ترکیه

کارناوالی از طعم و مزه در فرهنگ غذایی ترکیه

ترکیه کشوری اوراسیایی است که  در زمره کشورهایی با آب و هوای معتدل بوده و در مجاورت دریاهایی چون دریای سیاه، مدیترانه، اژه و مرمره قرار دارد. ترک‌ها از ابتداء تاریخ توجه ویژه‌ای به تغذیه داشته‌اند و حکمرانان ترک، یکی از اصول فرمانروایی خود را تعهد به تأمین خوراک و پوشاک مردمان  می‌دانسته‌اند.

فرهنگ آشپزی ترک یکی از مهمترین فرهنگ‌های آشپزی جهان بوده و دارای ویژگی‌های منحصر به‌فرد و ریشه‌دار آشپزی بومی این منطقه است. فرهنگ آشپزی ترک تحت تأثیر مجموعه فرهنگ‌های آناتولی، سلجوقی و عثمانی از گذشته تا امروز توسعه‌ یافته و به یکی از مهمترین فرهنگ‌های آشپزی جهان تبدیل شده است.

اسلام با ورودش به ترکیه فرهنگ غذایی ترک‌ها را دچار دگرگونی کرد و روش‌ها و سنت‌های بسیاری به آن اضافه شد. گفتنی است که پس از ورود اسلام دین در فرهنگ خوردن و آشامیدن به شکل بارزی اهمیت پیدا کرد، برای مثال گوشت خوک که در قرآن خوردن آن ممنوع شده است در فرهنگ غذایی ترک جایی ندارد.

همچنین پس از اسلام، تأثیر فرهنگ غذایی عرب بر فرهنگ غذایی ترک، به ویژه در جنوب شرق آناتولی به شکل محسوسی افزایش پیدا کرده است. در دوره عثمانی، وسعت بسیار زیاد امپراطوری و در نتیجه امکان تعامل با فرهنگ‌های گوناگون منجر به توسعه فرهنگ غذایی ترکیه شد. از آنجایی که در دوره عثمانی آشپزخانه یکی از مهمترین بخش‌های دربار بود برای اشراف و پادشاه حضور در کنار سفره یک فعالیت اجتماعی مهم به حساب می‌آمد به همین دلیل آشپزخانه محل تلاش و تکاپوی مداوم برای به وجود آوردن بهترین طعم‌ها و متنوع‌ترین غذاها بوده است.

در نهایت می‌توان گفت فرهنگ غذای ترکی مجموعه‌ای از فرآورده‌های گوشتی و لبنی کوچ‌کرده‌های آسیای میانه، غلات بین‌النهرین، سبزیجات و میوه‌های مدیترانه‌ای و ادویه‌جان آسیای جنوبی را شامل می‌شود.

از غذاهای محبوب ترک‌ها می‌توان به «شیش کباب» اشاره کرد که از گوشت تازه بره به همراه ادویه‌جات مخصوص تهیه می‌شود و شباهت زیادی به کباب کوبیده ایرانی که با نان سرو می‌شود، دارد. تکه‌های گوشت در این غذا به صورت مربعی شکل روی سیخ زده می‌شود. نام این کباب شبیه به کلمه شیشلیک است که هر دو از کلمه ترکی شیش به معنای سیخ گرفته شده است.

غذای بعدی که علاقه‌مندان زیادی دارد و گردشگران هنگام سفر به ترکیه حتما آن را امتحان خواهند کرد «مانتی» است. مانتی غذای محلی آنتالیای ترکیه است که طرفداران بسیاری دارد. این غذا با گوشت چرخ‌کرده بره که لای خمیری مخصوص پیچیده شده تهیه می‌شود که در کنار آن می‌توان ماست و سیر نیز سرو کرد.

از دیگر غذاهای محبوب ترکیه که در کشورهای زیادی از جمله ایران نیز مورد اقبال مردم قرار گرفته است می‌توان به «پیده» اشاره کرد. این غذا به لحاظ مزه شبیه به پیتزای گوشت و سبزیجات است و در آنتالیا بیشتر به عنوان عصرانه سرو می‌شود.

ترکیه کشوری از غذاهای متفاوت است که همین تنوع غذا موجب شده که گردشگران زیادی وارد ترکیه مخصوصا آنتالیا شوند. «ایمام بایلدی» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه است که با بادمجان پخته می‌شود و به‌عنوان اصیل‌ترین غذا در ترکیه شناخته می‌شود.

یکی از غذاهای مورد توجه در ترکیه «کوفته خام» است که به عنوان با اصالت‌ترین غذا در شهر آنتالیا نیز شهرت دارد و گفته می‌شود قدمت طبخ این غذا به دوران عثمانی باز می‌گردد. این غذا با گوشت خام و بلغور طبخ می‌شود و به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین پیش‌ غذاها در ترکیه شناخته می‌شود و به همراه گردو، فندق و سیب‌زمینی نیز سرو می‌شود.

در کنار کوفته خام اما غذای «ایچلی کوفته» نیز از غذاهای پرطرفدار ترکیه است که مسافران و گردشگران برای امتحان آن ذوق دارند. ترکیب گوشت چرخ‌کرده، جعفری، پیاز، بلغور، سیب‌زمینی و تخم مرغ طعمی فوق‌العاده‌ در این کوفته ایجاد کرده که فراموش‌ نشدنی است.

«لاهماجون» از دیگر غذاهای ترکی است که در ترکیه به عنوان نوعی پیتزا سرو می‌شود اما هیچ شباهتی به پیتزاهای ایتالیایی ندارد. لاهماجون پیتزایی ترکی است که نانی نازک و گرد دارد. ریشه اسم این غذا به زبان عربی باز می‌گردد که «لحم عجین» به معنای گوشت و خمیر است. ترکیب گوشت چرخ‌کرده با فلفل دلمه و پیاز که روی نان ریخته شده موجب می‌شود علاقه‌مندان به غذا طعمی کاملا جدید و متفاوت را در بین غذاهای ترکی تجربه کنند.

بادمجان محبوب‌ترین سیفی‌جات در ترکیه محسوب می‌شود و تنوع غذای بالایی  دارد. «هونکار بیندی» نیز یکی از غذاهای خوشمزه است که علاقه‌مندان به غذا و گردشگران می‌توانند طعم متفاوتی از بادمجان را تجربه کنند. در این غذا بادمجان را به صورت پوره در می‌آورند و روی آن گوشت‌های تکه‌تکه شده می‌ریزند و با ادویه‌جات مخصوص این غذا را خوش‌طعم می‌کنند.

«یاپراک سارما» یا دلمه برگ از غذایی که مخصوص کشور ترکیه است که با برگ مو پخته می‌شود و داخل آن‌ را با گوشت چرخ‌کرده، دانه کاج و کشمش پر کرده و به ‌صورت لوله‌ای طبخ می‌کنند. در ترکی استانبولی به برگ یاپراک می‌گویند و سارماسی به معنی پیچیده ‌شدن است. در واقع این غذا همان دلمه برگ مو ایرانی‌هاست.

می‌توان گفت شیرینی‌های ترکی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها در دنیا هستند که و علاقه‌مندان و گردشگران در زمان سفر به این کشور بدون لذت چشیدن آنها ترکیه را ترک نخواهند کرد. یکی از این شیرینی‌ها و دسرهای محبوب «باقلوای ترکی» است. این شرینی از چند لایه خمیر درست شده و روی آن شهدی غلیظ ریخته می‌شود. طعم این شیرینی از فندق، بادام، گردو یا پسته بوده که در بین لایه‌ها قرار دارند. این دسر بسیار طرفدار داشته و به عنوان میان وعده یا دسر بعد از غذا سرو می‌شود.

«کونفه» از دیگر دسرهای ترکی است که در واقع ترکیب دلپذیری از یک لایه رشته‌ای و برشته شیرینی به همراه پنیر آب شده است که همراه هم پخته می‌شوند و البته در نهایت روی آن شیره‌ای غلیظ ریخته و در نهایت با پوست پسته تزئین می‌شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *