کرمانشاه

خاموشی بزرگترین موزه صنعتی ایران در کرمانشاه

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: بزرگترین موزه صنعتی ایران در کرمانشاه سالهاست که خاموش مانده است.

کیومرث اعظمی در گفت و گو با ایسنا، موزه صنعت نفت کرمانشاه را بزرگترین موزه صنعتی خاورمیانه خواند و اظهارکرد: این موزه به همراه کارخانه قدیمی حلب سازی در مساحت حدود 23 هزار متربع در بخش جدا شده‌ای از پالایشگاه کرمانشاه قرار دارند.

وی افزود: در موزه صنعت نفت کرمانشاه قطعات و اشیایی وجود دارد که مربوط به زمان اکتشافات انگلیسی‌ها در منطقه نفت شهر و سومار است که آنها این قطعات را پس از فرسودگی و خراب شدن در زیر خاک دفن می کردند.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه یادآورشد: از آنجایی که در نفت شهر و سومار تجهیزات لازم برای معدوم کردن و یا ذوب این قطعات فرسوده و آسیب دیده وجود نداشت، انگلیسی ها آنها را زیر خاک دفن می کردند.

وی ادامه داد: طی اکتشافاتی که طی چندین سال در محدوده چاه های نفت‌شهر انجام شده، قطعات صنعتی بدست آمده که برخی از آنها نوسازی و در راه اندازی مجدد کارخانه حلب سازی مورد استفاده قرار گرفته اند.

اعظمی در ادامه گفت: کارخانه حلب سازی هم که در زمان خود یکی از معدود کارخانه های تولید برخی مشتقات نفتی در خاورمیانه بوده در دوران جنگ دچار آسیب شد و از کار افتاد، اما مدیر موزه صنعت کرمانشاه با  کمک برخی قطعات فرسوده دوباره آن را راه اندازی کرده است.

وی با بیان اینکه موزه نفت کرمانشاه سالها پیش به ثبت ملی رسیده، اعلام کرد: متاسفانه از زمانی که این موزه در فهرست آثار ملی قرار گرفته تا امروز بنا به دلایلی امکان بازدید عموم  مردم از آن فراهم نشده و مردم کرمانشاه با تاریخ پر افتخار صنعت نفت خود آشنایی ندارند.

معاون میراث فرهنگی استان در ادامه از برنامه ریزی برای احیاء این موزه و ایجاد طرح محتوایی برای آن خبر داد و گفت: راه اندازی دوباره موزه صنعت نفت کرمانشاه و فراهم شدن بستر بازدید عموم مردم و گردشگران از آن همت و عزمی را از سوی مسئولین استانی می طلبد.

وی از موزه صنعت نفت به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم برای گردشگری کرمانشاه یاد کرد و افزود: اگر مسئولین استانی اهتمام کنند، این موزه ارزشمند را می توانیم دوباره راه اندازی کنیم و از این خاموشی بیرون آید.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *