بلاروس

علاقه‌مندی موزه تاریخ بلاروس به همکاری با ایران

رییس موزه ملی تاریخ بلاروس برای گسترش همکاری فرهنگی با ایران ابراز علاقه‌مندی کرد و گفت: فرهنگ و تاریخ دو کشور از ذخایر فراوانی برخوردار است.

به گزارش ایلنا، ابوالقاسم مختاریان (رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلاروس ) در بازدید از موزه ملی تاریخ بلاروس با پاول ساپتکو، رییس این موزه دیدار کرد و در خصوص همکاری‌های دوجانبه به گفت‌وگو پرداخت.

مختاریان در ابتدای این دیدار، با اشاره به اهمیت موزه تاریخ در کشورهای مختلف، گفت: موزه تاریخ در هر کشوری حافظ هویت ملی آن کشور است و بزرگان هر ملتی ریشه‌های تاریخی آن ملت را می‌سازند. در ایران و بلاروس بزرگانی مانند فردوسی و فرانسیس اسکارینا از جمله افرادی هستند که تأثیر آنها در فرهنگ مردم، حتی در روزگار معاصر مشهود است.

وی با بیان این‌که همکاری موزه‌های ایران و بلاروس، در کنار همکاری‌های دو جانبه بین کتابخانه‌ها، سینماها و دیگر مراکز علمی و فرهنگی، از موارد مندرج در موافقت‌نامه فرهنگی دو کشور است، ادامه داد: به منظور اجرایی کردن موارد مطرح شده در موافقت‌نامه فرهنگی و با در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود به دلیل شیوع کرونا، می‌توان از طریق ویدئو کنفرانس جلساتی را ترتیب داد تا در آن مدیران دو موزه بتوانند آشنایی بیشتری با فعالیت‌ها و توانایی‌های یکدیگر پیدا کنند و در مراحل بعد با مذاکرات کارشناسان امر در دو کشور، شرایط برای امضای اسناد همکاری دوجانبه فراهم شود.

رایزن فرهنگی ایران در بلاروس پیشنهاد برگزاری کارگاه‌های آموزشی به خصوص کارگاه ایران‌شناسی با حضور استادان ایرانی برای علاقه‌مندان و متخصصان بلاروسی را مطرح کرد.

مختاریان همچنین با توجه به ظرفیت‌های موجود، اجرای پروژه‌هایی مانند نمایش فیلم‌های مستند و تاریخی و برگزاری نمایشگاه‌ها در مجموعه موزه ملی تاریخ بلاروس را پیشنهاد داد.

پاول ساپتکو (رییس موزه ملی تاریخ بلاروس) نیز  در سخنانی، با تأکید بر توسعه روابط فرهنگی بین ایران و بلاروس گفت: ما برنامه‌های مشترکی را با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران، بخش فرهنگی این سفارتخانه و خانه دوستی ایرانیان، اجرا کرده‌ایم. امیدواریم گفت‌وگوی امروز سرآغازی  برای همکاری‌های دوجانبه آینده باشد.

رییس موزه ملی تاریخ بلاروس افزود: می‌توان برای ملاقات اول از طریق ویدئوکنفرانس، پیش‌نویس تفاهمنامه همکاری‌های دوجانبه‌ای را از پیش تنظیم کرد و در ملاقات آنلاین، مورد بحث و گفت‌وگو گذاشت و در آینده به امضا رساند.

وی آمادگی موزه ملی تاریخ بلاروس برای همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله برگزاری نمایشگاه، انجام تحقیقات علمی و حتی تبادل مقالات علمی با ایران را اعلام کرد و اضافه کرد: استادان و محققان ایرانی می‌توانند مقالات خود را در بلاروس به چاپ برسانند و با موافقت طرف ایرانی برای محققین بلاروسی نیز این امکان فراهم شود.

او همچنین تأکید کرد: در آغاز شیوع ویروس کرونا، موزه ملی تاریخ بلاروس دوران سختی را پشت سر گذاشت ولی در حال حاضر درهای موزه به روی بازدیدکنندگان باز است. موزه در دوران شیوع ویروس به انتشار کتاب، برگزاری گشت‌های موزه‌ای به‌صورت آنلاین و اجرای طرح موزه سه‌بعدی پرداخت.

ساپتکو افزود: بسیار علاقه‌مندیم تا بتوانیم همکاری‌های گسترده در زمینه‌های مختلف فرهنگی با ایران نیز داشته باشیم، زیرا فرهنگ و تاریخ دو کشور ایران و بلاروس، از ذخایر فراوانی برای برپایی نمایشگاه برخوردار است.

وی به اختصاص بخش ویژه‌ای به دوران اسلامی در موزه ملی تاریخ بلاروس اشاره کرد و گفت: این بخش شامل کتاب‌ها و هنرهای تجسمی مرتبط با اسلام است. بخش دیگر نیز به ادیان مختلف در بلاروس اختصاص دارد و در آن آثاری از فرهنگ اسلامی، مسیحیت و یهودیت به نمایش درآمده‌اند.

او افزود: یکی از آثار نفیس موجود در بخش آثار اسلامی، قرآن نفیسی است که از سوی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در زمان سفر وی به مینسک در زمان افتتاح مسجد بزرگ اهل سنت در این شهر، به موزه اهدا شده است.

نگاهی به موزه ملی تاریخ جمهوری بلاروس

موزه ملی تاریخ جمهوری بلاروس یکی از موزه‌های پیشرو در این کشور است. در این موزه بیش از ۴۸۰ هزار اثر موجود است که در بیش از ۵۸ مجموعه نگهداری می‌شوند. ساختار موزه شامل پنج شعبه است: خانه – موزه، موزه تاریخ تئاتر و موسیقی، موزه تاریخ سینمای بلاروس، موزه مدرن دولتمندی (ساختار دولتی) بلاروس، موزه طبیعت و بوم‌شناسی. هر یک از شعب دارای نمایشگاه دائمی، سالن‌های نمایش و برنامه‌های فرهنگی و آموزشی هستند. پس از اعلام استقلال جمهوری بلاروس در سال ۱۹۹۲ این موزه به نام موزه ملی تاریخ و فرهنگ بلاروس نام گذاری شد و در سال ۲۰۰۹ نام فعلی بدان اختصاص داده شد.

این موزه اولین کنفرانس کشورشناسی ملی را ترتیب داد که بیش از ۲۵۰ شرکت کننده از میان استادان دانشگاهی، کارمندان موزه‌ها، کتابداران، استادان مؤسسات آموزش عالی، متوسطه، ابتدایی و تکمیلی و کلکسیونرها در آن حضور داشتند.

این موزه یکی از بنیانگذاران برنامه بین‌المللی «دیپلماسی فرهنگی» با موضوع «شهروندان مسکو در بلاروس، بلاروسی‌ها در مسکو» بود. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نمایشگاه‌هایی در کشورهای عمان، فرانسه، اسلواکی، ارمنستان، لتونی و روسیه در حوزه‌های مختلف فرهنگی توسط این موزه برگزار شد. همچنین در سال ۲۰۱۹، این موزه کنفرانس علمی بین‌المللی در حوزه باستان‌شناسی بلاروس و مناطق همجوار را ترتیب داد.

در بخش دیگر موزه آثاری مربوط به صنعت چاپ و مؤسس چاپ در بلاروس، فرانتسیس اسکارینا به نمایش گذاشته شده است. از دیگر آثار می‌توان به کمربندهای معروف اسلوتسکی با قدمتی ۶۰۰ ساله که به ایرانیان منتسب است، لباس‌هایی از مناطق مختلف بلاروس و آثار مختلف هنری مسیحی از شهر پولتسک، اشاره کرد.

منبع:ایلنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *