سفر

سفر های باقاعده در ایام کرونایی تا بازدید مدیرکل آژانس از موزه ملی

اعلام وزیر میراث فرهنگی مبنی بر اینکه منظورش از سفر در ایام شیوع کرونا هر سفری نیست، بلکه سفر با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی است و بازدید مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی از موزه ملی ایران را می‌توان مهمترین اخبار حوزه گردشگری عنوان کرد.

در حالی که ستاد ملی مقابله با کرونا مردم را از سفر رفتن بر حذر می داشت علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی وگردشگری مردم را به سفر رفتن ترغیب می کند. البته بعد از چند روز وزیر میراث فرهنگی توضیح داد منظورش از سفر، سفرهای زیاد و خارج از قاعده نیست. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مردم را به سفرهای که در قالب تورهای گردشگری مورد تایید این وزارتخانه است، ترغیب می‌کند. وزیر میراث فرهنگی بارها در طول هفته جاری تاکید می کند تمام برنامه در حوزه گردشگری و سفر با تایید وزارت بهداشت است.

تحریک مردم به سفر؟

مونسان در جلسه شورای معاونان و مدیران استانی بیان کرد: در سطح ملی این موضوع مطرح است که سفر موجب تشدید کرونا می‌شود، در صورتی که رعایت نکردن فاصله اجتماعی، ازدحام و استفاده نکردن از ماسک عوامل مهم تری برای شیوع کروناست و سفر تأثیر کمتری نسبت به این موارد دارد.

او با اشاره به ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری در خصوص صدمه به صنعت گردشگری افزود: در صورت ادامه این روند، صنعت گردشگری صدمه زیادی متحمل خواهد شد.

جلسه با نهاوندیان برای تسهیلات ویژه گردشگری و صنایع‌دستی

در ادامه ولی تیموری معاون گردشگری در خصوص امهال وام‌ها تا پایان سال بیان کرد: کلیات حمایت ویژه از صنعت گردشگری و صنایع‌دستی در صورت‌جلسه ستاد اقتصادی درج و صحبتی درباره محل تأمین بودجه مطرح شده است. در جلسه  با دکتر محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری که بسیار حیاتی است نتیجه نهایی حاصل خواهد شد.

او با تأکید بر اینکه در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه‌ای در خصوص لغو سفر وجود ندارد توضیح داد: با توجه به اینکه تنها یک ماه برای انجام سفر فرصت باقی مانده است مدیران کل استانی باید در جلسات استان از انجام سفر دفاع و با اتخاذ تصمیمات درست و تشدید نظارت‌ها به انجام سفر کمک کنند.

بازدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از موزه ملی ایران

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه سفر دیپلماتیک خود به تهران به همراه بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی، هیئت همراه و با حضور امید کمالوند معاون اجرایی موزه ملی و فیروزه سپیدنامه رئیس موزه ایران باستان از موزه ملی ایران بازدید کرد.
گروسی طی این دیدار و بازدید از موزه ایران باستان، با بخشی از سیر تاریخ و تمدن هزاران‌ساله ایران آشنا شد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آثار مختلفی از جمله سفال پویانمایی شهر سوخته، آثار جیرفت، شوش، تالار هخامنشی، تندیس بزرگ‌زاده اشکانی و مرد نمکی دیدن کرد.

بر اساس اعلام موزه ملی ایران، در پایان مولاژی از منشور کوروش؛ به رسم یادبود به رافائل گروسی تقدیم شد که ترجمه محتوای آن وی را تحت تاثیر قرار داد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به رسم یادبود در دفتر موزه ایران باستان نوشت: «فرصت بازدید از این موزه منحصر به فرد و آشنایی با تاریخ طولانی تمدن کهن ایران باعث افتخار من است».

شیوع بیماری کرونا به گردشگری کشور ضربه زد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به جایگاه صنعت گردشگری در ایران، گفت: شیوع ویروس کرونا به گردشگری کشور ضربه سنگینی وارد آورد.

مونسان با اشاره به جایگاه صنعت گردشگری در کشور، افزود: این صنعت جایگاه خود را پیدا کرده بود که با شیوع کرونا دچار افت در این زمینه شدیم.

مونسان با اشاره به اینکه صنعت گردشگری در دنیا یکی از صنایع پر رونق تا قبل از کرونا بود، اظهار کرد: روند رشد این صنعت نسبت به سایر بخش ها و صنایع بالاتر بود؛ گردشگری در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۱.۷ میلیارد دلار سهم جی دی پی را به خود اختصاص داد؛ لذا روند رو به رشد قابل ملاحظه‌ای را طی کردیم.

او با بیان اینکه در سال ۲۰۱۹ سازمان جهانی ما را به لحاظ سرعت رشد گردشگر خارجی در دنیا معرفی کرد، افزود: صنعت گردشگری در کشور جایگاه خود را پیدا کرده بود که با موضوع کرونا مواجه شدیم و این موضوع باعث افت شدید گردشگری در دنیا و به تبع آن در کشور ما شد؛ در سه ماهه سال نخست گذشته حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی داشتیم که امسال این تعداد به عدد ۷۴ نفر رسیده که تقریباً به صفر نزدیک شده است.

سازه‌های آبی دوران هخامنشیان، میراث گران‌بهای نیاکان

روح الله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی گفت: سازه‌های آبی و بناهای مرتبط با آن در تخت جمشید از نقطه نظر تکنولوژی ساخت و مهندسی سازه‌های آبی مربوط به دوران هخامنشی، از ویژگی‌های کم نظیر این منطقه باستانی است.
به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وی در ادامه ضمن بازدید از دشت و محوطه باستانی پاسارگاد، فعالیت‌های باستان شناسی انجام شده در خصوص فعالیت های حفاظت و مرمت انجام شده و جاری، این اقدامات را مطلوب و قابل اهمیت دانست.

صیانت از آثار تاریخی از اصلی ترین وظایف است

محمد نصیری، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان پاسارگاد و مدیر داخلی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد نیز در خصوص فعالیت آتی این مجموعه ها تصریح کرد: با توجه به این که اصلی‌ترین وظیفه و رسالت مجموعه میراث‌فرهنگی، صیانت و حفاظت از آثار و محوطه های تاریخی است؛ در حال حاضر چندین پروژه در حوزه حفاظت و مرمت و ساماندهی در زمینه آثار و محوطه جهانی پاسارگاد در حال انجام است.

شناسایی و معرفی نقوش اصیل قلمزنی و مقایسه با آثار ساسانی و هخامنشی

سید عبدالمجید شریف‌زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی گفت: پروژه شناسایی و معرفی نقوش اصیل قلمزنی شیراز و مقایسه تطبیقی با آثار ساسانیان و هخامنشیان انجام شده است.

شریف‌زاده  با اعلام این خبر گفت: اگرچه هنر قلمزنی به طور کلی، هنری زنده ست؛ به واقع حیات این هنر صنعت، تنها در شهر اصفهان ادامه دارد و شعله آن در شهر شیراز که زمانی دارای قلمزنان بسیار و قلمزنی های چشم نواز به‌خصوص روی نقره بوده، امروزه رو به خاموشی است.
شریف زاده با بیان اینکه هنر قلمزنی شیراز آنچنان جایگاه رفیع و مستحکمی داشته که بخشی از توصیفات جهانگردان را به خود اختصاص داده تصریح کرد: قلمزنی شیراز، از عیار نمودن فلز تا نقوش آن از آثار پیشینیان الهام گرفته و نمونه  خاصی از نقوش که به نام «قلم جمشیدی» شهرت دارد، از نقش برجسته های هخامنشیان ملهم بوده و در بخش گیاهان از زرینه ها و سیمینه های عصر ساسانی الگوبرداری شده است.
وی خاطرنشان کرد: البته در قرون حاضر به جهت آنکه هنر پایه  قلمزنی، دواتگری، به کل از بین رفته است؛ نقش ها بر ظروفی می نشینند که مطابقت تام با آن ندارد لذا این گسست تصویری باعث ناهمسانی های بصری شده است.

روایت موزه ملی از میراث پزشکی ایران

موزه ملی ایران به پاس قدردانی از کادر سلامت در روزهای شیوع کرونا برخی آثار تاریخی خود را در حوزه سلامت معرفی کرد.

نخستین روز شهریورسال روز تولد حکیم فرزانه ابوعلی سینا الگوی بارز و میراث جاودان عرصه علم و سلامت در جهان است. بزرگ عالمی که با گذر قرن ها همچنان افتخار سرزمین ایران است و نامگذاری این روز ارزشمند به نام پزشک نشان از اهمیت ارج نهادن به مقام شامخ پزشکان به عنوان ضامنین سلامت جامعه است.

امسال با شیوع بیماری کرونا شاهد تعبیر زیبای عشق به انسانیت بودیم که با از خودگذشتگی و فداکاری های قهرمانان سلامت به عرصه ظهور رسید.

یافته‌های جدید در تخت‌جمشید به جهان معرفی شود

سید محمد بهشتی عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری، همکاری‌های بین‌المللی را زمینه‌ای برای معرفی پژوهش‌های تخت‌جمشید در عرصه جهانی دانست و گفت: تاثیر مهم این تعاملات، انعکاس یافته‌های علمی در منظومه‌ای جهانی است که دستاوردی ارزشمند برای میراث فرهنگی کشور به‌شمار می‌رود.

بهشتی با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از یافته‌های اخیر در آبراهه‌های تخت‌جمشید، عنوان کرد: گردشگری به‌معنای بازدید از میراث جهانی تخت جمشید، تنها بخشی از ماموریت‌های اصلی میراث فرهنگی در این حوزه است.

او سه ماموریت اصلی حوزه گردشگری را حفاظت، پژوهش و معرفی آثار دانست و بیان داشت: آنچه به‌تازگی در تخت‌جمشید یافت شده، در مسیر پژوهش در این سایت جهانی رخ داده است. تمام آنچه به گردشگران از رهگذر رویدادها و تولیدات فرهنگی تخت جمشید نمایانده می‌شود در حوزه معرفی سایت جهانی جای می‌گیرد و ثمره پژوهش است؛ بنابراین چنین یافته‌هایی باید درقالب‌های گوناگون ازجمله نمایش در موزه تخت جمشید، بروشورها و توضیحات مجموعه لحاظ شود.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه توانایی‌های پژوهشگران ایرانی در حوزه میراث فرهنگی کم نیست، ابراز داشت: اصولا دایره علم در حوزه میراث فرهنگی چندان وسیع نیست و به همین دلیل نیز کشورهای مختلف و مراکز تحقیقاتی مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنند؛ چراکه هریک در وجهی قوی هستند و توانایی‌هایی دارند.

بهشتی ادامه داد: در پژوهش‌های باستان‌شناسی، علوم جدید نیز به کار گرفته شده است و از جهت تاریخ‌گذاری و دریافت‌های دقیق علمی، برخی امکانات را در داخل کشور در اختیار داریم و بخشی از آن را نداریم و از همین رو بسندگی به توانایی های خود برای کسب نگاهی همه‌جانبه کافی نیست.

بخشنامه ضروریات سفر سلامت ویژه ایام سوگواری ابلاغ شد

ولی تیموری رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضروریات سفر ایمن و سلامت بخشنامه اجرایی ویژه تعطیلات ایام سوگواری پیش رو را به ۳۱ استان کشور ابلاغ کرد.

تیموری در متن بخشنامه ضروریات سفر در ایام سوگواری پیش رو که به استان‌های کشور ابلاغ شده است؛ آورده است: با توجه به فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) و پیش‌بینی احتمال سفر و جابجایی هموطنان عزیز برای حضور در مراسم معنوی و آیینی استان‌ها، شهرها و روستاهای کشور ضمن نظارت بر رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی در قالب سفر هوشمند و حفظ حرمت ایام حسینی(ع) و در عین حال تکریم هموطنان و مسافران، لازم است تاسیسات گردشگری و دستگاه‌های عضو ستاد اجرایی خدمات سفر استان در این ایام فعال و خدمات‌رسانی مطلوب داشته باشند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *