استانبول

پنج جاذبه گردشگری استانبول را بشناسید

جاذبه‌های گردشگری استانبول آنقدر زیاد هستند که شما را در سفر به این شهر دیدنی و تاریخی، مسحور می‌کنند.

زمانی که سفر به استانبول را در برنامه گردشگری خود قرار می‌دهید، می‌توانید مطمئن باشید که قرار است از بخشی از تاریخ ترکیه بازدید کنید.

استانبول شهر کاخ‌ها و بناهایی یادگار از امپراطور روم شرقی و بعد از آن، دوران عثمانی است که در فیلم‌ها و سریال‌های ترکیه بارها دیده‌ شده است؛ بنابراین بلیط هواپیما استانبول را و یا چارتر استانبول بخرید و در اولین فرصت به راه بیفتید تا به دیدن مکان‌هایی بروید که در فیلم‌ها آنها را دیده‌اید.

مسجد ایا صوفیه

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول مسجد ایا صوفیه است. این مسجد به مدت هزار سال کلیسای امپراتوری روم شرقی بوده و در بخش اروپایی استانبول قرار دارد.

ایا صوفیه سپس در قرن پانزدهم توسط معمار عثمانی، سینان تبدیل به این مسجد زیبا و دیدنی شده است. به مسجدی باشکوه در میان جاذبه‌های گردشگری استانبول تبدیل‌ شده است.

این کلیسا از شاهکاری معماری دورۀ بیزانس بوده که در سال ۵۳۲ میلادی، به دستور همسر امپراتور ژوستی‌نین یکم، به عنوان یک کلیسا ساخته شد. برای ساخت این کلیسا بهترین مواد و مصالح از سراسر امپراتوری به استانبول برده شده است.

در سال ۱۴۵۳ میلادی، هنگامی که استانبول به تصرف ترکان عثمانی درآمد، کلیسا تبدیل به مسجد شد. ایا صوفیه دارای ۱۰۷ ستون و ۹ در است. بزرگ‌ترین در دارای چارچوب برنزی و قاب مرمر است و در وسط ساختمان قرار دارد. ساختمان ایا صوفیه آجری است که روی آن سنگ مرمر قرار دارد.

بر بخش‌هایی از دیوارهای این مسجد موزاییک‌های بیزانسی بسیار زیبا وجود دارد که با ظرافت بسیار، تابلوهایی از نقاشی‌های مذهبی هستند.

زیبایی این مسجد توسط آتاتورک بار دیگر آشکار شد. او این جاذبۀ زیبای گردشگری استانبول را به موزه تبدیل نمود.

استانبول

مسجد سلطان احمد

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استانبول مسجد سلطان احمد است. این مسجد که در نزدیکی ایا صوفیه قرار دارد، به دلیل این که با کاشی‌های آبی تزئین شده است، به مسجد آبی نیز معروف است؛ بنابراین زمانی که شما برای سفر به استانبول برنامه‌ریزی کردید، می‌توانید بازدید از مسجد سلطان احمد و ایا صوفیه را با هم در یک روز انجام دهید.

مسجد سلطان احمد ۴۰۰ سال عمر دارد و از آن جهت درست مقابل ایا صوفیه ساخته شده که ثابت کند معماری اسلامی چیزی کم از معماری مسیحی ندارد.

البته گنبدهای مسجد سلطان احمد قادر به رقابت به مسجد ایا صوفیه نیستند و به طور کلی ساختمان مسجد از ایا صوفیه کوچک‌تر است. مسجد سلطان احمد به تقلید از مسجد الحرام دارای شش مناره است. دورتادور بخش پایینی صحن مسجد با کاشی‌ها و سرامیک‌های دست‌ساز احاطه شده است.

در بخش بالایی نقاشی‌هایی دیده می‌شود و پنجره‌های شیشه‌ای برای هدایت نور به صحن مسجد وجود دارد. یادتان باشد که لباس خانم‌ها برای رفتن به داخل این مسجد باید پوشیده باشد.

آب انبار باسیلیکا

یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول آب انبار باسیلیکا است که فضایی عجیب با نورپردازی‌هایی خاص دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این آب انبار در فیلم‌ دوزخ با بازی تام هنکس، محل درگیری او با دشمنانش بوده است.

این آب انبار دارای حدود ۳۰۰ ستون است. هر کدام از این ستون‌ها دارای سرستون‌های خاصی هستند. به عنوان مثال دو سرستون از این سرستون‌ها، سردیس مدوسا را بر خود دارند. مدوسا اسطوره‌ای یونانی است که موهایش از جنس مار بود و به هر کس که خیره می‌شد، تبدیل به سنگ می‌شد.

آب انبار باسیلیکا نیز به دستور ژوستی‌نین اول ساخته شده و شما برای رفتن به آن، باید ۵۲ پله به زیرزمین بروید. این آب انبار با ستون‌های فراوان و عمر ۱۵۰۰ ساله‌اش، به قصر وارونه نیز مشهور است.

بعد از اتمام پاندمی کرونا، شما می‌توانید با خرید چارتر استانبول، به این شهر تاریخی بروید و از این آب انبار زیبا دیدن کنید. هم‌چنین اگر فیلم دوزخ را دیده باشید، خودتان را در حس و حال یک فیلم بسیار زیبا قرار دهید.

کاخ توپکاپی

مگر می‌شود به استانبول رفت و بازدید از یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول را فراموش کرد؟ کاخ توپکاپی یا توپ‌قاپی قصر معروف امپراتوری عثمانی بود که در قرن پانزدهم میلادی ساخته شده است.

این کاخ روی یک ‌شبه جزیره کوچک قرار دارد و اطراف آن را آب فرا گرفته است؛ بنابراین از بسیاری از بخش‌های کاخ به ویژه ایوان‌های اصلی دریا دیده می‌شود که منظرۀ زیبایی برای پادشاهان عثمانی ایجاد می‌کرده است.

شما می‌توانید با رفتن به این کاخ، شاهد چشم‌انداز زیبای آن به تنگۀ بسفر باشید و دنیا را از چشم سلاطین عثمانی و اهل حرمسرای آنها ببینید. این کاخ که به موزه تبدیل‌ شده است، بخش‌های زیادی دارد.

شما می‌توانید بر در و دیوار آن اشعار فارسی را بر کاشی‌ها و درها ببینید. در بخش نمایشگاه اسلامی کاخ لباس پیامبر اسلام، شمشیرهای مختلف او، دندان، مو و کفش او دیده می‌شوند.

هم‌چنین در بخش‌های دیگر کاخ، شما می‌توانید آشپزخانه، حرمسرا، دروازه‌ها و سایر نمایشگاه‌های کاخ دیدن کنید و یا در حیاط آن قدم بزنید و حس و حال یک پادشاه عثمانی را درک کنید.

می‌گویند این کاخ بزرگ‌ترین کاخ جهان است و شبیه به یک شهر در دل شهر استانبول است. توپ کاپی در نزدیکی آب انبار باسیلیکا است و شما می‌توانید در هنگام خرید بلیط هواپیمای استانبول و برنامه‌ریزی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری استانبول، در یک روز از این دو بنای تاریخی بازدید کنید.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *