سرایان

احیای هنر چکن‌دوزی در سرایان

مسئول فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان از احیای هنر چکن‌دوزی با بیش از ۱۲۰ سال قدمت در منطقه سه قلعه سرایان خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمد عرب گفت: شهرستان سرایان که در دهه ۸۰ به هنر زنگوله‌سازی و آهنگری سنتی شناخته می‌شد امروز با احیای رشته‌های بومی و اصیل منطقه، دارای تولیدات متنوع در زمینه صنایع‌دستی است و حوله بافی، چادر شب بافی، سرمه دوزی، خراطی سنتی، میناکاری، سفالگری، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، آهنگری و زنگوله‌سازی از جمله رشته‌های رایج در این شهرستان است.

وی افزود: احیای هنرهای سنتی از اولویت‌های میراث فرهنگی بوده و به طور متوسط هر سال یک رشته بومی در شهرستان سرایان با کمک هنرمندان و دوستداران صنایع‌دستی احیا شده است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرایان گفت: امسال هنر چکن دوزی به عنوان هنر اصیل و با سابقه در منطقه سه قلعه احیا شد که این هنر دستی بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد و هنر دست بانوان است که برای تهیه مایحتاج به عنوان کیسه ادویه، پول، لوازم آرایش همچنین کمک به اقتصاد خانوار تولید ‌شده است.

وی بیان کرد: پارچه مورد استفاده در این هنر پارچه والا یا قمیص با رنگ زرشکی یا بنفش است که دوخت‌ها بدون هیچ دستگاه یا کارگاهی روی پارچه با استفاده از سوزن و نخ انجام می‌شود و این دوخت‌ها شامل پارچه والا یا قمیص، پارچه آستری، نخ بند که از نخ کجین و نوارهای دوخته شده با تزیینات خاص با تلفیق گره سرِشتی روی قسمت بند، تولیدات زیبایی را پدید آورده است.

عرب ادامه داد: این کیسه‌های کوچک امروزه با کاربردهای مختلف متناسب با نیاز روز در حال تهیه است و دوخت‌های رو پارچه شامل زنجیره دوزی، تفرش دوزی، عدسه دوزی، حاشیه هفتی و هشتی، درخت هفت شاخه و چکن دوزی که نوارهای طلایی است به صورت بست‌های کوچک دور کار زده می‌شود.

وی گفت: برنامه‌ریزی لازم برای آموزش و ترویج این هنر صورت گرفته و پرونده ثبت در فهرست میراث معنوی کشور با کمک هنرمند این رشته انجام شده است که به زودی برای ثبت در فهرست میراث معنوی کشور ارسال خواهد شد.

پیش‌از این چهار رشته صنایع‌دستی شامل زنگوله سازی، خراطی، کفش چرمی و چادرشب‌بافی و سه مورد از مراسم و آداب و رسوم منطقه شامل جشن سده، آب‌گیری آب انبارها و مراسم شمع روشن کردن روز برات به نام سرایان در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده‌ است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان سرایان در ۱۶۰ کیلومتری بیرجند است.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *