بلغارستان

معرفی 10 غذای سنتی کشور بلغارستان

برای هر کسی که میخواهد به کشور دیگری سفر کند،یکی از اولین سوالاتی که احتمالا به ذهن می رسد این است که غذاها در آن مقصد چگونه خواهد بود.سبزیجات و میوه های تازه،ماست،پنیر سفید و زرد و ادویه های معطر تنها بخشی از چیزهایی است که در بلغارستان،این کشور اروپای جنوب شرقی،ارائه می دهد.در این مطلب 10 غذای برتر بلغاری را فهرست کرده ایم.

1-ماست با مربا یا عسل

ماست خانگی یکی از برجسته ترین نمادهای غذاهای بلغاری است.دو باکتری در فرآیند تخمیر ماست تاثیرگذار است و باعث خوشمزه و سالم بودن آن می شود.اگر زمانی به یکی از اقامتگاه های کوهستانی بلغارستان رفتید،حتما به یک رستوران سنتی بروید و ماست خانگی همراه با مربا یا عسل را سفارش دهید و از خوردن آن لذت ببرید.

2-سالاد شوپسکا  Shopska salad

سالاد شوپسکا یکی از محبوب ترین غذاهای بلغاری است که از گوجه فرنگی و خیار،فلفل سبز،پیاز خلال شده،پنیر سفید،روغن آفتابگردان یا زیتون و در صورت تمایل سرکه و نمک به عنوان چاشنی درست می شود.زیتون سیاه،چند برگ جعفری و کمی فلفل تند می تواند در مرحله آخر به سالاد اضافه شود.بلغاری ها این سالاد را در تمام طول سال مصرف می کنند اما در تابستان بیشتر آن را با نوشیدنی های سنتی مثل راکیا و ماستیک میل می کنند.

3-بانیستا Banitsa

بانیستا شیرینی سنتی بلغاری است که معمولا با تخم مرغ،پنیر،ماست و خمیر نازکی درست می شود.انواع مختلفی از بانیستا وجود دارد که با اضافه کردن اسفناج،تره فرنگی و کدو تنبل به جای پنیر یا در کنار پنیر تهیه می شود.بلغارها مخصوصا از خوردن بانیستا برای وعده صبحانه در کنار دوغ و بوزا لذت می برند.همچنین اگر در ایام سال نو در این کشور هستید حتما دوستان بلغاری شما بانیستا را به نشانه خوش شانسی و به عنوان سنتی دیرینه برای شما سرو خواهند کرد.

4-تاراتور Tarator

روش های مختلفی برای طرز تهیه تاراتور وجود دارد اما رایج ترین آن ها مخلوط کردن ماست،آب،خیار،نمک،روغن و سیر است.علاوه بر این برخی مواد دیگر مانند گردو،شوید یا سبزیجات دیگری را نیز می توان به عنوان چاشنی به آن اضافه کرد.تاراتور در کاسه یا لیوان سرو می شود.چه تاراتور را نوشیدنی بنامیم چه سوپ،آنچه مسلم است این غذای خنک برای روزهای گرم تابستان با هیچ چیز دیگر قابل جایگزینی نیست.

5-باب چوربا Bob chorba

لوبیا آب پز یا باب چوربا از لوبیا،چند مدل سبزی،هویج،فلفل،پیاز،گوجه فرنگی و برخی گیاهان مثل مرزه و نعنا و در صورت تمایل سوسیس یا انواع دیگر گوشت تهیه می شود.در حالی که خوردن تاراتور در روزهای گرم تابستان لذت بخش است،باب چوربا می تواند در یک روز سرد زمستانی بهترین غذا باشد.

6-شکمبه چوربا Shkembe chorba

شکمبه چوربا را تقریبا در همه رستوران های بلغارستان می توانید پیدا کنید اما توجه داشته باشید که این غذا برای همه سلیقه ها مطلوب نیست چرا که مواد تشکیل دهنده آن سیرابی،شیر،سیر،سرکه و فلفل تند است.افراد مختلف یا شکمبه چوربا را خیلی دوست دارند یا از آن متنفر هستند.

7-فلفل دلمه ای شکم پر

یکی از سنتی ترین غذاهای بلغارستان فلفل دلمه ای شکم پر است که انواع متفاوت آن را در مناطق مختلف این کشور می توانید بیابید.فلفل ها با مخلوطی متشکل از گوشت چرخ کرده،برنج،سبزیجات،پنیر و تخم مرغ پر می شود و با ماست،سس بشامل و یا گوجه فرنگی سرو می شود.رایج ترین نوع این غذا فلفل دلمه ای با مخلوط گوشت چرخ کرده و برنج است که در شب کریسمس به عنوان یک غذای آیینی سرو می شود.همچنین می توان به جای گوشت در آن لوبیا چرخ کرده استفاده کرد و غذایی کاملا گیاهی به دست آورد.

8-چورمه Cheverme

چورمه با روش خاصی پخته می شود به این صورت که گوشت را روی یک سیخ بلند قرار داده و آن را به مدت 5 تا 8 ساعت روی آتش می پزند و با اضافه کردن کمی نمک آن را میل می کنند.چورمه بسیار خوشمزه است و حتما باید در سفر به بغارستان آن را امتحان کنید.

9-رول کلم Cabbage rolls

رول کلم بخشی از چندین غذای ملی اروپایی و آسیایی است و از محبوب ترین غذاهای بلغاری به شمار می آید.ماده اصلی تشکیل دهنده رول کلم برنج است اما می توان به آن انواع سبزیجات مانند:پیاز،تره فرنگی،هویج،کرفس یا گوجه فرنگی و گوشت چرخ کرده مانند:گوسفند یا گاو و فلفل سیاه و زیره و گاهی میوه هایی مثل سیب یا آلو اضافه کرد.

10-قاپاما Kapama

این غذا با گوشت گاو یا مرغ،پودینگ سیاه،سوسیس و برخی موارد گوشت خرگوش تهیه شده و یکی از بهترین گزینه ها برای کسانی است که غذاهای گوشتی دوست دارند.قاپاما همچنین شامل کلم ترش،برنج،برخی سبزیجات،فلفل سیاه و قرمز و برگ بو است.همه این مواد به صورت لایه لایه قرار داده شده و برای چند ساعت در فر پخته می شود.این غذا عموما در فصل زمستان مصرف می شود.همچنین قاپاما در شب کریسمس به عنوان غذایی سنتی روی میز هر بلغاری یافت می شود.

 

مقالات مشابه :

10 تا از بهترین غذاهای خیابانی استانبول

10 غذای خیابانی در دبی

تا حالا «چکدرمه» خورده اید؟ / مراقب انگشتان خود باشید

گردشگری غذا در گلستان، ظرفیتی برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی

اوروج آچدی با طعم فرنی، زینت شب‌های رمضان در اردبیل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *