کرمانشاه

احتمال تاخیر در برگزاری رویداد گردشگری کرمانشاه ۲۰۲۰

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: ارزیابان یونسکو برای بازدید از منظر فرهنگی تاریخی اورامانات به کرمانشاه سفر خواهند کرد.

امید قادری در نشستی خبری که امروز (۳۰ مرداد) برگزارشد، به تشریح آخرین روند پرونده ثبت جهانی اورامانات پرداخت و اظهار کرد: سال گذشته پیش نویس این پرونده را تهیه و به یونسکو ارسال کردیم که خوشبختانه پس از مطالعه پرونده اعلام کردند که منظر فرهنگی تاریخی اورامانات قابلیت ثبت جهانی شدن را دارد.

وی تصریح کرد: در گام بعدی برای ثبت جهانی این پرونده انتظار می رفت که اوایل امسال کارشناسان ارزیاب یونسکو برای بازدید منطقه به کرمانشاه سفر کنند که متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا به تاخیر افتاد.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه اضافه کرد: پیگیری های زیادی انجام دادیم تا کارشناسان یونسکو زودتر به کرمانشاه بیایند و روند ثبت جهانی پرونده سرعت بگیرد، برای همین قول شهریور را گرفته ایم که ارزیابی از کشور مصر سفری به منطقه اورامانات داشته باشد.

وی گفت: در این سفر موانع و نواقصی که پیش پای ثبت جهانی شدن اورامانات وجود دارد اعلام خواهد شد و ما نیز برای رفع این موانع وارد عمل می شویم. البته این عملیات اعتباراتی نیاز دارد که استان قول تامین آن را داده است.

کرمانشاه ۲۰۲۰ به تاخیر می‌افتد؟

قادری در ادامه درخصوص آخرین برنامه ریزی ها برای  برگزاری رویداد بین‌المللی کرمانشاه ۲۰۲۰ هم گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در تلاشیم که این رویداد بین المللی را با یکسال تاخیر برگزار کنیم.

وی افزود: استاندار کرمانشاه از وزارت میراث فرهنگی خواسته تا این رویداد به واسطه شیوع بیماری کرونا کنسل نشود، بلکه آن را به تاخیر بیندازند.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه یادآورشد: با تاخیر در برگزاری این رویداد باید عنوان دیگری برای آن انتخاب کنیم که شورای سیاست گذاری کرمانشاه ۲۰۲۰ بزودی درباره آن تصمیم گیری می‌کنند.

جشنواره بین المللی چوب در کرمانشاه برگزار می‌شود

وی در ادامه از تدارک برگزاری جشنواره بین‌المللی چوب به میزبانی کرمانشاه خبرداد و اعلام کرد: باتوجه به وجود هنرمندان مطرحی که در این رشته داریم، مجوز برگزاری جشنواره بین المللی چوب را از یونسکو گرفته‌ایم.

قادری افزود: این جشنواره طی روزهای ۱۷ تا ۲۰ شهریور در کرمانشاه برگزار خواهد شد و اثر برگزیده جشنواره هم طی مزایده‌ای برای حمایت از صنایع دستی به فروش خواهد رفت.

دالاهو شهر ملی تنبور شد

وی در ادامه به آخرین وضعیت پرونده ثبت دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور هم اشاره کرد و گفت: داوری این پرونده سال گذشته انجام شد و شورای ثبت آثار  وزارت میراث فرهنگی بصورت مشروط موافقت خود را برای ثبت ملی شدن این شهر اعلام کردند تا زمانی که نواقص را برطرف کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه تاکید کرد: باهمکاری مسئولین استانی و شهرستان دالاهو، پرونده ثبت ملی این شهر با رفع نواقص و ایجاد زیرساخت های لازم اوایل امسال تکمیل و به وزارتخانه ارسال شد و هفته قبل هم داوری آن انجام گرفت که خوشبختانه با ثبت ملی شدن آن موافقت شد و منتظر ابلاغ رسمی آن به استان هستیم.

وی گام بعدی را ثبت جهانی تنبور به نام کرمانشاه دانست و اعلام کرد: تاکنون چند کشور از جمله ایران  درخواست ثبت تنبور به نام خود را داده اند و یونسکو هم پیشنهاد داده که بصورت مشترک ثبت جهانی شود، اما ما این را نپذیرفته ایم و نامه ای اعتراضی در این رابطه به یونسکو داشته ایم، چراکه خاستگاه تنبور کرمانشاه است و باید به نام این استان ثبت جهانی شود.

اضافه شدن ۱۴۰ تخت به ظرفیت اقامتی استان

وی همچنین به شیوع بیماری کرونا و تاثیرات آن در حوزه های صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم تا در چنین بحرانی که دامن حوزه های صنایع دستی و گردشگری را گرفته، تمرکز خود را روی تقویت و تکمیل زیرساخت ها قرار دهیم و خوشبختانه کارهای خوبی نیز طی این مدت صورت گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ارائه گزارشی از عملکرد حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان پرداخت و گفت: سال گذشته در حوزه راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی در استان رشدی ۲۲۰ درصدی داشتیم و تعداد اقامتگاه های استان را به عدد ۵۵ رساندیم. البته بنا داریم تا این تعداد را تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۰۰ واحد افزایش دهیم.

وی در ادامه بااشاره به اضافه شدن ۱۴۰ تحت اقامتی به مراکز اقامتی استان طی پنج ماهه امسال، یادآورشد: سال گذشته حدود ۱۹۲ درصد رشد تعداد تخت های اقامتی را داشتیم.

وی راه اندازی پنج آموزشگاه گردشگری، ایجاد بیش از ۶۶۰۰ شغل، راه اندازی هشت موزه، افزایش ۱۹۶۰ درصدی تقاضای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، صدور سه هزار و ۲۲۵ مجوز کارگاهی، انفرادی و کارت شناسایی صنایع دستی، اخذ ۱۷ نشان ملی صنایع دستی توسط هنرمندان استان، استاندارد سازی تعدادی از کارگاه های چاقو سازی کرندغرب برای اولین بار در کشور، برقراری بیمه ۱۲۰۰ هنرمند صنعتگر، احیاء رشته های نمدمالی، ارغوان بافی و موج بافی به عنوان رشته های درحال منسوخ، انجام ۶۵ مورد پروژه مرمت آثار و بناهای تاریخی و تصویب ۱۳۳ مورد تعیین حریم آثار تاریخی را از دیگر اقدامات انجام گرفته میراث فرهنگی استان طی سال گذشته اعلام کرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *