کرونا

ضرر ۶۰ میلیاردتومانی موزه‌های دولتی از کرونا

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ضرر ۵۰ تا۶۰ میلیارد تومانی موزه‌های دولتی در دوران شیوع ویروس کرونا خبر داد.

با شیوع کرونا در ایران همانند دیگر کشورها موزه‌ها و دیگر مراکز فرهنگی تعطیل شدند؛ در سال های گذشته بازدید روزانه مردم از موزه‌ها همچون موزه سعدآباد، گلستان و نیاوران به چند هزار نفر می‌رسید و به قولی رکود می‌زد اما امسال مسئولان وزارت میراث فرهنگی دست روی دست نگذاشتند و امکان بازدید مجازی از موزه‌ها که در اولین گام موزه‌های تهران بود را مهیا کردند.

بر اساس آمار ۱۳ موزه تهران در ۱۳ روز نخست سال بیش از ۳۰ هزار بازدید داشتند.

محمدرضا کارگر روز یک‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اعلام این خبر گفت: همواره موزه‌ها در تعطیلات عید نوروز و پس از آن تا تابستان بیشترین بازدیدکننده را داشتند که امسال به دلیل شیوع کرونا این اتفاق نیفتاد و ضرر مالی زیادی به موزه‌ها زده شد.

وی زیان مالی را ضرر اصلی و مهم برای موزه‌ها ندانست و گفت: همواره در این روزها بخش زیادی از مردم به موزه‌ها می آمدند و این سبب آشنایی آنها با فرهنگ و میراث کشور می‌شد که متاسفانه امسال این ضرر رقم خورد و فرصت زیادی از دست داده شد.

کارگر در ادامه بازدیدهای مجازی را یکی از راهکارهای کنونی وزارت میراث فرهنگی در این دوران اعلام کرد و افزود: بازدیدهای مجازی بخشی از این برنامه بود.

وی شروع این طرح را از یک سو محک میزانِ استقبال مردم از بازدید آنلاین از موزه‌ها دانست و اعلام کرد: مراجعه به سایت آپارات بعد از پایانِ نمایش آنلاین نیز به صورت تصاعدی بالاتر می‌رود و این باعث شد تا تلاش کنیم مرحله دوم بازدید آنلاین از موزه‌ها را نیز از سر بگیریم.

کارگر با اشاره به این‌که افرادی که امکانِ دیدنِ آنلاین موزه‌ها را ندارند، می‌توانند با جستجو در سایت آپارات، از موزه‌هایی که نمایش آنلاین داشته‌اند، بازدید کنند، تعداد بازدید از موزهای نمایش‌دهنده را نیز در جای خود قابل تامل دانست.

مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی توضیح داد: موزه ملی ایران با رتبه‌ نخست بازدیدها حدود ۱۰ هزار بازدید داشته است. کاخ جهانی گلستان در رتبه‌ دوم حدود ۸ هزار بازدید، مجموعه‌ کاخ نیاوران بیش از ۶ هزار بازدید و در نهایت مجموعه‌ سعدآباد حدود چهار هزارو ۵۰۰ بازدید مجازی در زمان نمایش آنلاین و پس از آن داشته است.

وی با بیان این که این شکل بازدیدها درآمدی برای موزه ها ندارد، گفت: این کار باید توسط بخش‌های غیردولتی انجام شود. اکنون سایت آپارات متوجه میزان علاقه‌مندی مخاطبان خود به بازدید از موزه‌ها شده است. ما این شرایط را می‌توانیم برای سایت آپارات ایجاد کنیم و این امتیاز را بدهیم تا از سوی دیگر آن‌ها نیز با هماهنگی با میراث فرهنگی، بتوانند نمایش موزه‌ها را ادامه دار کنند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *