تمرکز دولت و بخش خصوصی بر جوامع محلی پس از بحران کرونا

یک فعال گردشگری و مدیر یکی از هتل‌های یزد به تمرکز دولت و بخش خصوصی بر جامعه محلی پس از بحران کرونا تاکید کرد و از دولت خواست تا علاوه بر تمهیدات لازم برای رونق مجدد این صنعت، در برابر فعالیت‌های بخش خصوصی سنگ اندازی نکند.

«مرتضی تکمیلی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری کشورمان، اظهار کرد: گردشگری در ایران همچون نهالی نوپاست که همیشه در مقابل بادها و غرش ابرها مقاومت کرده لذا فنا شدنی نیست و امید است تا با تدبیر بخش دولتی و تفکر بخش خصوصی در این زمینه قدم برداشته شود و با برون رفت از این دوره، دوباره بتوان قدم‌های استواری در مسیر توسعه کشور برداشت.

وی با بیان این که باید برای دوران پس از بحران کرونا، اقدامات موثری برای احیای صنعت گردشگری انجام شود، به تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ارائه بسته‌های حمایتی جهت سفر، توجه ویژه به گردشگری داخلی، رفع کمبودها و کاستی‌هایی که از قبل وجود داشتند، ایجاد بازارهای جدید و نو در صنعت گردشگر و برگزاری تورهای کوتاه مدت و شاد از جمله اقدامات موثر است.

این فعال گردشگری افزود: بازاریابی قوی در گردشگری خارجی، تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی، پرداخت وام سفر به خانواده‌هایی که عزیزانی را در کرونا از دست داده‌اند، پیوند قوی بین کارگزاران تورهای خارجی با آژانس‌های گردشگری و ارائه تورهای خارجی ارزان قیمت، آموزش قوی‌تر برای ارتقای خدمات گردشگری و حتی اختصاص چند روز به منظور سفر بعد از بحران کرونا توسط دولت از دیگر اقدامات موثر در این راستا به شمار می‌رود.

وی از الزام ایجاد گردشگری خلاقانه یاد کرد و گفت: در هر شهر و برای مردم همان شهر نیز باید تورهای کوتاه چند ساعته و حتی یک روزه تعریف شود چرا که هنوز خانواده‌هایی وجود دارند که با اماکن تاریخی شهر خودشان آشنا نیستند یا آنها را به طور کامل ندیده‌اند.

تکمیلی ادامه داد: اجرای برنامه‌های شاد در محلات با مشارکت مردم محلی، برگزاری جشنواره‌های محلی و مشارکت دادن جوانان نیز از راهکارهایی است که باید جدی‌تر دنبال شود و خلاصه این که باید بیش از گذشته در رابطه با گردشگری محلی کار شود و در این مورد نیز نباید از جوامع محلی غافل شد.

وی با بیان این که در چند سال اخیر بازار گردشگری خارجی کشور فقط به کشورهای اروپایی خلاصه شده بود، گفت: این در حالی است که گردشگری کشورمان از گردشگران شرق و آسیا دور شده و بازارهای جدید گردشگری نو مانند هندوستان، سنگاپور، مالزی، چین و حتی کشورهایی مانند گرجستان، ارمنستان و تاجیکستان را فراموش کرده‌ایم که باید مطالعه بیشتری به منظور فعالیت جدی‌تر به ویژه در دوران پسا بحران انجام شود.

این مدیر یکی از هتل‌های یزد ایجاد فم تورها و دعوت از سرمایه‌گذاران بخش گردشگری دیگر کشورها را یکی از راه‌های خروج از بحران دانست و در این رابطه تصریح کرد: همانطور که اشاره کردم، ایجاد پیوند قوی بین آژانس‌های خارجی و داخلی در این زمینه کمک بزرگی به صنعت گردشگری می‌کند و ما می‌توانیم گردشگران را از کشورهای دیگر به ایران آورده و از همین طریق ایرانیان را به کشورهای دیگر هدایت کنیم تا چاشنی آن، هنر و تجربه‌ی ما باشد.

تکمیلی در پایان هم ابراز امیدواری کرد که بخش دولتی نه تنها تمهیدات لازم را در این راستا انجام داده و اقدامات تسهیل کننده‌ای را برای فعالان گردشگری و بخش خصوصی انجام دهد بلکه چوب از لای چرخ خراب صنعت گردشگری نگداشته و برای احیای این صنعت تلاش کند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *