موشلان تپه

گورستان تاریخی در «موشلان تپه»

معاون میراث فرهنگی استان البرز گفت: هیات پژوهشی در سایت «موشلان تپه»برای تعیین عرصه و حریم مستقر شده‌اند. در این محوطه تاریخی یک گورستان تاریخی وجود دارد.

علیرضا دهقان‌مهرجردی، معاون میراث فرهنگی استان البرز از حضور بیست روزه یک هیات پژوهشی با هدف انجام عملیات پژوهشی در سایت «موشلان تپه»اسماعیل آباد واقع در شهرستان ساوجبلاغ در این محوطه تاریخی خبر داد.

وی با بیان این‌که اقدامات مربوط به تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی موشلان تپه، در حال انجام است تا مطالعات پژوهشی به طور جامع صورت گیرد، ادامه داد: بر اساس یافته‌های موجود این تپه یکی از سکونتگاه‌های پیش از تاریخ و مربوط به هزار پنجم قبل از میلاد مسیح است.

معاون میراث فرهنگی استان البرز با تاکید بر این‌که در محدوده موشلان تپه، سکونت گاه‌هایی با قدمت هفت هزار ساله وجود دارد، گفت: در حین انجام مطالعات پژوهشی در این تپه باستانی به یافته‌های ارزشمندی دست یافته ایم که در آینده‌ای نزدیک ارائه می‌کنیم.

دهقان‌مهرجردی در بخش دیگری با اشاره به این‌که موشلان تپه و تپه ازبکی در یک راستا قرار دارند، افزود: فاصله این دو تپه، از هم حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر است و از نظر قدمت تاریخی نیز به طورتقریبی هم دوره هستند.

وی با بیان این‌که قدمت تمدن موجود در محوطه تاریخی موشلان تپه، حدود ۵ تا ۷ هزار سال تخمین زده می‌شود، گفت: با وجود یافته‌های موجود دو تپه تاریخی ازبکی و موشلان تپه، که در نزدیکی هم قرار دارند در یک مسیر راه تمدنی بوده‌اند.

معاون میراث فرهنگی استان البرز با بیان این‌که دو تپه موشلان و ازبکی در محدوده فلات مرکزی قرار دارند، عنوان کرد: محدوده حرکت این فلات مرکزی از دشت قزوین شروع شده و در ادامه با عبور از دشت‌های نظرآباد، ساوجبلاغ و کرج به دشت ری می‌رسد و به نوعی تمامی این محوطه‌های باستانی در مسیر پیش از تاریخ قرار دارند.

دهقان‌مهرجردی گفت: با توجه به یافته‌های تاریخی از جمله ظروف سفالی در سایت موشلان تپه، به طور تقریبی با محوطه باستانی چشمه علی شهر ری، تپه ازبکی نظرآباد و همچنین محوطه تاریخی دشت قزوین هم دوره بوده است.

مهر نوشت، وی با بیان این‌که شواهدی مبنی بر وجود گورستان تاریخی در محوطه تاریخی موشلان تپه، نیز وجود دارد، گفت: اما هنوز تا اتمام پروژه پژوهشی در این محدوده زمان داریم و به تبع تا آن زمان به نتایج جامع‌تری در خصوص این محوطه تاریخی و باستانی دست خواهیم یافت.

منبع:اسکان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *