مشهد

تعداد گردشگران خارجی در مشهد کمتر از ۲۰۰ نفر است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر تعداد گردشگران خارجی به اندازه‌ای نیست که بتواند ایجاد نگرانی کند، به طوری که در مشهد ممکن است حتی تعداد این گردشگران به ۲۰۰ نفر هم نرسد.

یوسف بیدخوری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شرایط حضور گردشگران خارجی در مشهد در شرایط کرونایی با توجه به هشدار رئیس جمهور درباره ورود این گردشگران به شهرهای زیارتی کشور، اظهار کرد: تعداد گردشگران خارجی که وارد کشور شده‌اند، زیاد نبوده و این افراد با همان معدود پروازهایی که در خارج از کشور انجام می‌شود به کشور سفر کرده‌اند. مسأله‌ای که در صحبت‌های آقای روحانی مطرح شده‌ است، ورود بی‌حساب و کتاب گردشگران به کشور است، به طوری که شرایطی محیا شود تا ورود آن‌ها با برنامه‌ریزی خاص و از قبل تعیین شده‌ و انجام آزمایشات «PCR» صورت گیرد. به این ترتیب در حال حاضر تعداد گردشگران خارجی به اندازه‌ای نیست که بتواند ایجاد نگرانی کند و در مشهد ممکن است حتی تعداد این گردشگران به ۲۰۰ نفر هم نرسد.

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید، بدون گردشگر داخلی و همچنین عدم حضور گردشگران خارجی که در گذشته وارد مشهد می‌شدند و با توجه به مشکلات به‌وجودآمده در صنعت گردشگری و مسائلی که گریبان‌گیر دست‌اندرکاران این صنعت شده‌ است، در بلندمدت مشکلاتی برای گردشگری ایجاد خواهد شد. من با اطمینان می‌گویم که حضور گردشگر خارجی به گونه‌ای که مشکلاتی برای وضعیت سلامت مردم ایجاد کند و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وجود ندارد زیرا تعداد این گردشگران در حال حاضر زیاد نیست.

تنها ۱۹ درصد از کلیه واحدهای اقامتی بازگشایی شده در استان اشغال است 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در خصوص آمار گردشگران مشهد و درصد اشغال واحدهای اقامتی بیان کرد: از ۲۴۱ هتل موجود در استان، تنها ۵۳ هتل بازگشایی شده‌ است. از ۳۰۸ هتل‌آپارتمان‌، ۷۷ هتل‌آپارتمان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، از تعداد ۳۸۱ مهمانپذیر استان، ۸۲ مهمانپذیر فعال هستند و از تعداد ۶۵۰ خانه مسافر، ۱۵۲ واحد بازگشایی شده‌اند. همچنین از تعداد ۱۰۳ اقامتگاه بوم‌گردی نیز ۶۴ اقامتگاه فعال هستند. اشغال اتاق‌ در هتل‌ها ۲۰ درصد است و این درصد در هتل‌آپارتمان‌ها به ۲۲ درصد افزایش یافته، ضمنا اشغال مهمانپذیرها ۲۳ درصد، خانه مسافرها ۲۲ درصد، بوم‌گردی‌ها ۸ درصد بوده و در مجموع میانگین اشغال کلیه واحدهای اقامتی بازگشایی شده که حدود یک‌چهارم‌ همه واحدهای اقامتی است، ۱۹ درصد محاسبه شده‌ است.

بیدخوری اضافه کرد: خوشبختانه پس از بازگشایی این واحدهای اقامتی، پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و همچنین پروتکل‌های میراث فرهنگی به آن‌ها ابلاغ شده‌ است. در نظارت‌های دوره‌ای که انجام می‌شود، در ۶ ماهه اول سال از مجموع ۲۲۶۲ مورد بازدید که توسط میراث و اداره نظارت بر اماکن و بهداشت انجام گرفته‌، تعداد ۷۷۱ مورد تذکر و اخطار صادر شده‌ است که این تذکرها بیشتر در خصوص واحدهای اقامتی که به طور کلی نواقصی داشته‌اند، ابلاغ شده و حتما پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا نیز در نظر گرفته‌ شده‌ است. همچنین تاکنون ۱۰۶ درخواست نیز از طرف اداره نظارت بر اماکن عمومی مبنی بر پلمب داشته‌ایم.

ممنوعیت پیاده‌روی دهه آخر صفر

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی در ۶ ماهه اول سال تمام واحدهای اقامتی که بازگشایی شده‌اند، تحت کنترل ما هستند و تاکنون نیز گزارشی مبنی بر ایجاد مشکل برای زائران و گردشگران به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام نشده‌ است. در حال حاضر نیز موضوع اربعین و تعطیلات آخر صفر را پیش‌رو داریم و با توجه به مصوباتی که از طرف ستاد اجرایی خدمات سفر انجام شده‌ است، طبیعتاً پیاده‌روی ممنوع شده و پذیرش زائران در سالن‌های ورزشی، حسینیه‌ها و واحدهای اقامتی که مجوز ما را نداشته‌ باشند، ممنوع‌ است. نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این که برای جلوگیری از ورود زائران پیاده با توجه به ممنوعیت پیاده‌روی، طبیعتاً همیاری و در کنار یکدیگر بودن همه دستگاه‌ها لازم است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، افزود: به طور کلی حضور زائران در مشهد باید در واحدهای بهداشتی و استاندارد رسمی ما صورت بگیرد و در این زمینه نیز نگرانی نداریم؛ از طرفی مراجعه به واحدهای غیر رسمی که تحت کنترل ما نیستند، مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. در این مورد نیز جلسات متعددی برگزار و هماهنگی‌های لازم نیز انجام شده‌ تا این موضوع مدیریت شود. همچنین چنانچه به واحدهای اقامتی بیشتری نیاز باشد، اگر یک هفته تا ۱۰ روز قبل به ما اعلام کنند، واحدهای اقامتی که به چرخه اضافه می‌شوند مشکلات را حل خواهند کرد.

پیگیری برای پذیرش گردشگران سلامت با رعایت پروتکل‌ها در آینده

بیدخوری تصریح کرد: به دلیل وضعیت مشهد در گردشگری سلامت و افرادی که در گذشته به این دلیل به شهر می‌آمدند، پیگیری ویژه‌ای از طرف معاونت زیارت در قالب کارگروه سلامت انجام شده ‌است. در این خصوص مصوبه‌ای داشتیم و پیشنهاداتی نیز تهیه شده‌ است. نکته اصلی که باید وجود داشته‌ باشد و در بسیاری از کشورهای دنیا نیز در حال انجام است، تست «PCR» است که معمولاً در زمانی نزدیک به ورود گردشگران به ایران باید انجام شود.

وی تشریح کرد: اما در حال حاضر این موارد در حد پیشنهاد بوده و عملیاتی نشده‌ است. به شکلی که ما این موارد را به وزارتخانه ارسال کرده‌ایم تا هماهنگی‌های لازم انجام شود. طبیعتاً اولویت ما حفظ سلامت مردم است و حضور افراد در مقاصد گردشگری و زیارتی حتما باید با رعایت پروتکل‌ها و تست «PCR» انجام شود. از جمله پروتکل‌های بهداشتی واحدهای اقامتی می‌توان به خالی ماندن اتاق‌های مورد استفاده قرار گرفته در مدتی مشخص، ضدعفونی کردن، فاصله‌گذاری اجتماعی در رستوران‌ها و مکان‌هایی که پذیرایی در آن‌ها انجام می‌شود، اشاره کرد و خوشبختانه تاکنون مشکلی گزارش نشده‌ است. این پروتکل‌ها، برای گردشگران خارجی نیز انجام می‌شود، اما چیزی که در دنیا صورت می‌گیرد، تست «PCR» است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، عنوان کرد: با توجه به وضعیت قرمزی که در استان خراسان رضوی وجود دارد و تبلیغات در زمینه کاهش و عدم سفرهای غیر ضروری، حرم مطهر رضوی به صورت کامل بازگشایی نشده و از طرفی حدود سه‌چهارم واحدهای اقامتی فعالیت ندارند. به این ترتیب من فکر می‌کنم بیشتر باید به سمت آموزش پیش برویم. زیرا این مقطع زمانی، دورانی است که از حالت طبیعی خارج شده‌ است و رعایت اصول بهداشتی برای حضور در مقاصد گردشگر در این دوران در اولویت خواهد بود؛ چراکه این شرایط به زودی از بین نخواهد رفت.

بیدخوری بیان کرد: بنابراین این موضوعات باید بیش از پیش به گردشگران و واحدهای اقامتی آموزش داده‌ شود. در حال حاضر که گردشگری دچار مشکل شده و به نظر من بیشترین آسیب در زمان شیوع ویروس کرونا را متحمل شده‌ است، باید آموزش‌هایی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود تا به تدریج زمینه حضور گردشگران فراهم شود و مشکلات و رکود بازار این صنعت کاهش یابد. طبق نظر برخی کارشناسان گردشگری، اگر توجه ویژه‌ای به صنعت گردشگری نداشته‌باشیم، تا چند ماه آینده حجم عظیمی از سرمایه‌ و مخصوصاٌ سرمایه انسانی را از دست خواهیم‌ داد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *