آتش‌سوزی بیمارستان مسیح کرمانشاه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه ضمن درخواست ورود دادستانی و شورای تامین شهرستان کرمانشاه به آتش سوزی بیمارستان مسیح کرمانشاه، تاکید کرد: تحت هیچ شرایطی اجازه نابودی و تغییر کاربری این بنای تاریخی را نمی‌دهیم.
امید قادری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه روز چهارشنبه ۲۸ اسفند در جلسه اضطراری بررسی آتش‌سوزی بیمارستان مسیح کرمانشاه در اداره کل میراث فرهنگی این استان، اظهار کرد: آتش سوزی این بیمارستان تاریخی به عنوان یکی از نخستین بیمارستان‌های کشور، افکار عمومی را به شدت جریحه دار کرده است.

او افزود: با توجه به احتمال عمدی بودن این آتش‌سوزی از دادستان کرمانشاه و شورای تامین شهرستان می خواهیم به جد این موضوع را در دستور کار قرار دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان اینکه با بررسی‌های اولیه‌ای که انجام گرفته است، خوشبختانه تنها سقف ساختمان که چوبی بوده تخریب شده است و به چهارچوب اصلی بنا آسیبی نرسیده است.

او تاکید کرد: با توجه به امکان مرمت اضطراری بنا به دنبال راهکاری قانونی هستیم که بتوانیم به این موضوع ورود کنیم.

قادری همچنین گفت: با توجه به خروج این بنا در سال‌های گذشته از ثبت ملی با رایزنی هایی که با معاونت میراث فرهنگی وزارت انجام داده‌ایم، به دنبال قرار گرفتن این بنا در اسرع وقت در لیست بناهای واجد ارزش ثبت هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه اظهار کرد: با توجه به درخواست تغییر کاربری مالک با پیگیری‌ها و رایزنی‌هایی که صورت گرفت و مکاتبه وزیر میراث فرهنگی با وزارت بهداشت و رایزنی‌هایی که در استان شکل گرفت دستور مخالفت با هرگونه تغییر کاربری بیمارستان مسیح توسط وزارت بهداشت صادر شد.

او همچنین یادآور شد، مجموعه میراث فرهنگی و استانداری کرمانشاه در مقطعی آماده خریداری و تملک بنا بودند که با توجه به همکاری نکردن مالک و اعلام قیمت بسیار بالایی که در توان اعتباری این اداره کل خارج بود، موفقیتی حاصل نشد.

وی با اشاره به سوابق شکایت‌های مطرح شده توسط حقوقی این اداره کل در ماه های گذشته از مالک بنا در خصوص انجام اقدامات لازم حفاظتی، اظهار کرد: هرچند که این بنا در فهرست ثبت ملی قرار ندارد اما با توجه به ارزش تاریخی بنا دوباره پیگیری‌های حقوقی را دنبال خواهیم کرد.

بیمارستان مسیح کرمانشاه که در دهم خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۱۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است، ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه سه شنبه شب ۲۷ اسفند دچار آتش سوزی شد.

بیمارستان مسیح کرمانشاه مربوط به اواخر دوره قاجار است و در سه راه شریعتی شهر کرمانشاه قرار دارد.

این بیمارستان با حمایت مسیونرهای مسیحی و توسط دکتر «بلانش ویلسون» در سال ۱۹۱۶ تأسیس شد و تا حدود ۲ دهه قبل فعال بود.

منبع:اسکان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *