گردشگری

تعطیلی پنجشنبه‌ها مطالبه فعالان گردشگری در بخش تعاون

در حالی که احیاء و رونق مجدد گردشگری در دوران کرونا، به نظر دشوار و دور از انتظار می‌رسد که به اعتقاد برخی از تعاونی های استان یزد، روزنه تعطیلی پنجشنبه‌ها یک مطالبه عمومی، منطقی و کارشناسی است.

شیوع کرونا همانند سایر دنیا منجر به خسارات سنگین و بعضا جبران ناپذیری به صنعت گردشگری شده است به طوری که فعالان این صنعت نسبت به بقای خود ابراز نگرانی می‌کنند و امروز یکی از مطالبات فعالان این حوزه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پیگیری و اقدام به رفع مشکلات آن‌هاست.

این موضوع یکی از مباحث مطرح شده در نشست روز گذشته اتاق تعاون استان بود که با محوریت تعطیلی پنجشنبه ها از سوی برخی از فعالان بخش تعاون به ویژه فعالان تعاونی های گردشگری در حضور تعدادی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی عنوان شد.

«سیدجلیلی میرمحمدی میبدی» رییس مجمع نمایندگان استان یزد در این نشست ضمن استقبال از پیشنهاد برگزاری نشست مشترک پیرامون توضیحات تخصصی تعاونی‌های گردشگری و ارائه راهکارهای این حوزه، گفت: همانطور که ضرورت این جلسه احساس و با وجود کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، معتقدیم که گردشگری نیز نباید معطل کرونا بماند.

وی افزود: قرار نیست که کرونا امروز یا فردا از دنیا رخت ببندد لذا نباید منتظر بمانیم تا زمانی که این ویروس از صنعت گردشگری رخت بربست، فعالیت خود را آغاز کنیم بلکه باید حداقل به گفته‎های سازمان بهداشت جهانی مبنی بر برنامه‌ریزی در این صنعت عمل شود.

گردشگری

بسط تعطیلی پنج‌شنبه‌های تهران به تمام کشور

«احمدرضا موحد» رییس تعاونی‌های گردشگری استان در این نشست راجع به راهکارهای نجات گردشگری پیشنهاداتی ارائه کرد و با بیان این که یکی از خواسته‌های مردم از مجلس مشخصاً پیگیری تعطیلی پنج شنبه‌هاست، اظهار کرد: درخواست تعطیلی پنج‌شنبه‌ها از یک سال و نیم قبل مطرح است و انتظار داریم پنجشنبه های نیم بند کشور همانند استان تهران در دیگر استانها نیز تعطیل شود.

وی با بیان این که در این خصوص طرح کارشناسی و منطقی با توجیه و دلایل مرتبط ارائه شده است، گفت: اگر پنج شنبه‌های یزد مثل تهران تعطیل شود، قطعاً  ۳۰ درصد ضریب اشغال هتل‌های استان تکمیل خواهد شد و معتقدیم با جریان گرفتن گردشگری، سایر صنایع و مشاغل نیز رونق می‌یابند.

این مسئول با بیان که تنها در دو کشور دنیا از جمله ایران تعطیلی یک روز در هفته وجود دارد، گفت: کشورهای عربی دو روز جمعه و شنبه هفته را تعطیل هستند و دیگر نقاط دنیا نیز شنبه و یکشنبه را تعطیل رسمی کردهاند، حتی برخی کشورهای پیشرفته نیز به سمت تعطیلات سه روزه می‌روند و در عین حال راندمان کاری بالاتری را نسبت به کشور ما به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان این که توجیهاتی مانند افزوده شدن وعده ناهار یا صلاح نبودن آن برای اقتصاد کشور از سوی برخی از مسئولان درست نیست، اظهار کرد: این توجیهات را در حالی شاهد هستیم که چنین دلایلی برای تعطیلی تهران صدق نکرده است، از سوی دیگر هنوز از سوی مسئولان دولتی توجیهات درست و قانع کننده‌ای را نشنیده‌ایم در حالی که درخواست ارائه شده کاملامنطقی، کارشناسی شده و به صلاح اقتصاد کشور است.

رونق گردشگری با ایجاد اولین روزنه توسط دولت

موحد در ادامه ورود گردشگران به استان را جزو اقتصادی‌ترین بخش‌های صنعت گردشگری یزد دانست و تصریح کرد: گردشگر با هزینه‌های خود به استان یزد می‌آید و مهمترین ویژگی‌ این هزینه‌کرد، پخش شدن سرمایه در جامعه است، هرچند که با توجه به تعلق سرمایه‌ها به یک محل یا شخص مشخص، محبوب برخی ارز افراد نیست.

وی با بیان که قطعا گردشگری برای دولت از جاذبه درامد نفتی برخوردار نیست، عنوان کرد: ورود گردشگران خارجی به استان یزد طی سالهای اخیر ۱۱۰۰ درصد رشد داشته در حالی که این رویکرد برای کل کشور  صادق نبوده به طوری که استان‌هایی مانند فارس تنها ۲۱۰ درصد و اصفهان ۲۰۰ درصد رشد گردشگر خارجی داشتهاند.

موحد با گلایه از حمایت نشدن گردشگری از سوی دولت نیز تصریح کرد: دولت برای تبلیغ گردشگری هزینه‌ نکرده و صرفا هر نوع اقدام انجام شده‌ در این خصوص از سوی بخش خصوصی و فعالان این صنعت بوده است.

وی با بیان این که تعاونی گردشگری یزد، تنها تعاونی فعال گردشگری کشور است، گفت: در این برهه، یزد بیشترین تورهای اروپایی را به خود اختصاص داده و جالب است که تمام گردشگران ورودی یزد صرفا گردشگران فرهنگی، تاریخی و باستانی هستند.

وی به نقش یزد در مبارزه با اسلام هراسی و ایران هراسی به خصوص در ایام سوگواری محرم اشاره  و خاطرنشان کرد: فعالان گردشگری در دارالعباده ایران در ایام محرم، گردشگران خارجی را با اسلام ارتباط می‌دهند به طوری که حتی گردشگرانی که هیچ علاقه و انگیزه‌ای به محرم ندارند نیز به تماشا و تعمق در مکتب کربلا و عاشورا تشویق و علاقمند می کنند و این همان اقدامی است که جامعه المصطفی در خارج از مرزها انجام می دهد و فعالان گردشگری یزد در مرزهای ایران.

این مسئول به مشکلات ناشی از صنعت گردشگری در دوران کرونا هم اشاره کرد و گفت: انتظار قطعی ما از دولت این است که با ایجاد اولین روزنه، گردشگری را رونق ببخشد چرا که مردم در همه دنیا خسته شده و به تنگ آمده اند و با شروع اولین موج سفرها و بهبود وضعیت پروازها، بی‌دریغ گردشگری رونقخواهد گرفت.

موحد با بیان این که برای رونق گردشگری صرفاً نباید روی یزد متمرکز شویم، گفت: باید پتانسیل‌های اقماری را ایجاد کنیم و برای هر شهر مدل و برندی منحصر به فرهنگ و رسومات و جاذبه‌های آن شهر انتخاب کنیم تا کلیات گردشگری استان را در محلی مربوط به این استان تعبیه کنیم و علاوه بر برندسازی شهرستان‌های یزد در کشور و حتی فراتر از مرزها، زیرساختی برای فروش صنایع دستی و سایر مشاغل وابسته به این صنعت ایجاد کنیم.

گردشگری

رونق روستاگردی با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

«سید احمد میرزایی» نائب رییس اتاق تعاون استان نیز در این باره با بیان این که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها منجر به رونق گردشگری داخلی و حتی استان‌گردی می‌شود، گفت: توسعه روستایی و مهاجرت معکوس به روستاها، توسعه بومگردی‌ها و همچنین رونق اقتصادی و گردشگری شهرستان‌هایی با فاصله بیشتر از مرکز استان مانند بهاباد و خاتم و بافق استانی به استان دیگر را نیز به همراه دارد و می‌تواند در توسعه اقتصادی استان موثر باشد.

«عماد تشکری» سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم در این باره با بیان این که بسیاری از برداشت‌ها در کشور اشتباه است، گفت: تصور برخی مسائل مانند زیاد بودن تعطیلات در کشور، نادرست است و بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که تعطیلی در کشور ما از بسیاری از کشورهای دنیا نیز کمتر است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *