نهاوند

نخستین اقامتگاه بومگردی نهاوند در حال راه‌اندازی است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند از راه‌اندازی نخستین اقامتگاه بومگردی این شهرستان خبر داد و گفت: خانه «عباد مهران» در بافت قدیمی نهاوند و خیابان فاطمیه قرار دارد.

محسن جانجان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این خانه قدیمی، واجد ارزش تاریخی بوده و قرار است با همکاری مالک به اقامتگاه بومگردی تبدیل شود، در حال حاضر قسمتی از بنا مرمت شده و بخش دیگری از آن هم پس از اخذ تسهیلات توسط مالک انجام می‌شود.

وی ادامه داد: خانه عباد مهران دارای هشت اتاق و مانند تمامی خانه‌های قدیمی از فضای مناسب و دلنشینی برخوردار است و پیش بینی می‌شود پس از راه‌اندازی حداقل برای شش نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند.

جانجان مطرح کرد: با توجه به اینکه در شهرستان نهاوند با کمبود مراکز اقامتی مواجه هستیم و اسکان مسافر در شهر کم است، درصدد هستیم از ظرفیت خانه‌های قدیمی برای اسکان گردشگران استفاده کنیم.

وی با اشاره اینکه شهرستان نهاوند از ‌پتانسیل بالایی در زمینه گردشکری برخوردار است، بیان کرد: این شهرستان تاکنون متقاضیان کمی برای تأسیس اقامتگاه بومگردی داشته و یا ملک متقاضی صلاحیت تبدیل به اقامتگاه بومگردی را نداشته است.

جانجان اضافه کرد: سیاستگذاری اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند این است که افراد متخصص را برای راه‌اندازی اقامتگاه بومگردی انتخاب کند که توان مدیریت کردن و فعالیت دائمی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه پیگیر راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی بیشتری در سال ۹۹ هستیم، گفت: با توجه به ظرفیت خوب این شهرستان گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند و در ایام پیک مسافر نهاوند در حالت انفجاری است اما گردشگران نمی‌توانند طی یک روز از تمامی جاذبه‌های شهر دیدن کنند و نداشتن اسکان مناسب در شهرستان یکی از دلایل عدم موفقیت در ماندگاری گردشگر است.

جانجان در ادامه از مرمت خانه تاریخی «صمصام» نهاوند خبر داد و گفت: این خانه تاریخی یکی از بناهای واجد ارزش شهرستان نهاوند است که در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد و دو سال گذشته دو ‌فاز مرمت در آن انجام شده و در سال ۹۹ فاز سوم مرمت در قالب طرح مشارکت با مالک بنا انجام می‌گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند با بیان اینکه بخشی از این خانه تاریخی توسط میراث فرهنگی تملک شده است، خاطرنشان کرد: فاز دوم مرمت بر روی جداره‌های خارجی و فاز سوم آن شامل جداره‌های داخلی بنا است‌.

وی با اشاره به اینکه خانه صمصام متعلق به دوره قاجاریه است، اظهار کرد: میراث فرهنگی مبلغ ۸۰ میلیون تومان اعتبار برای فاز سوم مرمت این خانه درنظر گرفته است و بخشی از هزینه را هم مالک متقبل می‌شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *