کردستان

اتصال راه‌آهن کردستان به شبکه سراسری زمینه‌ساز توسعه گردشگری

به گفته معاون عمرانی استاندار کردستان ، اتصال راه آهن استان به شبکه سراسری کشور سهم قابل توجهی از بار ترافیکی جاده‌ها را کم خواهد کرد.

صبح امروز چهارشنبه (15 مردادماه) معاون سیاسی انتظامی و معاون عمرانی استانداری کردستان و نماینده احزاب کشور طی بازدیدی از تعدادی از پروژه‌های شهر سنندج دیدن کردند.

شهرام ملکی در جریان بازدید از پروژه راه‌آهن همدان به سنندج اظهار کرد: طول مسیر ریلی حدود ۴۲۰ کیلومتر تعریف شده که طول مسیر همدان به سنندج ۱۵۰ کیلومتر بوده که ۹۱ کیلومتر آن در محدوده استان کردستان قرار دارد.

وی افزود: با اجرای این راه آهن استان کردستان به شبکه سراسری کشور متصل می‌شود و سهم قابل توجهی از بار ترافیکی جاده‌ها را کم خواهد کرد و زمینه‌ساز توسعه گردشگری و حفظ محیط زیست و اشتعالزایی می‌شود.

معاون عمرانی استانداری کردستان با اشاره به اینکه شرکت ساخت و توسعه پروژه‌های زیربنایی کشور اجرای این پروژه را برعهده دارد تصریح کرد: حدود ۲۰ دهنه پل با ۶۴ درصد پیشرفت وجود داشته و ۲۹ تقاطع با جاده وجود دارد و در کل این مسیر به سه قطعه تقسیم شده که قطعه دوم ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی و قطعه سوم با ۳۰ کیلومتر طول، در حوزه زیرسازی، ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی عنوان کرد: ۷ ایستگاه در این مسیر وجود دارد که ایستگاه بهار اولین و ایستگاه سنندج نیز انتهای مسیر است.

ملکی ادامه داد: طی سال ۹۷ و ۹۸ با رایزنی‌های بسیار استاندار با مسئولان کشوری از ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و برای امسال نیز حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص اعتبار خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: درحوزه روسازی شرکت سی بی جی مجری طرح است و در ایستگاه تشکیلاتی سنندج حدود ۱۱ کیلومتر ریل گذاری شده است.

معاون عمرانی استانداری کردستان با اشاره به رایزنی استاندار با رئیس جمهور و مسئولان کشوری اعلام کرد: رساندن مسیر ریلی به اقلیم کردستان و در نهایت بندرلازقیه و آب‌های آزاد یکی دیگر از مطالبات مردم کردستان است.

وی در پایان یادآور شد: مطالعاتی در خصوص قطعه چهارم صورت خواهد گرفت که ریل قطار به محدوده شهری برسد که در حال حاضر ایجاد ایستگاه آن تصویب و امیدواریم اعتبارات این قطعه از ردیف بودجه حذف نشود.

 معاون عمرانی استانداری کردستان همچنین در حاشیه بازدید از پروژه تعریض گردنه صلوات آباد اظهار کرد: با توجه به وضعیت اعتباری کشور و محدودیت‌های موجود خوشبختانه این پروژه با تلاش و اهتمام استاندار و مسئولان استان درحال اتمام است.

وی افزود: تعریض گردنه صلوات آباد یکی از پروژه‌های مهم استان است که از همدان تا سنندج ۱۷۰ کیلومتر بوده و در حال حاضر تنها جاده‌ای است که در این مسیر ۴ خطی نیست.

معاون عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه این پروژه در سال ۹۵ با برآورد ۶۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شد؛ عنوان کرد: در ابتدا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون به این پروژه تخصیص یافت.

وی ادامه داد: این مسیر به سه قطعه ۶ کیلومتری، ۹ کیلومتری و ۵ کیلومتری تقسیم شده که مجری آن جهاد نصر کردستان، کرمانشاه و یک شرکت بومی راه‌سازی است.

ملکی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۱۱ کیلومتر از مسیر ۲۱ کیلومتری گردنه صلوات آباد به بهره‌برداری رسیده که تا پایان مهر به ۱۸ کیلومتر خواهد رسید.

وی یادآور شد: از ۶۰ میلیارد تومان برآورد اولیه تاکنون ۵۷ میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشتیم که برای اتمام پروژه نیز حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون عمرانی استاندار بیان کرد که حدود ۲ کیلومتر از این مسیر نیز به دلیل قوس و شرایط خاص آن جهت احداث تونل در نظر گرفته شده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *