نهاوند

تپه ۶۰۰۰ ساله نهاوند همچنان پابرجاست

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند با تأکید بر اینکه «تپه گیان» تخریب نشده است، گفت: این تپه ۶۰۰۰ ساله ریزش نداشته بلکه در اثر باران‌های چند روز گذشته دو تکه از آن جدا و روی خود تپه افتاده است.

محسن جانجان در گفت‌و‌گو‌ با ایسنا، اظهار کرد: اتفاقی که برای تپه گیان افتاده فرسایشی است که بر اثر نزولات جوی و بدون مداخله دست انسان انجام شده که به قدمت این تپه باستانی آسیب نزده و به عبارت دیگر این ریزش فرسایشی به قدمت ۶۰۰۰ ساله این تپه تکرار شده است.

وی با بیان اینکه محوطه‌های باستانی از زمان استقرارهای پیش از تاریخ تا آخرین لایه مانند لایه‌های کیک روی هم قرار گرفته‌اند، افزود: این‌گونه اتفاقات در تپه‌های طبیعی امری کاملاً طبیعی است و با بررسی در تپه‌های باستانی کشور متوجه می‌شویم که در طول سالیان سال تعداد زیادی از تپه‌ها شاهد این اتفاق هستند..

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند تصریح کرد: به طور قطع تپه‌های باستانی با ریزش‌های کوچک این چنینی از بین نمی‌روند چرا که اگر این‌گونه بود تپه گیان نهاوند پس از ۶۰۰۰ سال هنوز پابرجا نبود.

جانجان در ادامه به نظر غیرکارشناسی درباره پوشش سقفی محوطه که در فضای مجازی مطرح شده، اشاره کرد و گفت: در تپه گیان نهاوند کارگاه یا بنایی برای مسقف کردن وجود ندارد اما به عنوان مثال پوشش سقفی برای تپه باستانی هگمتانه و به منظور محافظت بنای معماری کاوش شده آن راهکاری عملی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: مسقف کردن تپه‌هایی مانند تپه گیان باعث می‌شود دید تپه بهم بریزد، علاوه بر این پوشش سقفی برای این تپه‌ها از نظر قوانین بین‌المللی و باستان شناسی خلاف است و مداخله انسان در آن تلقی می‌شود که باعث تخریب محوطه خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند در پایان با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون حدود یک‌و‌نیم میلیارد تومان برای مرمت بناهای تاریخی این شهرستان هزینه شده است، گفت: این بناها شامل تمامی تپه‌های نهاوند، پل لاغه، حمام حاج آقا تراب و … است و‌ خوشبختانه در بارش‌های سیل آسای سال گذشته و امسال هیچ گونه تخریب و حتی صدمه جزئی به بناهای تاریخی نهاوند وارد نشده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *