ومیرهای کرونایی و افول این پاندمی آغاز شد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ به اوج خود رسید.

سال ۱۴۰۱؛ سال رونق گردشگری  

به عقیده علی‌اکبر عبدالملکی؛ رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران، سال ۱۴۰۰ را برای صنعت گردشگری باید سال آغاز خروج این صنعت از یک دوره رکود و سال ۱۴۰۱ را باید سال رونق گردشگری بدانیم.

اقامت بیش از ۱۲۰ هزار مسافر نوروزی در همدان  

به گزارش ایسنا، همزمان با روزهای خوش گردشگری کشور در نوروز ۱۴۰۱، گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران نیز سال خوشی را آغاز کرد و پس از دو سال تعطیلی، فعالان این حوزه نفس کشیدند. طبق اظهارات علیرضا قاسمی فرزاد؛ استاندار همدان در این ایام بیش از ۱۲۰ هزار مسافر نوروزی در مراکز اقامتی استان اسکان داشتند.

۷۷۲ هزار مسافر نوروزی جاذبه‌های گردشگری همدان را دیدند  

علی مالمیر؛ مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز درباره آخرین آمار بازدید گردشگران در نوروز ۱۴۰۱، می‌گوید: از ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۷۷۲ هزار مسافر نوروزی از جاذبه‌های استان بازدید کرده‌اند.

وی در مورد میزان بازدیدها از جاذبه‌های گردشگری استان بیان می‌کند: در بین آمار بازدیدکنندگان جاذبه‌های استان، جاذبه‌های تاریخی با ۳۵۰ هزار و ۹۵۱ مورد بازدید بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

مالمیر اضافه می‌کند: در این ایام، غار علیصدر، کتیبه‌های گنجنامه، آرامگاه بوعلی‌سینا و آرامگاه باباطاهر در صدر بازدیدهای علاقمندان به جاذبه‌های گردشگری استان قرار داشتند و سایت موزه میدان مرکزی همدان نیز مورد استقبال کم‌نظیر شهروندان و گردشگران قرار گرفت.

۴۰ هزار گردشگر در نوروز به بازدید غار علیصدر آمدند 

علی‌محمد عنایتی‌اکمل؛ مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر نیز با بیان این‌که در تعطیلات نوروز حدود ۴۰ هزار نفر از مجموعه غارعلیصدر دیدن کردند، اظهار می‌کند:‌ قطعا حضور گسترده گردشگران در غار علیصدر موجب بهبود کسب و کار و وضعیت اقتصادی سایر حلقه‌های زنجیره گردشگری استان می‌شود.

به گفته او، در حال حاضر جنب و جوش خاصی در گردشگری استان همدان به وجود آمده که یکی از عوامل مهم آن غار علیصدر است و امیدواریم با برنامه‌های پیش‌بینی شده این شادابی و تکاپو را در تعطیلات تابستان نیز شاهد باشیم.

استقبال گسترده گردشگران از روستاهای تاریخی همدان  

اتابک صفری‌تورج؛ مدیر پایگاه ملی مجموعه روستاهای تاریخی همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، استقبال گردشگران نوروزی از روستاهای تاریخی همدان را مطلوب می‌داند و می‌گوید: قبل از نوروز با همکاری دهیاری‌ سه روستای ورکانه، سیمین و خاکو و همچنین اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان، با نصب بنر در سطح شهر به معرفی ظرفیت‌های این روستاها و محل آنها پرداختیم.

وی ادامه می‌دهد: همچنین جلساتی با دهیاران و اعضای شورای روستاها برگزار کردیم تا بازدید مسافران در ایام نوروز به صورت پیاده و نه با خودرو باشد تا بافت تاریخی این روستاها آسیب نبیند و به همین منظور در ورودی روستاها پارکینگ تعبیه شد.

اقامتگاه بومگردی روستای ورکانه بلاتکلیف است  

صفری‌تورج درباره وضعیت اقامتگاه‌های روستاهای تاریخی همدان بیان می‌کند: اقامتگاه بومگردی روستای ورکانه متعلق به بنیاد مسکن بود که بلاتکلیف مانده و با پیگیری‌های صورت گرفته قرار است توسط متقاضیان بومی بازگشایی شود، اما سفره‌خانه این روستا فعال است و به گردشگران و مسافران خدمات‌رسانی می‌کند. روستای سیمین اقامتگاه بومگردی ندارد، اما در روستای خاکو مجوز راه‌اندازی دو خانه بومگردی صادر شده و امیدواریم تا پایان سال افتتاح شوند.

به گفته مدیر پایگاه ملی مجموعه روستاهای تاریخی همدان، سه روستای سیمین، خاکو و ورکانه دارای بافت واجد ارزش تاریخی هستند و طرح هادی این روستاها با توجه به این ویژگی پیگیری می‌شود.

وی در ادامه مطرح می‌کند: در سال‌های گذشته نه میراث فرهنگی و نه بنیاد مسکن به صورت جدی وارد این موضوع نشده بودند اما با تشکیل پایگاه ملی مجموعه روستاهای تاریخی همدان، پیگیری این موضوعات جدی‌تر شد و اواخر سال ۱۴۰۰، ضوابط بافت تاریخی روستای ورکانه ابلاغ شد و در سه ماهه اول سال جاری نیز ضوابط بافت تاریخی روستاهای سیمین و خاکو نیز آماده و ابلاغ خواهد شد.

به اعتقاد صفری‌تورج این اتفاق به همکاری بهتر دهیاری‌ها و بنیاد مسکن به منظور حفاظت از بافت تاریخی این روستاها منجر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، تناقض در آمارها موضوعی است که همیشه در خصوص بازدید و اقامت‌ها در حوزه گردشگری وجود داشته و به نظر می‌رسد در برخی از موارد فوق نیز صدق می‌کند. با این حال در دو سال گذشته صنعت گردشگری با رکود اجباری به دلیل شیوع کرونا مواجه بود و توسعه زیرساخت‌ها در این بخش با کندی و مانع همراه و حتی در بیشتر موارد متوقف شد. در این مدت بسیاری از فعالان این حوزه مجبور به تعطیلی کسب‌وکارهای خود شدند که این موضوع ضرر و زیان زیادی به آنها وارد کرد. حال جبران این عقب‌ماندگی نیاز به برنامه‌ریزی و تامین مالی مناسب دارد که در استان همدان نیز باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد تا گردشگری مانند گذشته بر مدار حرکت بیفتد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *