آرامگاه باباطاهر

آرامگاه باباطاهر گنجینه گردشگری همدان

آرامگاه باباطاهر یکی از صدها آثار تاریخی و فرهنگی استان همدان است که به عنوان گنجینه گردشگری استان خودنمایی کرده و علاقه مندان و مسافران زیادی را به خود جذب می کند.

به گزارش ایرنا، دیار الوند با داشتن آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی بیشماری در ایام تعطیلات تابستانی و نوروزی پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است که در این بین آرامگاه باباطاهر بر فراز تپه ای در شمال غربی شهر همدان مورد استقبال و توجه گردشگران قرار می گیرد.

بنای آرامگاه باباطاهر از شاهکارهای ممتاز و بدیع معماری عصر جدید است که طرح اصلی آن تلفیقی از معماری های قرن هفتم و هشتم هجری و عصرحاضر است.

برج آرامگاه بر قاعده ای هشت ضلعی با ستون های هشت گانه واقع شده که ارتفاع آن از سطح فوقانی تپه ۳۵/۲۰ متر و از کف خیابان ۳۰/۲۵ متر است و قطعه سنگ مزار، کف و پله های آرامگاه از سنگ گرانیت حجاری شده و نما و فرش بنای آرامگاه باباطاهر همدان از سنگ است و در داخل آن کتیبه هایی از کاشی وجود دارد.

باباطاهر یکی از مشهورترین دوبیتی سرایان ایران و از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های تصوّف و شاعر ایرانی بود که دوبیتی های شورانگیز این شاعر و عارف بزرگ مورد توجه همگان است و به واسطه همین دوبیتی‌های خود به شهرت رسید.

در محوطه داخلی آرامگاه ۲۴ دوبیتی از سروده های باباطاهر بر روی ۲۴ قطعه سنگ مرمرین نوشته و نصب شده است.

خوشا آنون که الله یارشان بی ••• به حمد و قل هو الله کارشان بی

خوشا آنون که دایم در نمازند ••• بهشت جاودان بازارشان بی

از باباطاهر علاوه بر دوبیتی هایش آثار ادبی دیگری نیز بجا مانده است که می توان به “دو قطعه و چند غزل” و کتابی با عنوان “سرانجام” اشاره کرد.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان همدان با ذکر آمار بازدید کنندگان از جاذبه های گردشگری استان همدان در ایام تعطیلات نوروزی گفت: آرامگاه بوعلی‌سینا و آرامگاه باباطاهر در ایام نوروز امسال تاکنون بیشترین مسافران نوروزی را پذیرا بوده‌اند.

به گفته «علی مالمیر» از ۲۶ اسفند سال گذشته تا نهم فروردین امسال ۲۷ هزار و ۱۶۸ گردشگر از آرامگاه باباطاهر در شهر همدان دیدن کردند.

به گفته «علی مالمیر» از ۲۶ اسفند سال گذشته تا نهم فروردین امسال ۲۷ هزار و ۱۶۸ گردشگر از آرامگاه باباطاهر در شهر همدان دیدن کردند.دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان همدان اظهار داشت: همچنین در این مدت ۲ گردشگر خارجی از آرامگاه باباطاهر بازدید کردند.

وی خاطر نشان کرد: ۴۰۰ هزار نفر از ابتدای تعطیلات نوروزی تا هفتم فروردین امسال از جاذبه‌های گردشگری این استان بازدید کردند که جاذبه‌های تاریخی استان همدان با حدود ۲۰۰ هزار نفر بیشترین تعداد بازدید کننده‌ها را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه از اسکان ۷۵ هزار و ۶۰۴ نفر در مراکز اقامتی استان در ایام نوروز خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۰ هزار و ۹۵۳ مسافر در هتل‌ها، یک هزار و ۸۰۰ نفر در میهمان‌پذیرها، یک هزار و ۲۷۰ نفر در هتل‌آپارتمان‌ها اسکان یافتند.

مالمیر تصریح کرد: همچنین یک هزار و ۵۸۵ نفر در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ۱۴ هزار و ۵۰۷ نفر در خانه‌مسافرها، هفت هزار و ۸۰۸ نفر در اقامتگاه‌های موقت، ۳۱ هزار و ۸۲۵ نفر در تأسیسات اقامتی وابسته به آموزش‌وپرورش و سه هزار و ۳۵۷ نفر در سایر اقامتگاه‌های استان همدان حضور داشتند.

استان همدان با داشتن یک هزار و ۸۵۰ اثر تاریخی، تفریحی و توریستی از جمله آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی، باغ نظری، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی و آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) همه ساله مورد بازدید گردشگران نوروزی قرار گرفته است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *