خراسان جنوبی

خراسان جنوبی ،گنج زیر خاک

خراسان جنوبی ؛ این شرقی ترین استان کشور، ظرفیت‌هایی دارد که گویی از دید همگان دور مانده، اما مسئولان این استان تمام تلاش خود را برای بارورسازی ظرفیت‌هایی که چون گنج در زیر خاک پنهانند انجام می‌دهند.

خراسان جنوبی در شرق ایران واقع شده و مرکز آن، شهر بیرجند است. این استان تا سال ۱۳۸۳ به همراه خراسان شمالی و خراسان رضوی استان خراسان را تشکیل می‌دادند و در آن سال با مصوبه مجلس شورای اسلامی و پس از تقسیم استان خراسان به سه استان، در سال ۱۳۸۳ ایجاد شد. استانی که وسعت زیادی دارد و در هر گوشه‌اش می‌توان ظرفیتی در حوزه‌های مختلف دید. از محصولات کشاورزی، پدران علم، ظرفیت انسانی، صنایع دستی، میراث فرهنگی، میراث طبیعی و خوی خوب مردمانش.

به گزارش ایسنا، محصولات کشاورزی ویژه، ذخایر معدنی و… از جمله توانمندی‌های خراسان جنوبی است. همسایگی استان با کشور افغانستان، فرصت مناسبی برای توسعه مبادلات مرزی است.

خراسان جنوبی، رتبه هفتم استخراج معادن کشور، رتبه پنجم ظرفیت معادن کشور و ارزش افزوده معدن آن ۷۹۰ هزار میلیارد است که برای حدود ۸۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های قطب معدنی کشور است که تاکنون بیش از ۴۰ ماده معدنی فلزی و غیرفلزی در آن شناسایی شده است. بیش از ۷۵ درصد از ذخایر قطعی زغال سنگ مربوط به خراسان جنوبی است.

این استان زرخیز و پروسعت، مناطق گردشگری بسیاری را در دامان خود جای داده که سفر هرساله گردشگران گواه جواب بودن مناطق بکر و دیدنی آن است، از کال جنی طبس تا باغ‌های تاریخی و کویر لوتش که به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در یونسکو ثبت جهانی شد.

صنایع دستی این استان نیز آنقدر متنوع و گوناگون است که در سال‌های اخیر برای حمایت از این ظرفیت طرح‌های بسیاری در این خصوص به اجرادرآمده است. توبافی روستای خراشاد تنها یکی از صنایع دستی چشم‌نواز آن است که ثبت جهانی شده است.

محصولات کشاورزی این استان نیز حرفی برای گفتن دارد و بسیاری از آن‌ها حتی در کشور و جهان حرف اول را می‌زند، از زعفران جهانی گرفته تا عناب و زرشک خوش ‌آب و رنگ.

خراسان جنوبی، این استان مهد علم و فرهنگ و هنر، در طول زمان مشاهیر و خدمتگزاران بی‌شماری را در دامان خود پرورانده است.

در طول حیات اجتماعی و فرهنگی خطه قهستان مردان و زنان نام‌آوری زندگی کرده‌اند که هر کدام به نوبه خود منشأ آثار و خیرات بسیاری بوده‏‌اند.

محمدحسن گنجی، کاظم معتمدنژاد، غلامحسین شکوهی، مهدی بلالی مود، بدیع الزمان فروزان فر، محمداسماعیل رضوانی، علامه سید غلامرضا سعیدی و علامه سیدمحمد فرزان تنها تعدادی از نام‌آوران خراسان جنوبی هستند که هریک در رشته خود پدر یکی از علوم ایرانند.

مرکز استان خراسان جنوبی، بیرجند است که نام پاک‌ترین شهر کشور را بر سر در خود دارد، صفتی که ناشی از فرهنگ مردم این منطقه است.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور  با اشاره به اینکه بیرجند یکی از پاکترین شهرهای جهان است، گفت: فرهنگ تحسین برانگیز مردم این شهر موجب پاک و تمیز بودن شهرشان شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی شهریور سال ۱۳۷۸ به جنوب خراسان بزرگ و شهرستان‌های بیرجند و نهبندان سفر و با مردم این مناطق دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، در اجتماع باشکوه مردم خونگرم و صمیمی شهرستان بیرجند، با اشاره به نقش قابل توجه مردم این خطه از کشورمان در مبارزات اسلامی ملت ایران، وجود استعدادهای فراوان انسانی و طبیعی را در منطقه جنوب خراسان خاطرنشان کردند و ضرورت احیای این استعدادها را به عنوان یک دستور اسلامی، مورد تاکید قرار دادند.

حضرت آیت الله خامنه ای در این اجتماع بزرگ که با ابراز احساسات پرشور حاضرین در تبعیت از ولایت عظمای اسلامی، توأم بود، از ایمان، پایبندی و اعتقاد راسخ به حاکمیت دین و ارزش‌های اسلامی به عنوان خصوصیت همیشگی مردم بیرجند یاد کردند و فرمودند: در این شهر، علما و شخصیت‌های علمی و ادبی بزرگی پرورش یافته‌اند که مرحوم آیت‌الله سید حسن تهامی و مرحوم آیت‌الله شیخ محمد حسن ضیاءآیتی و نیز حاج شیخ جواد عارفی، عالم کهنسال این شهر، از زمره آنان محسوب می شوند. مردم بیرجند به عنوان مسطوره ای از ملت ایران در دوره حاکمیتِ رژیم ستمشاهی، پایبندی خود را در حمایت از هر حنجره ای که از آن نام اسلام و قرآن بلند می‌شد و برای حاکمیت دین فریاد می‌کشید، نشان داده است و برای مردم این شهر و مناطق جنوب خراسان، آمار و ارقام افتخارآمیزی از سرداران رشید و شجاع، شهدا، جانبازان و آزادگان به ثبت رسیده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت تلاش در جهت زدوده شدن محرومیت‌ها از مناطق جنوب خراسان تاکید کردند و خطاب به جوانان این منطقه اظهار داشتند: از استعداد خود در فراگیری مهارت‌ها و کسب تخصص‌ها هرچه بیشتر استفاده کنید، خوب درس بخوانید و خود را مجهز کنید. البته علم به تنهایی کفایت نمی‌کند و انسان عالم، هنگامی مفید واقع خواهد شد که ایمان راسخ داشته باشد.

مقامات کشوری نیز هر کدام در سفر به خراسان جنوبی به ویژه در سال‌های اخیر، بر بهره گیری از ظرفیت‌های نهفته این استان پهناور تاکید کردند، تا جایی که وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر دی‌ماه ۹۸ به خراسان جنوبی اذعان داشت: از ظرفیت‌های گردشگری این استان شگفت‌زده شده است.

حال با تمام این ظرفیت‌ها که نیمی از آن توسط مسئولان به شکوفایی رسیده و به گفته استاندار قرار است نام محرومیت از چهره این استان پاک شود، چند روزی است خبر تبعید یکی از محکومان به این خطه زرخیز بر سر زبان‌ها افتاده و این سوال را پیش آورده که خراسان جنوبی چه کم دارد که تبعیدگاه شود؟

به اذعان تمام مسئولان، خراسان جنوبی در سال‌های اخیر توانسته به جایگاه اصلی خود در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی و کشاورزی و حتی سرمایه گذاری برگردد، اما تصمیماتی این چنین می‌تواند در روند سرمایه گذاری در این استان و حرکتش در ریل توسعه تاثیرگذار باشد. تاثیری که مردم خراسان جنوبی، این مرزداران قانع را آزرده خاطر ساخته است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *