چین

سفر به قاب چوبیِ چین باستان

موزه‌ها و اماکن تاریخی از ناب‌ترین پدیده‌های فرهنگی هر کشور و حافظ هنر و تاریخ نسل گذشته هستند که از یادگاری‌های به جای مانده سخن می‌گویند و هنر، فرهنگ و تاریخ را برای نسل بعد بازگو می‌کنند.«کاخ موزه شهر ممنوعه» یک کاخ سلطنتی بوده که در حال حاضر به عنوان موزه از آن استفاده می‌شود، البته این موزه از سال 1420 تا 1912 جزء کاخ‌های سلطنتی چین بوده است.

شهر ممنوعه وسیع‌ترین و کامل‌ترین مجموعه معماری چوبی در جهان بوده که در شهر پکن چین واقع شده است، این مجموعه همچنین نمونه معماری سنتی چین را که برگرفته از فرهنگ و معماری شرق آسیا است به نمایش گذاشته و به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این کشور شناخته می‌شود.

چین

این کاخ موزه نزدیک به 500 سال به عنوان محل زندگی امپراتورها، خانواده آنها و مرکز اجرای مراسم و سیاست‌های دولت چین استفاده می‌شده است. این شهر ممنوعه علاوه بر کاخ‌های سلطنتی شامل مجموعه‌ای گسترده از آثار هنری و مصنوعات مربوط به دوره‌های امپراطوری سلسله مینگ و چینگ است.

ساخت این شهر ممنوعه در سال ۱۴۰۶ میلادی به دستور دومین امپراطور سلسله مینگ آغاز شد و نزدیک به 14 سال زمان برد. در ادامه  تا سال ۱۹۱۱ میلادی و نابودی سلسله چینگ، جمعا ۲۴ امپراطور در شهر ممنوعه اقامت کرده و بر چین فرمانروایی کرده‌اند.

در این مجموعه نزدیک به 72 هکتار مساحت، 70 ساختمان و چیزی حدود 9 هزار اتاق وجود دارد. «کاخ موزه شهر ممنوعه» دارای دو قسمت داخلی و خارجی است؛ بخش خارجی جهت برگزاری مراسم خاص مورد استفاده قرار می‌گرفت و بخش داخلی که شامل تالار خلوص آسمانی، تالار اتحاد، تالار آرامش زمینی، تالار تذهیب و تربیت و … می‌شود، محل زندگی امپراطور و خانواده او بوده است.

چین

ممنوعیت «شهر ممنوعه» به این خاطر بوده است که در گذشته محل زندگی امپراطوران و خانواده آنان به حساب می‌آمده و اکنون قدم زدن در چنین مجموعه باشکوهی از قصرها و معماری چشم‌نواز آن، به همراه نقش و نگاری شگفت‌انگیز، برای گردشگران تجربه‌ای از سفر به چین قدیم را رقم خواهد زد.

طراحی نمای «کاخ موزه شهر ممنوعه» بازتابی از مقاصد فلسفی و مذهبی و نمادی از عظمت و قدرت امپراطوران چینی است و رنگ‌هایی که در این مجموعه به کار رفته است، نیز نشانی از این قدرت است. در نقش‌های موجود در کاخ‌های این مجموعه، اغلب اژدها و ققنوس به چشم می‌خورد و نشان از اهمیت و تقدس آن در افسانه‌های چینی دارد.

چین

مجموعه «کاخ موزه شهر ممنوعه» پس از استقرار جمهوری خلق چین، توسط دولت بازسازی شد؛ ساختمان موزه از سال 1961 به عنوان نمادی تاریخی، فرهنگی و ملی تحت حفاظت دولت چین قرار گرفت تا اینکه در سال 1987 به عنوان میراث فرهنگی کشور چین و میراث جهانی به ثبت رسید.

این کاخ موزه همچنین توسط سازمان یونسکو به عنوان بزرگترین مجموعه ساختارهای چوبی باستانی حفظ در جهان نام‌گذاری شده و سالانه بازدیدهایی میلیونی از این موزه توسط علاقه‌مندان و گردشگردان صورت می‌گیرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *